Czy suplementy odchudzające rzeczywiście zmniejszają wagę?

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2017 16:00
Choć na rynku dostępna jest ogromna liczba preparatów odchudzających, korzystanie z nich na własną rękę raczej nie pomoże w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Na jakiej zasadzie działają suplementy diety reklamowane jako środki na odchudzanie?
Czy warto włączyć do diety odchudzającej suplementy?
Czy warto włączyć do diety odchudzającej suplementy?Foto: KYTan/Shutterstock.com

Lek a suplement

Suplementy są zaliczane do kategorii żywności, a nie leków. To istotne rozróżnienie, bo lek ma leczyć, a suplement diety jest dodatkiem do niej. Te, które reklamowane są jako preparaty odchudzające, najczęściej zawierają chrom, błonnik, multiwitaminy, karnitynę, chitosan lub kwas linolowy (CLA), magnez. Lista składników jest tu jednak niewyczerpana.

Czytaj także
jedzenie pudelko sniadanie 1200.jpg
Dieta pudełkowa. Warto spróbować?

Efekt placebo?

Niezależnie od tego dotychczasowe badania nie potwierdzają ich mocy jako środki odchudzające. Oto przykłady:

Szef Instytutu Żywienia i Psychologii na Uniwersytecie Medycznym w Getyndze dr Thomas Ellrott wraz ze swym zespołem sprawdził dziewięć popularnych suplementów diety. Badano te, które zawierały L-karnitynę, poliglukozaminę, proszek z kapusty i z nasion guarany, wyciąg z fasoli, wyciąg z dziwidła (Garcinia Cambodia), alginian sodu oraz tabletki z błonnikiem i wybrane ekstrakty roślinne. Uczestnicy dostawali albo któryś z nich, albo placebo (substancję nieaktywną).


Foto: Africa Studio/Shutterstock.com

Rezultat: ''Nie stwierdziliśmy żadnej statystycznie istotnej różnicy w ubytku wagi w przypadku żadnego z tych produktów w porównaniu do placebo'' - zapewnia dr Ellrott.

Dr Igho Onakpoya z Peninsula Medical School na Uniwersytecie w Exeter i Plymouth w Wielkiej Brytanii przeprowadził metaanalizę wszystkich badań klinicznych suplementów diety na odchudzanie. Objęto nimi dziewięć popularnych preparatów zwierających pikolinian chromu, wyciąg z przęśli (efedra), gorzkiej pomarańczy, kwasu linolowego (CLA), wapna, guarany, glukomannanu, chitosanu i zielonej herbaty.

Rezultat: ''Nie ma żadnych dowodów na to, że którykolwiek z tych suplementów diety jest właściwym sposobem leczenia obniżającym wagę'' – zapewnia Onakpoya.

Jak się skutecznie odchudzać

Są metody odchudzania o udowodnionej skuteczności, m.in.: operacja bariatryczna, ale przede wszystkim odpowiednio skomponowana dieta połączona z indywidualnie dobraną aktywnością fizyczną.

Czy zatem tabletki nie pomogą? Na polskim rynku dostępny jest tylko jeden lek (a nie suplement diety), dostępny wyłącznie na receptę lekarza. Jego udowodnione w wieloetapowych badaniach działanie polega na tym, że ogranicza wchłanianie tłuszczów w przewodzie pokarmowym.

Foto: Ocskay Mark/Shutterstock.com

Suplementy diety do kosza?

Zdaniem dr Magdaleny Białkowskiej z Instytutu Żywności i Żywienia suplementy diety, jeśli mają jakieś uzasadnienie w odchudzaniu, muszą być dobierane indywidualnie przez osoby profesjonalnie zajmujące się terapią otyłości i nadwagi. Niektóre są przydatne jedynie jako uzupełnienie diet odchudzających, które mogą pozbawić organizm cennych składników pokarmowych.

Czytaj także
cieta waga ćwiczenia 1200.jpg
BMI - jaka jest Twoja idealna waga?

Do takich należą preparaty zawierające błonnik, gdyż dobrze wspomaga on odchudzanie: daje uczucie sytości i obniża we krwi glukozę, cholesterol i trójglicerydy, a jednocześnie zwiększa wrażliwość organizmu na działanie insuliny. Potrzebna jest jednak rozwaga w jego stosowaniu, bo jego nadmiar może powodować problemy zdrowotne. 

Żadne suplementy i preparaty odchudzające nie zastąpią jednak racjonalnej diety i aktywności fizycznej.

 

 


Źródło: zdrowie.pap.pl

 

 

Aleksandra Rybińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Niezbędne kwasy tłuszczowe omega 3 i 6. Dlaczego są tak ważne w diecie?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2016 16:30
Wiele słyszymy na temat tego, że kwasy omega-3 i omega-6 są ważnymi składnikami naszej diety i powinniśmy dbać o realizowanie ich dziennego zapotrzebowania. Sprawa jest na tyle poważna, że tłuszcze te są budulcem kory mózgowej, a spożywanie ich codziennie w odpowiedniej ilości pomaga uchronić się przez nowotworami, chorobami serca, utratą wzroku, a nawet chorobą Alzheimera. Niestety, organizm sam ich nie produkuje i musimy mu je dostarczać.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wegetarianizm, weganizm, witarianizm, frutarianizm… czyli filozofia jedzenia

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2016 17:12
Coraz częściej spotykamy osoby, które nie spożywają mięsa, glutenu, produktów pochodzenia zwierzęcego i wielu innych produktów. Powstają też restauracje serwujące dania dla wymagających. Jedni decydują się na zmianę sposobu żywienia z powodów zdrowotnych, np. chorób i alergii, a inni w trosce o środowisko, względy ekologiczne i moralne. Przedstawiamy kilka rodzajów najbardziej charakterystycznych diet.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co jeść, a czego unikać, aby zachować płaski brzuch?

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2017 13:00
W odchudzaniu nie jest najważniejsze redukowanie kalorii do minimum, ale dostarczanie ich w odpowiedniej ilości i co bardzo ważne – jakości. W wyglądzie naszej sylwetki jest istotne nie tylko to, ile jemy, ale też jakie produkty jemy. Spożywanie konkretnych pokarmów może nam pomóc w utrzymaniu ładnej figury.
rozwiń zwiń