X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Wiadomości

Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych 2014

15.01.2014
0 0 0
Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Foto: PAP/Tytus Żmijewski
Liceum Akademickie UMK w Toruniu jest najlepszym liceum ogólnokształcącym, a Technikum Zawodowe nr 7 w Zespole Szkół Elektryczno Mechanicznych w Nowym Sączu najlepszym technikum w Polsce, według Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych 2014, który po raz szesnasty został opublikowany przez "Perspektywy".
Posłuchaj
00'56 Kamil Szwarbuła o rankingu najlepszych szkół ponadgimnazjalnych/IAR

Celem rankingu jest dostarczenie informacji o tym, jak oceniane są polskie szkoły ponadgimnazjalne. Głównymi adresatami rankingu są uczniowie najstarszych klas gimnazjów, którzy już w czerwcu muszą podjąć bardzo ważną decyzję - wybrać taką szkołę ponadgimnazjalną, która doprowadzi ich do studiów i ułatwi zdobycie wymarzonego zawodu.

Takich informacji dostarczy sześć rankingów, w tym dwa główne rankingi ogólnopolskie: Ranking Liceów Ogólnokształcących 2014, Ranking Techników 2014 oraz cztery ogólnopolskie rankingi dodatkowe: Ranking Maturalny 2014 w grupie liceów, Ranking Maturalny 2014 w grupie techników, Ranking Olimpijski 2014 oraz Ranking Zawodowy w grupie techników.

Przygotowano również podrankingi wojewódzkie (oddzielne dla liceów i techników), które są wyciągami z głównych rankingów ogólnopolskich. Wszystkie rankingi, obejmujące łącznie ok. 1500 najlepszych szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, opublikowane zostały na portalu edukacyjnym www.perspektywy.pl.

Decyzją Kapituły Rankingu ustalone zostały następujące kryteria Ogólnopolskiego Rankingu Liceów 2014: sukcesy w olimpiadach 30%, matura - przedmioty obowiązkowe 25%, matura - przedmioty dodatkowe 45%.

Kryteria Ogólnopolskiego Rankingu Techników 2014: sukcesy w olimpiadach 20%, matura - przedmioty obowiązkowe 25%, matura - przedmioty dodatkowe 25%, wyniki egzaminów zawodowych 30%.

Zasady Rankingu ustaliła Kapituła złożona z przedstawicieli uczelni, dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) i przewodniczących komitetów głównych olimpiad. Pracom Kapituły przewodniczył prof. dr hab. Jan Łaszczyk, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Poniżej podajemy czołówkę rankingu.

Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2014

1.    Liceum Akademickie UMK w Toruniu
2.    XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
3.    XIV Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Warszawie
4.    V Liceum Ogólnokształcące im. A. Witkowskiego w Krakowie
5.    III LO z Oddz. Dwujęz. im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
6.    LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu
7.    2 Społeczne LO STO im. Pawła Jasienicy w Warszawie
8.    II LO z Oddz. Dwujęz. im. Stefana Batorego w Warszawie
9.    XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie
10.    LO nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu
11.    Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach
12.    I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Łodzi
13.    LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie
14.    LXVII LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie
15.    LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie

Ogólnopolski Ranking Techników 2014

1.    Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu
2.    Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie
3.    Technikum Elektroniczne im. Obr. Lublina 1939 r. w Lublinie
4.    Technikum Elektroniczne w ZSE im. WP w Bydgoszczy
5.    Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu
6.    Technikum Mechatroniczne nr 1 w ZSLiT nr 1 w Warszawie
7.    Technikum w ZSE im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu
8.    Technikum nr 10 w ZSP nr 10 im. Jana Szczepanika w Łodzi
9.    Technikum Nowoczesnych Techn. im. J.Pawła II w ZSP w Kleszczowie
10.    Technikum nr 5 w ZS Ponadgimnazjalnych w Krośnie

Podranking Maturalny Liceów Ogólnokształcących 2014

1    XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
2    Liceum Akademickie UMK w Toruniu
3    XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie

Podranking Maturalny Techników 2014

1    Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie
2    Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu
3    Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu

Podranking Olimpijski 2014

1    Liceum Akademickie UMK w Toruniu
2    V Liceum Ogólnokształcące im. A. Witkowskiego w Krakowie
3    XIV Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Warszawie

