Gospodarka

Większa efektywność i cyfryzacja: główne cele strategii ZUS do 2020 roku

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2016 09:09
W najbliższych latach ZUS chce rozwijać elektroniczne kanały dostępu do usług świadczonych dla swoich klientów i poprawiać efektywność kosztową. To główne cele opracowanej strategii do 2022 roku, mówi Michał Możdżonek, członek zarządu ZUS.
Audio
  • 03'35
    O celach i wyzwaniach stojących przed ZUS mówił w radiowej Jedynce Michał Możdżonek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Cyfryzacja to jeden z głównych celów ZUS
Cyfryzacja to jeden z głównych celów ZUSFoto: Pixabay.com

- Obsługa klienta powinna być możliwa np. w centrach handlowych, nie tylko w oddziałach ZUS. Powinniśmy mieć możliwość spotkania się z klientami w dowolnym miejscu, zarówno za pośrednictwem internetu, telefonu, jak i również kontaktu osobistego. Żeby to zrealizować, jest konieczność cyfryzacji związanej ze zmianą z podejścia papierowego do podejścia przetwarzania dokumentów cyfrowo. To jest największe wyzwanie, jakie stoi przed ZUS i wszystkimi jednostkami państwowymi w kolejnych latach – mówi  Michał Możdżonek.

Michał Możdżonek Cyfryzacja to największe wyzwanie, jakie stoi przed ZUS i wszystkimi jednostkami państwowymi w kolejnych latach.

Synergia pomiędzy różnymi systemami i instytucjami

Tu kluczowe ma być dzielenie się infrastrukturą i synergia pomiędzy różnymi systemami.

- Infrastruktura tzn. serwerownie. Bardzo prozaiczny element. Każda z instytucji państwowych wykłada bardzo duże pieniądze w ostatnich latach na wytwarzanie tego. Tych serwerowni, jam mówi minister cyfryzacji Anna Streżyńska, kilkaset. Wystarczy zacząć się wymieniać pomiędzy instytucjami państwowymi. ZUS posiada doskonałą serwerownię, która może być miejscem również dla innych instytucji państwowych. Ale w zamian szuka tego samego, żeby nie budować zapasowego środka własnym sumptem, ale skorzystać z istniejących już rozwiązań – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Korzyści dla przedsiębiorców

Większa efektywność i cyfryzacja ZUS to także spore korzyści m.in. dla przedsiębiorców, dla których czas to pieniądz.

Korzyści te będą widoczne już wkrótce, tłumaczy Michał Możdżonek, który podaje przykład ostatniego projektu, e-składki.

- E-składka jest uproszczeniem dla płatników składek, czyli dla przedsiębiorców, w przelewach do ZUS. Zamiast czterech kont ma być jedno dedykowane konto. Zależy nam bardzo na tym, żeby płatnik był identyfikowany z nami w sposób bezpośredni. Każdy ma swoje konto u nas, swojego opiekuna, każdy wie, że może się zalogować na swój profil w internecie i ma możliwość sprawdzenia, kiedy dokonał wpłaty, czy ta wpłata  została zrealizowana prawidłowo, żeby mógł pobrać zaświadczenie o niezaleganiu – mówi członek zarządu ZUS.

Zyskają również klienci indywidualni

Na lepszej cyfryzacji skorzysta też m.in. klient indywidualny.

- W przypadku świadczeniobiorcy bardzo nam zależy na tym, żeby obsługa zarówno telefoniczna, jak i internetowa następowała szybciej. W chwili obecnej staramy się, żeby klient mógł załatwić sprawę z dowolnego miejsca w Polsce, nie tylko w miejscu zamieszkania – zaznacza Michał Możdżonek.

Usprawnienia już są wdrażane, to choćby system elektronicznego wystawiania zwolnień. Lekarze już mogą z tego rozwiązania korzystać. A przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych kolejne wyzwania związane z dostosowaniem sytemu informatycznego do zmian związanych z obniżeniem wieku emerytalnego.

Elżbieta Szczerbak, awi

Audycja powstała przy współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"ZUS robi coraz mniej błędów"

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2016 10:59
Ponad 30 procent Polaków źle ocenia Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a co trzeci z nas mówi, ocenia Zakład ani źle, ani dobrze i tylko 4 proc. ma duże zaufanie do ZUS-u, tak wynika z badań przeprowadzonych przez Zakład.
rozwiń zwiń

Czytaj także

ZUS: ponad połowa Polaków nic nie wie na temat ubezpieczeń społecznych

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2016 22:00
Polacy nie znają zasad związanych z odprowadzaniem składek i mylą poszczególne ubezpieczenia. Blisko 60 proc. nic nie wie o systemie ubezpieczeń społecznych, a tylko 10 proc. ma zadowalający poziom wiedzy – wynika z badania Instytutu Spraw Publicznych i Millward Brown. Dlatego ten temat powinien się znaleźć w podstawach programowych gimnazjów i liceów – przekonuje prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy niewiele wiedzą o ubezpieczeniach społecznych. ZUS chce to zmienić

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2016 09:42
Choć około 25 milionów Polaków jest włączonych w system ubezpieczeń społecznych, wystarczającą wiedzę o nich ma zaledwie 10 proc. z nas - wynika z badania Instytutu Spraw Publicznych i Millward Brown. Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce to zmienić i prowadzi szeroką kampanię edukacyjną.
rozwiń zwiń