Gospodarka

Dzień Polskiej Żywności: na rynkach zagranicznych możemy wygrać jakością

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2017 18:30
Już po raz piąty świętujemy w piątek Dzień Polskiej Żywności. Termin obchodów tego dnia nie został wybrany przypadkowo. Koniec sierpnia to tradycyjnie czas dożynek, na straganach dostępny jest bogaty wybór świeżych, polskich warzyw i owoców.
Audio
  • O zaletach polskiej żywności i jej eksporcie mówił w radiowej Jedynce Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Ponad 15 proc. polskiego eksportu stanowi żywność
Ponad 15 proc. polskiego eksportu stanowi żywnośćFoto: Twin Design/Shutterstock.com

Okazuje się, że Polacy chętnie powracają do smaków dzieciństwa i takich produktów szukają na półkach sklepowych. Z badań wynika, że najpopularniejszymi produktami z kategorii żywności tradycyjnej i regionalnej są wędliny, pieczywo i sery.

Polską żywność doceniają też konsumenci w innych krajach, podkreśla w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności.

- Dane za I kwartał wyglądają całkiem dobrze, bo mamy wzrost eksportu o 10 proc. rok do roku. A przypomnijmy, że zeszły rok zakończyliśmy niewielkim wzrostem 1,2 proc., więc teraz zapowiada się to dobrze. Wzrósł znacząco eksport mięsa,  w tym drobiowego, jaj, również wyrobów mleczarskich. To są zatem bardzo dobre dane dla polskiego przemysłu żywnościowego i rolnictwa – podkreśla ekspert.

W poszukiwaniu dalszych rynków

Najwięcej żywności eksportujemy do krajów UE, ale powinniśmy szukać też rynków dalszych. Może Japonia, jeden z największych importerów żywności na świecie?

- Unia Europejska to faktycznie ponad 80 proc. całego polskiego eksportu. A żaden kraj, który poważnie myśli o rozwoju gospodarki żywnościowej nie ominie krajów trzecich. Japonia jest ważnym krajem, ponieważ właśnie Unia Europejska sfinalizowała umowę o wolnym handlu, co oznacza, że ten rynek się dla nas otworzy. Japonia jest doskonałym krajem dla takich produktów, w których my się specjalizujemy, czyli m.in. np. produktów ekologicznych, tradycyjnych. Tam jest tzw. efekt Fukushima free, czyli oni bardzo poszukują żywności z rejonów relatywnie czystych, nieskażonych. Europejska żywność, w tym polska cieszy się właśnie taką opinią. Jest więc to potężna szansa dla polskich produktów finansowych, jak również dla surowców, chociażby wołowiny – uważa Andrzej Gantner.


. 

Konkurencja nie jest mała

Na rynku krajów trzecich mamy jednak olbrzymią konkurencję.

- Niestety nie jesteśmy tam sami, mamy do czynienia z największymi producentami żywności, takimi jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Irlandia, jak również takimi jak Nowa Zelandia. Groźniejsza dla nas jest konkurencja z innych krajów trzecich, gdzie koszty produkcji żywności są niższe niż w Unii Europejskiej. Za to jesteśmy w stanie wygrywać jakością. Żywność europejska, w tym żywność polska cieszy się dobrą renomą jako żywność bezpieczna, w pełni kontrolowana. W związku z tym mamy szansę sprzedawać tę żywność po wyższych cenach niż chociażby konkurencja z innych krajów trzecich. To jest nasza szansa, coś co powinniśmy wykorzystać w najbliższym czasie – mówi ekspert.

Dzień Polskiej Żywności nie promuje konkretnego produktu, lecz ma przypomnieć o tym, jak bogata jest oferta polskich producentów wyrobów spożywczych.

Jak wynika z badania ARC „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej” 65 proc. ankietowanych wskazało, że powodem, dla którego kupują żywność tradycyjną i regionalną, są jej walory smakowe. Z kolei 51 proc. robi to, bo chce wspierać polską gospodarkę, 49 proc. - by mieć pewność, że „wiem, co jem”, a 48 proc. uważa tę żywność za zdrowszą.

Sylwia Zadrożna, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Eksport żywności rośnie. Kluczowa jest jakość i innowacyjność

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2017 12:50
24 miliardy 182 miliony euro - taka była wartość eksportu polskiej żywności w 2016 roku. To najlepszy wynik od wejścia Polski do Unii Europejskiej. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska żywność coraz lepiej radzi sobie w USA. Rozmowy wiceministra rolnictwa w Waszyngtonie

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2017 08:04
Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jacek Bogucki poinformował, że w pierwszych miesiącach eksport polskich produktów do USA wzrósł o kilkadziesiąt procent. Jacek Bogucki przebywa w Waszyngtonie, gdzie zabiega o zniesienie barier handlowych dla polskich jabłek i drobiu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy w polską żywność w Wielkiej Brytanii uderzy twardy Brexit?

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2017 09:39
Wielka Brytania jest bardzo dużym i ważnym rynkiem zbytu dla polskich producentów żywności i chociażby dlatego dla nas korzystny byłby tzw. miękki Brexit pozwalający na dalszy eksport na ten rynek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czas taniej żywności już się skończył. Ale też nie ma obaw, że jej zabraknie

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2017 20:44
W ciągu najbliższej dekady przybędzie w skali świata ok. 900 mln nowych konsumentów – w ocenie OECD. Najwięcej w Indiach i w Chinach.
rozwiń zwiń