Gospodarka

"Centralny Port Lotniczy nie może liczyć na dofinansowanie z obecnego budżetu UE"

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2017 13:46
Ewentualna budowa Centralnego Portu Lotniczego (CPL) nie może liczyć na dofinansowanie z unijnego budżetu na lata 2014-2020 - mówił we wtorek wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Według niego KE jest też nieprzychylnie nastawiona do inwestycji w transport lotniczy.
Chodzi tutaj nie tylko o zwiększenie przepływów pasażerów przez nasz kraj, ale i towarów.
Chodzi tutaj nie tylko o zwiększenie przepływów pasażerów przez nasz kraj, ale i towarów.Foto: Alex Brylov/Shutterstock.com

Na razie nie ma decyzji, czy CPL w ogóle powstanie. Analizy dotyczące tego lotniska są jednak wpisane w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, SOR przewiduje też wsparcie rozwoju sektora transportu lotniczego.

Wiceminister Kwieciński na wtorkowym spotkaniu z dziennikarzami powiedział, że w obecnej perspektywie budżetowej UE nie przewidziano finansowania lotnisk ani krajowych, ani regionalnych. - Jedynie wyjątkiem tutaj może być finansowanie działań związanych z podniesieniem poziomu bezpieczeństwa na lotniskach. To jest jedyny wyjątek, który możemy tutaj wykorzystać do wspierania - wskazał.

Podkreślił, że takie podejście nie ogranicza się do Polski, ale wszystkich krajów korzystających z polityki spójności.

- Jeżeli rozmawiamy o Centralnym Porcie Lotniczym w Polsce, nad którym to przedsięwzięciem rząd w tej chwili pracuje, to nie bierzemy tutaj pod uwagę finansowania unijnego tego lotniska - zaznaczył Kwieciński.

- Po pierwsze dlatego, że nowe finansowanie na tego typu przedsięwzięcia mogłoby być możliwe dopiero po roku 2020, czyli w kolejnej perspektywie finansowej, a po drugie - jak mówiłem - nastawienie Komisji Europejskiej jest dosyć nieprzychylne dla przedsięwzięć w transporcie lotniczym - wyjaśnił.

Nieprzychylność KE

Nieprzychylność KE wynika m.in. z dofinansowania w przeszłości projektów lotniczych, które okazały się nierentowne. Np. w Hiszpanii niektóre lotniska regionalne mimo nowoczesnej infrastruktury, nie są w stanie przyciągnąć żadnych przewoźników.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

PAP, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Konkurs

Czytaj także

Powstanie Centralny Port Lotniczy? Powraca pomysł jego budowy

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2016 09:39
Powraca pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego między Warszawą i Łodzią. Specjalny zespół międzyresortowy ma opracować koncepcją jego budowy i opracować strategię dla całego rynku lotniczego w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Centralny Port Lotniczy: LOT i lotnisko Chopina są za jego budową

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2016 14:11
Dyrektor lotniska Chopina opowiedział się za nową strategią transportową w Polsce. Jej elementem miałby być Centralny Port Lotniczy, zlokalizowany między Łodzią a Warszawą.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powstanie Centralny Port Lotniczy? Ekspert: nie ma żadnych ekonomicznych podstaw

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2016 10:47
Centralny Port Lotniczy to projekt, który obecnie nie ma żadnych ekonomicznych podstaw - mówi Jacek Krawczyk, szef grupy pracodawców Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Zmarnujemy kilkaset milionów euro, które włożyliśmy w rozwój lotnisk w Warszawie. To będą pieniądze wyrzucone w błoto, podkreśla.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komu potrzebny jest Centralny Port Lotniczy?

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2017 12:09
Budowa Centralnego Portu Lotniczego nie jest celem samym w sobie. Chodzi o przekierowanie szlaków komunikacyjnych do Polski, co pozwoli na zwiększenie przepływów towarów i ściągnięcie ogromnych inwestycji nad Wisłę, mówi w Polskim Radiu 24 Mariusz Szpikowski, naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" oraz Lotniska Chopina w Warszawie.
rozwiń zwiń