X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Wiadomości

Nowa formuła sprawdzianu szóstoklasisty od 2015 roku

03.04.2013
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Glow Images/East News
Za dwa lata egzamin dla szóstoklasistów będzie się składał z egzaminu z języka polskiego i matematyki oraz obowiązkowego egzaminu z języka obcego.

Zgodnie z nową formułą sprawdzianu pierwsza część egzaminu sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Ta część sprawdzianu ma potrwać 80 minut. Uczeń będzie rozwiązywać zadania zamknięte oraz zadania otwarte.
Po części pierwszej i przerwie szóstoklasista przystąpi do drugiej części egzaminu - testu z języka obcego. Do wyboru jest sześć języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski. Ta część egzaminu potrwa 45 minut. Wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów będą zadaniami zamkniętymi.
Wyniki sprawdzianu wyrażone w procentach będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej.
Obecnie sprawdzian dla szóstoklasistów trwa 60 minut. Ma charakter ponadprzedmiotowy, sprawdza opanowanie przez ucznia umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Wyniki ucznia ze sprawdzianu wyrażone są w uzyskanych punktów, osobno dla każdej z umiejętności.
Zmiana formy egzaminu związana jest ze zmianą podstawy programowej. Zgodnie z nią wszyscy uczniowie już od pierwszej klasy obowiązkowo uczą się języka obcego.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Szkoła zawodowa to nie obciach, ale wyróżnienie

13.12.2012
Szkoła zawodowa to nie obciach, ale wyróżnienie
Foto: sxc.hu/cc
Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Czy to jest to samo co dawny malarz lub tapeciarz? A może więcej?
Posłuchaj
15'14 Rozmowa z Jackiem Falkowskim o szkolnictwie zawodowym

W "Czterech porach roku" rozmawialiśmy o szkolnictwie zawodowym, które nie jest już postrzegane, jako to gorsze. Bo atmosfera wokół szkolnictwa zawodowego bardzo się poprawiła. Sami młodzi ludzie, dokonując wyboru szkoły po gimnazjum, robią prosty rachunek zysków i strat. I coraz częściej wybierają szkoły zawodowe lub technika.
Od początku tego roku szkolnego pojawiły się nowe możliwości kształcenia.  Są to kwalifikacyjne kursy zawodowe. – Ta forma daje możliwość bardziej elastycznego zdobywania kwalifikacji zawodowych – mówi w radiowej Jedynce Jacek Falkowski zastępca dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z MEN. Daje też możliwość zdobywania różnych kwalifikacji.
Gość "Czterech pór roku" wyjaśnia, że do każdego zawodu przypisano pewna liczbę kwalifikacji. Kursy umożliwiają ich zdobycie po kolei. Takie kursy mogą prowadzić też ośrodki pozaszkolne. Kwalifikacje będą potwierdzane niezależnym egzaminem.
Posłuchaj całej rozmowy, w której Jacek Falkowski szczegółowo wyjaśnia, kto może prowadzić kursy kwalifikacyjne, czy trzeba za to zapłacić i kto organizuje egzaminy, a takze co to jest europass.
Rozmawiał Roman Czejarek.
(ag)


Zobacz więcej na temat: budownictwo edukacja

Czytaj także

Przeciętni z biologii i matematyki. Słabi z fizyki

27.12.2012
Przeciętni z biologii i matematyki. Słabi z fizyki
Foto: Glow Images/East News
Nasze dziesięciolatki zajęły 30 miejsce na 50 krajów badanych jeśli chodzi o wiedzę przyrodniczą.
Posłuchaj
01'06 Kamil Szwarbuła/IAR

W badaniu TIMSS zdobyły 505 punktów, podczas gdy średnia światowa to 500 punktów.

Polski koordynator badania Krzysztof Konarzewski zwrócił uwagę, że mimo wszystko wynik polskich dzieci można uznać za sukces. To dlatego, że nasz program nauczania tylko w 2/5 odpowiadał zagadnieniom zawartym w teście TIMSS. Opierał się on przede wszystkim na przekazywaniu dzieciom zasad w stylu: kochajmy zwierzęta, dbajmy o przyrodę. Nie wiele to miało wspólnego z nauką.

