Gospodarka

Bankowy Arbitraż Konsumencki

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2014 17:08
Bankowy Arbitraż Konsumencki to instytucja powołana 13 lat temu z inicjatywy Związku Banków Polskich, służąca rozstrzyganiu sporów między klientem a bankiem.
Audio
  • Czym jest i jak mogą skorzystać z Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego klienci banków - mówi Norbert Jeziolowicz ze Związku Banków Polskich. /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/.
Norbert Jeziolowicz ze Związku Banków Polskich.
Norbert Jeziolowicz ze Związku Banków Polskich.Foto: Polskie Radio

Jeżeli klient jest zdania, że jakaś usługa bankowa na jego rzecz została wykonana niewłaściwie, to zamiast korzystać z drogi sądowej, która sporo kosztuje i wymaga więcej czasu, może skorzystać z Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego.

Orzeczenie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jest dla banku obowiązujące,  jeśli obejmuje przedmiot sporu do kwoty 8 tysięcy złotych. To oznacza, że bank nie może go kwestionować w sądzie powszechnym. Natomiast jeżeli z orzeczenia nie jest zadowolony klient, może skierować sprawę do sądu.

- W ostatnich latach do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego wpływa średnio tysiąc dwieście kilkadziesiąt skarg rocznie. Jak wynika z naszych statystyk, średni czas ich rozpatrywania przez arbitra wynosi od 40 do 50 dni – mówi portalowi gospodarka. polskieradio.pl, Norbert Jeziolowicz ze Związku Banków Polskich.

Klient chcący zaskarżyć bank do arbitrażu konsumenckiego nie musi wcale stawiać się osobiście w Warszawie, gdzie mieści się siedziba instytucji. Może swoją skargę wysłać pocztą. Drogą pisemną z klientem kontaktuje się też arbitraż.

Skorzystanie z Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego uwarunkowane jest opłatą w wysokości 50 złotych. Jeżeli wartość sporu jest niższa niż 50 złotych, wtedy opłata wynosi 20 złotych. Jeżeli klient wygra spór z bankiem, to bank poza tą kwotą, która jest przedmiotem sporu, zwraca klientowi opłatę manipulacyjną.

Arkadiusz Ekiert

Zobacz więcej na temat: arbitraż bank konsument
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Problemy klientów z bankami

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2013 18:11
Często, zwłaszcza w weekendy, w którymś z banków dochodzi do awarii, a klienci zostają odcięci od pieniędzy. Warto składać w takich przypadkach reklamację usług bankowych i żądać odszkodowania.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Spory gospodarcze: lepszy arbitraż i mediacje, niż sądy

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2014 22:21
Polubowne metody rozwiązywania konfliktów, mimo że zyskują na popularności, nadal stanowią w Polsce zaledwie niewielką cześć załatwionych spraw. Jednak sytuacja może się zmienić, bo od lipca 2015 do naszego prawa mają zostać wprowadzone zapisy unijnej dyrektywy.
rozwiń zwiń