Podranking Zawodowy 2014

1    Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu
2    Technikum Inżynierii Środowiska i Melioracji w ZSP w Brniu
3    Technikum Elektroniczne w ZSE im. WP w Bydgoszczy

Najlepsze licea ogólnokształcące i technika w województwach

dolnośląskie
LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu
Technikum im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzegu Dolnym

kujawsko-pomorskie
Liceum Akademickie UMK w Toruniu
Technikum Elektroniczne w ZSE im. WP w Bydgoszczy

lubelskie
I Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Lublinie
Technikum Elektroniczne im. Obr. Lublina 1939 r. w Lublinie

lubuskie
Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Żarach
Technikum nr 1 w ZSB im. Tadeusza Kościuszki w Zielonej Górze

łódzkie
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Łodzi
Technikum nr 10 w ZSP nr 10 im. Jana Szczepanika w Łodzi

małopolskie
V Liceum Ogólnokształcące im. A. Witkowskiego w Krakowie
Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu

mazowieckie
XIV Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Warszawie
Technikum Mechatroniczne nr 1 w ZSLiT nr 1 w Warszawie

opolskie
Diecezjalne Liceum Humanistyczne w Nysie
Publiczne Technikum nr 5 w ZSE im. T. Kościuszki w Opolu

podkarpackie
LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie
Technikum nr 5 w ZS Ponadgimnazjalnych w Krośnie

podlaskie
I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Białymstoku
Technikum Elektryczne w ZS Elektrycznych w Białymstoku

pomorskie
III LO z Oddz. Dwujęz. im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
Technikum Hotelarskie w ZS Hotelarsko-Gastronom. w Gdyni

śląskie
V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej
Technikum nr 1 w ZS im. Władysława Szybińskiego w Cieszynie

świętokrzyskie
Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach
Technikum nr 3 w ZS nr 3 w Ostrowcu Św.

warmińsko-mazurskie
I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Ełku
Technikum nr 8 w ZS Chemicznych i Ogólnokszt. w Olsztynie

wielkopolskie
I Liceum Ogólnokształcące w Swarzędzu
Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu

zachodniopomorskie
XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
Technikum Zawodowe nr 2 w ZS im. H. Sienkiewicza w Kołobrzegu

Ranking opublikowany został 15 stycznia 2014 roku równocześnie na łamach miesięcznika "Perspektywy" oraz na portalu www.perspektywy.pl.

mr

0 0 0
Komentarze1
aby dodać komentarz
szeleszczyciel2014-01-15 10:36 Zgłoś
Hej, Bralczyk, Markowski, Miodek, darmozjady!! Jak po polsku nazywało się to, co teraz nazywają "rankingiem?!

Czytaj także

List otwarty do rządu w obronie filozofii

03.01.2014
0 0 0
List otwarty do rządu w obronie filozofii
Foto: sxc.hu/CC
Pod listem podpisało się ponad stu naukowców i ludzi kultury. Alarmują w nim, że sytuacja finansowa studiów filozoficznych w Polsce jest tragiczna.
Posłuchaj
13'45 Czy filozofia ma przyszłość? Gośćmi "Pulsu Trójki" są: D.Lipińska-Nałęcz i J. Hołówka (Trójka/Puls Trójki)

Sygnatariusze listu obawiają się, że za kilka lat niewiele będzie uczelni oferujących takie studia. Oczekują, że Ministerstwo Nauki podejmie działania, które temu zapobiegną.

Bezpośrednią przyczyną powstania listu otwartego do ministerstwa, była sytuacja jaka wydarzyła się na Uniwersytecie Białostockim. Podjęto tam decyzję, na wydziale socjologii, że ze względu na "nierentowność", ma być zamknięty kierunek filozoficzny.

Gośćmi Marcina Zaborskiego w "Pulsie Trójki" są: prof. Daria Lipińska-Nałęcz, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego oraz prof. Jacek Hołówka - filozof, kierownik Zakładu Filozofii Analitycznej, Instytut Filozofii UW, redaktor naczelny "Przeglądu Filozoficznego".