Mali Polacy lepiej wypadli w zadaniach z biologii, najsłabiej na fizyce. Krzysztof Konarzewski zaznaczył, że dzieci lepiej poradziły sobie z zadaniami typowymi niż z problemowymi.

Konarzewski powiedział, że w programach nauczania brakuje zagadnień naukowych, ale nauczyciele czasami to obchodzą. Na przykład na zajęciach poświęconych sławnym Polakom, dochodząc do Mikołaja Kopernika, przemycają opowieści o planetach, księżycach i układzie słonecznym.

W badaniu TIMSS, ale dotyczącym przedmiotów matematycznych, polskie dzieci zajęły 34 miejsce, zdobywając 481 punktów, czyli dziewiętnaście punktów poniżej światowej średniej. Jeśli chodzi o umiejętność rozumienia przeczytanego tekstu, nasze dzieci znalazły się na 28 miejscu na 45 badanych krajów. 526 punktów to wynik o 26 lepszy od średniej światowej i o 6 punktów lepszy od wyniku tego samego badania sprzed pięciu lat.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Czytaj także

Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych

10.01.2013
Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych
Foto: sxc.hu/gogyhost
Ranking po raz piętnasty przygotowały miesięcznik "Perspektywy" i dziennik "Rzeczpospolita".
Posłuchaj
00'11 Wicedyrektor lubelskiego Technikum Elektronicznego przy Wojciechowskiej Małgorzata Myśliwiec (IAR)

Tworząc ranking kapituła, pod przewodnictwem rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie prof. Jana Łaszczyka, brała pod uwagę: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz ocenę szkoły przez kadrę akademicką. W przypadku techników uwzględniono też wyniki egzaminów zawodowych.
Najlepszym liceum ogólnokształcącym zostało Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu (w ubiegłorocznym rankingu było na drugim miejscu). Drugie miejsce w rankingu zajęło Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (ubiegłoroczny zwycięzca rankingu). Na trzecim miejscu uplasowało się III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, na czwartym - V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, na piątym - XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie.
Na miejscu szóstym jest XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, na siódmym - LO nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu, na ósmym - I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi, na dziewiątym - II LO z Oddz. Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie, na dziesiątym - LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie.
Tegoroczny zwycięzca rankingu w kategorii techników - Technikum Elektroniczne im. Obrońców Lublina 1939 r. w Lublinie - także w ubiegłym roku było na pierwszym miejscu. Drugie miejsce zajęło Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie, trzecie - Technikum Elektroniczne w ZSE im. Wojska Polskiego w Bydgoszczy, czwarte - Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu, piąte - Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu.
Na szóstym miejscu jest Technikum w ZS im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu, na siódmym - Technikum Elektryczne w ZS Elektrycznych w Białymstoku, na ósmym - Technikum nr 8 w ZS Chemicznych i Ogólnokształcących w Olsztynie, na dziewiątym - Technikum nr 1 w ZS Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim, na dziesiątym - Technikum nr 1 w ZS im. Władysława Szybińskiego w Cieszynie.
Kapituła przygotowała też trzy inne rankingi szkół: dwa, w których kryterium są wyniki matury i ranking olimpijski (decydowały osiągnięcia w olimpiadach przedmiotowych i zawodowych).
W rankingu maturalnym wśród liceów najlepsze jest LXVII LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie, na drugim - II LO z Oddz. Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie, na trzecim - 2 Społeczne LO im. Pawła Jasienicy w Warszawie.
W rankingu maturalnym wśród techników zwyciężyło Technikum w ZSE im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu. Na drugim miejscu jest Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie, na trzecim - Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu.
W rankingu olimpijskim na pierwszym miejscu znalazło się LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu, na drugim - Liceum Akademickie UMK w Toruniu, na trzecim - V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie.
Wszystkie rankingi obejmują łącznie ok. 1500 najlepszych szkół ponadgimnazjalnych w Polsce.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk