Gospodarka

Informacja i wiedza: koła zamachowe współczesnej gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2016 20:55
Wielki festiwal informatyczny dobiega końca - dziś inauguracja Światowych Dni Społeczeństwa Informacyjnego 2016.
Audio
  • 02'42
    Dlaczego wiedza i informacja stają się kołem zamachowym gospodarki, mówią w audycji Wszystko o gospodarce w radiowej Jedynce Marek Hołyński, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz dr Renata Włoch - socjolog DELab Uniwersytetu Warszawskiego. /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Kołem zamachowym gospodarki nie są już dymiące kominy i buchające piece, ale zaczyna być wiedza i informacja.
Kołem zamachowym gospodarki nie są już dymiące kominy i buchające piece, ale zaczyna być wiedza i informacja.Foto: Pixabay

Obchody  święta co roku koncentrują się wokół różnych aspektów budowy społeczeństwa informacyjnego.

Społeczeństwo informacyjne to społeczeństwo, w którym informacja jest intensywnie wykorzystywana w życiu ekonomicznym, społecznym i kulturalnym.

Informacja i wiedza to najważniejszy towar

̶  Bo to właśnie informacja powoli staje się najważniejszym towarem  - tłumaczy Marek Hołyński, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Jak podkreśla, kołem zamachowym gospodarki nie są już dymiące kominy i buchające piece, ale zaczyna być wiedza i informacja.

̶  Modelem docelowym społeczeństwa informacyjnego jest człowiek siedzący na tarasie w domu, który nie tylko pracuje, ale załatwia wszystkie sprawy nie ruszając się z miejsca – mówi ekspert.

Ale by tak się stało - musimy mieć w kompetencjach cyfrowe - umiejętności - które pozwolą nam świadomie z Internetu korzystać.

Ważne cztery grupy umiejętności

Dr Renata Włoch - socjolog DELab Uniwersytetu Warszawskiego wymienia 4 grupy takich umiejętności.

 ̶  Ważne czy potrafimy szukać informacji w sieci, przez nią się komunikować, rozwiązywać problemy przy wykorzystaniu różnych programów i na ile jesteśmy obeznani z różnymi programami internetowymi i komputerowymi – mówi ekspertka.

Nasz rozwój cyfrowy ważny dla rozwoju firmy

Te wszystkie cyfrowe umiejętności w przypadku małych i średnich firm prowadzą do wzrostu ich konkurencyjności na rynku.

̶  Ważne, czy potrafimy zarządzać przy pomocy cyfrowych narzędzi firmą, nawiązywać relacje z klientami, handlować z nimi za pomocą cyfrowych technologii i wreszcie informować o naszych produktach – mówi ekspertka.

Ale co ważne,  poziom tych cyfrowych umiejętności w Polsce jest coraz wyższy.

̶  Rośnie wraz z rosnącym dostępem do sieci - dodaje Marek Hołyński.

Jak co prawda zauważą, jesteśmy w dolnej strefie stanów średnich w Europie, to jednak to się poprawia za sprawą prawie 90-procentowego dostępu do internetu, nawet w małych miejscowościach.

̶  Dlatego tak ważna jest edukacja – podkreśla.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Radio.

Justyna Golonko jk,

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Informatyzacja firm przedsiębiorstw to mit

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2016 08:01
Duże fabryki przeszły rewolucję cyfrową, małe zakłady produkcyjne poprzestają na najprostszych systemach IT– pisze "Puls Biznesu".
rozwiń zwiń