- Spadek popularności filozofii w społeczeństwie da się odnotować co najmniej od końca PRL - mówi Jacek Hołówka. Podkreśla, że filozofia była silnym czynnikiem w życiu politycznym, który przyczynił się do upadku komunizmu w Polsce. - Bowiem filozofia zawsze wyraźnie odróżniała jasność myślenia od propagandy, ideologii i prania mózgu. Profesor przypomina, że po marcu 1968 roku Instytut Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim został zamknięty na 5 lat. - Dzisiaj z filozofią dzieją się rzeczy przykre i nie do końca zrozumiałe. (...) Społeczeństwo się do filozofii rozczarowało, (...) to, miedzy innymi, efekt zmian kulturowych - uważa Hołówko i dodaje - żyjemy obecnie w kulturze, która jest bardzo silnie rynkowa. (...) Uczy ona nas by się urządzić, zdobyć sukces,  pieniądze, (...) ale nie myśleć, nie wciągać się w refleksje, nie kwestionować, nie przyjmować postawy sceptycznej. (...) Filozofia nie pomaga wygrywać w życiu natomiast uczy mądrości - dodaje filozof.- Oczekiwalibyśmy ze strony ministerstwa - mówi prof. Hołówka - że wycofa się z projektu, w którym studia równoległe, będą w dużej mierze opłacane przez samych studentów. (...) Na wydziale filozofii UW ponad 40 procent studiujących jest imatrykulowanych na innych wydziałach. Dla nich filozofia jest dyscypliną uzupełniającą, dzięki której lepiej studiują na swoich wydziałach macierzystych. Nowe przepisy przewidują, że ten przywilej będzie zachowany wyłącznie dla 10 procent najlepszych studentów. - Oznacza to, że na filozofii tych studentów będzie dużo mniej. (...) Oczekiwanie wobec filozofii, że będzie nauką rentowną jest jakimś absurdem - podkreśla gość "Trójki" i dodaje - że nie należy prowadzić tego rodzaju eksperymentów bo - jak podkreśla - zepsuć coś jest bardzo łatwo.

- Staramy się nie lekceważyć żadnego sygnału, mówiącego o jakimś niepokoju czy niezadowoleniu, które może ogarnąć środowisko - mówi Daria Lipińska-Nałęcz. Dodaje, ze intencją resortu jest stworzenie warunków także dla rozwoju nauk elitarnych. - Ale z drugiej strony - mówi pani wiceminister - chcemy też dać młodym ludziom dobre narzędzia na życie, dobry zawód. (...) W związku z tym planujemy, podział uczelni na akademickie, które kształcą elity intelektualne i na uczelnie zawodowe, które przygotowują dobrze do życia. (...) I żadna z tych typów uczelni, nie jest sama z siebie lepsze czy gorsza. Lipińska-Nałęcz zwraca uwagę, że obecnie do szkół wyższych napływa 50 procent każdego rocznika absolwentów szkoły średniej, podczas gdy na przykład w latach 80-tych na uczelnie szło co najwyżej 10 procent. - I wtedy oni wszyscy potrafili spełniać kryteria uczelni akademickiej. (...) W tej chwili wielu absolwentów nie spełnia, czy wręcz nie chce spełniać tych kryteriów. (...) Chcą dostać zupełnie innego typu wykształcenie (...) i inne umiejętności trzeba im przekazać - twierdzi wiceszefowa resortu szkolnictwa wyższego. Jej zdaniem plany resortu, dotyczące odpłatności za drugi kierunek studiów, nie są dogmatem i mogą być jeszcze w części zweryfikowane. - Na razie zbieramy dane na ten temat. (...) Jednak ten przywilej studiowania na drugim kierunku nie może być adresowany do osób, które nie spełniają kryteriów, to muszą być dobrzy studenci, bo inaczej nie ma to sensu - podkreśla Daria Lipińska- Nałęcz.

mc

Zobacz więcej na temat: edukacja filozofia nauka
0 0 0

Czytaj także

Młodzi nie chcą pracować za darmo

08.01.2014
0 0 0
Młodzi nie chcą pracować za darmo
Foto: Glow Images
Ruszyła kampania "Nie robię tego za darmo", której inicjatorzy chcą zwrócić uwagę na problem bardzo złego traktowania młodych ludzi podczas praktyk i staży. Brak pensji za wykonywaną pracę nazywają wprost niewolnictwem XXI wieku.
Posłuchaj
26'48 Praktyki i staże powinny nie tylko nas czegoś nauczyć, ale przede wszystkim zapewnić chociaż minimalny zarobek (Czwórka/4 do 4)

