Udar czy osłabienie cieplne? Jak rozpoznać objawy?

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2017 12:48
Biegasz w upale? Uważaj - jesteś narażony na udar cieplny! Bierzesz leki moczopędne? Jesteś wśród osób zagrożonych przegrzaniem nawet jeśli nie podejmujesz wysiłku fizycznego. W upały pij dużo wody, a nie piwa i unikaj słońca.
W czasie upałów wszyscy jesteśmy narażeni na udar i na osłabienie cieplne.
W czasie upałów wszyscy jesteśmy narażeni na udar i na osłabienie cieplne. Foto: Tinny Photo/Shutterstock.com

Hipotermia

Stan, w którym niebezpiecznie podnosi się wewnętrzna temperatura ciała to hipotermia. Ten wzrost to skutek albo zwiększonego wytwarzania ciepła, albo upośledzenia mechanizmów fizjologicznej utraty ciepła. Może ona przybierać wiele postaci, w tym m.in. udaru lub osłabienia cieplnego, które występują w warunkach podwyższonej temperatury otoczenia i najczęściej przy dużej wilgotności powietrza. Czasem udar jest poprzedzony osłabieniem, a czasem występuje nagle, bez ostrzeżenia.

Udar i osłabienie cieplne mogą przytrafić się każdemu, ale najbardziej narażone są:

1. Wśród osób zdrowych:

- dzieci

- młode osoby, które w wysokiej temperaturze otoczenia podejmują intensywny wysiłek fizyczny (żołnierze, sportowcy, pracownicy fizyczni)

- osoby w podeszłym wieku

2. Osoby z różnymi problemami zdrowotnymi, m.in.:

- z otyłością,

- przyjmujące leki moczopędne;

- z niewydolnością krążenia

- z chorobami ośrodkowego układu nerwowego

- przyjmujące beta-blokery.

Niebezpieczne upały

Jakie są objawy osłabienia lub udaru cieplnego?

Jeśli mamy do czynienia z osłabieniem cieplnym – skóra jest blada, chłodna i spocona, jeśli doszło już do udaru cieplnego – najczęściej zmienia kolor na czerwony i jest gorąca.

W osłabieniu cieplnym najpierw mogą pojawić się bolesne skurcze brzucha lub kończyn – to znak, że natychmiast trzeba:

- przejść do cienia,

- zaprzestać wysiłku,

- wypić dużo płynu,

- położyć się.

Jeśli objawy nie cofają się, a dochodzą jeszcze kolejne – oznacza to, że konieczne jest leczenie w szpitalu. Udar cieplny jest bowiem stanem zagrażającym życiu. Trzeba wezwać karetkę, zwłaszcza jeśli pojawiają się kolejne objawy:

- ból i zawroty głowy,

- nudności i wymioty,

- zmiany nastroju,

- zaburzenia widzenia,

- szybkie bicie serca

- szybkie oddychanie.

Gdy temperatura ciała przekroczy 40 stopni Celsjusza, chory może majaczyć lub nawet zapaść w śpiączkę.


Jak pomóc osobie z udarem cieplnym lub osłabieniem?

Jeśli do osłabienia cieplnego doszło podczas wysiłku – należy natychmiast go przerwać. Niezależnie od przyczyn chory powinien znaleźć się w zacienionym, chłodniejszym miejscu. Osobie poszkodowanej należy podawać dużo chłodnych płynów niezawierających alkoholu. Jeśli nie następuje poprawa – należy wezwać karetkę.


Co i ile pić, by zaspokoić pragnienie?

Uwaga! 

Piwo nie jest dobrym pomysłem na gaszenie pragnienia w upały! Alkohol, także ten z piwa, zwiększa ryzyko osłabienia cieplnego i udaru.

X-news


 

Źródło: zdrowie.pap.pl

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Na co zwrócić uwagę przy zakupie okularów przeciwsłonecznych?

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2017 07:55
Gdy tylko pojawia się słońce, wiele osób sięga po okulary przeciwsłoneczne. Dla ochrony, dla urody, dla dodania charakteru stylizacji. Nie każde okulary są jednak dla nas zdrowe i nie każde mogą nam pasować.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fala upałów nad Polską. Jak się do nich przygotować?

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2017 11:30
Lato w pełni: dużo słońca i bardzo wysokie temparatury - to prognozy na najbliższe dni. Przed nami prawdziwa fala upałów, które momentami mogą nam nawet dokuczyć. Tropikalną aurą można się cieszyć, trzeba jednak wiedzieć, jak się do niej przygotować, by nam nie zaszkodziła.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak długo możesz się bezpiecznie opalać? Sprawdź swój fototyp

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2017 11:30
Z jednej strony, opalanie jest szkodliwe, z drugiej – przebywając na słońcu, wytwarzamy witaminę D, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Trzeba więc znaleźć złoty i bezpieczny środek. Jak to zrobić? Dostosować czas korzystania ze słońca do rodzaju skóry.
rozwiń zwiń