Wiadomości

Barbara Stanisławczyk nową prezes Polskiego Radia

08.01.2016 21:48
Barbara Stanisławczyk, dziennikarka, reportażystka i pisarka, jest nową prezes Polskiego Radia - poinformował wiceminister kultury odpowiedzialny za reformę mediów Krzysztof Czabański.
Siedziba Polskiego Radia przy Al. Niepodległości w Warszawie
Siedziba Polskiego Radia przy Al. Niepodległości w WarszawieFoto: Małgorzata Sas/Polskie Radio
Posłuchaj
00'19 Na szefową zarządu publicznej rozgłośni Barbarę Stanisławczyk powołał minister skarbu Dawid Jackiewicz: IAR/D.Piotrowska
00'24 Wicepremier Piotr Gliński: media publiczne będą proobywatelskie: IAR/ M.Pieśniewski
00'23 Nowy wiceprezes Polskiego Radia Marcin Palade o swoim radiowym doświadczeniu (IAR)

Polskie Radio ma od piątku nowy, trzyosobowy zarząd. Oprócz Barbary Stanisławczyk, w jego skład weszli Jerzy Kłosiński i Marcin Palade.

Nowych członków zarządu powołał minister skarbu Dawid Jackiewicz, na podstawie tzw. małej ustawy medialnej, która w piątek weszła w życie. Na jej mocy wygasły kadencje dotychczasowych zarządów i rad nadzorczych Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.

Jak mówił Dawid Jackiewicz, Barbara Stanisławczyk gwarantuje rzetelne, obiektywne sprawowanie tej funkcji. - Jest doświadczonym publicystą, dziennikarzem, ma doświadczenie menadżerskie - dodał minister.

Barbara Stanisławczyk

Ukończyła Politechnikę Warszawską i Podyplomowe Studium Dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim. Już w czasie studiów napisała książkę "Matka Hłaski", która została wydana w 1991 przez wydawnictwo "Słowo". Pisała reportaże i drukowała je miedzy innymi w "Po prostu" i "Tygodniku Solidarność". W 1990 była stypendystką w Agencji Reutera w Londynie. Jest autorką "Pajęczyny", w której nakreślone zostały społeczno-psychologiczne portrety pracowników SB średniej rangi. W 1994 wydawnictwo "Miniatury" wydało wywiad-rzekę, jaki autorka przeprowadziła z Krzysztofem Kąkolewskim - "Kąkolewski bez litości". Napisała też między innymi "Czterdzieści twardych", opowieść o Polakach, którzy w czasie II Wojny Światowej ratowali Żydów. Prowadziła także warsztaty z reportażu w wyższej szkole Collegium Civitas. Należy do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk. Foto: Małgorzata Sas/PR Prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk. Foto: Małgorzata Sas/PR

Marcin Palade

Jest socjologiem specjalizującym się w badaniach sondażowych. Od 1997 prowadził Ośrodek Badań Wyborczych, a od 2003 współtworzy Polską Grupę Badawczą. Był już wcześniej związany zawodowo z Polskim Radiem - w latach 2006-2008 był prezesem Radia Opole, po czym został doradcą zarządu PR w Warszawie. Przewodniczył Zespołowi ds. Modernizacji Polskiego Radia i jej zadań misyjnych. 

Jerzy Kłosiński

Jest związany z dziennikarstwem od czasów opozycji antykomunistycznej. W 1981 pracował w redakcji solidarnościowej "Niezależności", a w latach 1983-1988 w "CDN - Głos Wolnego Robotnika". W 1991 dołączył do redakcji "Tygodnika Solidarność", gdzie trzy lata później awansował na wicenaczelnego, a od 2002 do ubiegłego roku był redaktorem naczelnym tygodnika.

Zmiany w TVP

Minister skarbu powołał w piątek także nowego prezesa Telewizji Polskiej. Został nim Jacek Kurski.

Tzw. duża ustawa medialna ma być procedowana w parlamencie za 3-4 miesiące. Przekształci media publiczne w narodowe, rozszerzy też pojęcie misji publicznej.

IAR/polskieradio.pl/rk/fc

Czytaj także

Marek Jurek: będę działał na rzecz tego, by TVP była wierna wartościom społecznym zdefiniowanym w ustawie

08.01.2016 09:24
Zmiany w mediach publicznych, które następują, odpowiadają zapotrzebowaniu dużej części opinii publicznej, która czuła się medialnie wykluczona – przekonuje w radiowej Trójce Prezes Prawicy Rzeczpospolitej i europoseł PiS.
Marek Jurek
Marek JurekFoto: PR
Posłuchaj
13'27 Marek Jurek zapewnia, że będzie działał na rzecz tego, by TVP była "wierna wartościom społecznym zdefiniowanym w ustawie" (Salon polityczny Trójki)
Obejrzyj
Marek Jurek broni zmian w mediach publicznych (Salon polityczny Trójki)

Gość "Salonu politycznego Trójki" powiedział, że media publiczne, po wprowadzeniu ustawy, nie powinny być jedynie miejscem debaty między rządem a opozycją. Dodał, że liczy na to, że po zmianach personalnych przyjdzie czas na ich głębszą reformę, gdyż teraz mamy jedynie "rozwiązanie przejściowe". - Media publiczne to powinna być formuła szeroka i wypracowana – przekonywał.

W opinii polityka media służą do "upowszechniania zasad kultury narodowej", "przekładania na język kultury popularnej kultury wysokiej", organizowania "rzetelnej debaty publicznej" i promowania "szacunku dla praw rodziny".

Marek Jurek mówił też o kandydatach na stanowisko szefa TVP i dyskusji na temat Polski, która ma odbyć się w Parlamencie Europejskim. Szczegóły w dźwięku.

***

Tytuł audycji: Salon polityczny Trójki  
Prowadzi: Marcin Zaborski 
Gość: Marek Jurek (prezes Prawicy Rzeczpospolitej, europoseł PiS)
Data emisji: 8.01.2015  
Godzina emisji: 8.13

pp/fbi