- To zjawisko od jakiegoś czasu się nasila i wydaje się, że przedsiębiorcy wykorzystują kryzys, który funkcjonuje na rynku europejskim od kilku lat - zauważa w "4 do 4" Anna Żupka z fundacji "Wspieramy młodych". - Coraz częściej w związku z problemami na rynku pracy proponuje się osobom podczas studiów, ale nawet i tym, którzy je już ukończyli, trzymiesięczne bezpłatne staże i praktyki. Co gorsza, często są one u jednego tylko pracodawcy powtarzane, przez co ten proces trwa.
Szokujące jest użycie w przypadku takich sytuacji słowa "niewolnictwo". Wiele osób uważa, że jest ono nadużyciem, bo też nikt młodych osób do pracy na takich zasadach siłą nie zmusza.
- To jest rzeczywiście bardzo mocne słowo, ale trudno mi powiedzieć, czy zbyt mocne - mówi Justyna Politańska z "Forum Młodych Lewiatan". - Skala zjawiska jest dość poważna. Zwróciłabym uwagę na fakt, że nie wszystkie darmowe staże czy praktyki są karygodne. Nam chodzi o takie, kiedy np. praktykanci muszą dopłacać albo ich czas pracy zostaje przedłużony z miesiąca do roku chociażby. Praktyki czy staże mają z założenia być łącznikiem pomiędzy studiami a rynkiem pracy, a tymczasem stają się często tanim i wygodnym sposobem dla firm na znalezienie sobie taniej, albo wręcz darmowej, siły roboczej i takim sytuacjom się sprzeciwiamy.
Jakie jest więc idealne rozwiązanie, które będzie korzystne i dla firm, inwestujących czas i pieniądze w młodych ludzi, jak też właśnie dla nich? Czy w obecnej sytuacji na rynku pracy jest to w ogóle możliwe? Jak ma wyglądać idealna praktyka?
- Na pewno powinien być mentor, powinien być program praktyk, powinna być umowa i wynegocjowana kwestia wynagrodzenia - mówi Anna Żupka. - To musi po prostu być świadomy proces, a nie coś traktowane przez obie strony jako zło konieczne.
Wydaje się, że proces zmiany podejścia potencjalnych pracodawców do ludzi przychodzących na praktyki czy staże, wymaga jeszcze czasu. Bo też oni sami muszą się nauczyć walczyć o swoje, żeby być traktowanym z szacunkiem. Praca nad mentalnością i nastawieniem trwa zaś najczęściej latami.

Z propozycjami zmian i pomysłami możecie się zapoznać odsłuchując zapis audycji.

(ac)

0 0 0

Czytaj także

Sprawdzian szóstoklasisty z Operonem 2014: uczniowie zakończyli próbny egzamin

09.01.2014
0 0 0
Sprawdzian szóstoklasisty z Operonem 2014: uczniowie zakończyli próbny egzamin
Foto: Glow Images/East News
W czwartek uczniowie z całej Polski podeszli do próbnego sprawdzianu szóstoklasisty z wydawnictwem Operon. Odpowiedzi znane będą w piątek.

W czwartek 9 stycznia zakończył się próbny sprawdzian szóstoklasisty z Operonem. Uczniowie mogli potworzyć oraz sprawdzić swoją wiedzę potrzebną do sprawdzianu szóstoklasisty, który odbędzie sie 1 kwietnia 2014 r.

Sprawdzian szóstoklasisty 2013. Arkusze >>>

Na egzaminie znalazły się pytania z języka polskiego, matematyki, historii i przyrody. Zadania pogrupowano na takie obszary, jak: czytanie, pisanie, korzystanie z informacji, zadania logiczne i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Minister edukacji nie poradziła sobie z testem szóstoklasisty >>>

Odpowiedzi na pytania egzaminacyjne opublikowane zostaną w piątek.

Próbny sprawdzian szóstoklasisty z Operonem to coroczna akcja edukacyjna organizowana dla uczniów szóstych klas szkoły podstawowej. Pierwszy raz odbyła się 4 marca 2009. Do sprawdzianu przystąpiło wtedy ponad 200 tysięcy uczniów z całej Polski.

Wyniki egzaminu znane będą w marcu.

Operon, bk

    0 0 0