X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Wiadomości

Matura 2013. Matura z języka polskiego (poziom rozszerzony) - arkusz

13.05.2013
Matura 2013. Matura z języka polskiego (poziom rozszerzony) - arkusz
Foto: sxc.hu/cc
37 tysięcy uczniów trzecich klas szkół ponadgimnazjalnych napisało w piątek egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie rozszerzonym.

<Nie możesz otworzyć pliku? Bezpośredni link>
Maturzyści muszą obowiązkowo przystąpić do pięciu egzaminów: trzech pisemnych: z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego (przeprowadzanych na poziomie podstawowym) oraz dwóch ustnych: z polskiego i języka obcego.

Maturzysta może wybrać też do sześciu przedmiotów dodatkowych. Zdaje je na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. W tej grupie znajdują się: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język regionalny (kaszubski), wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu.
Obie sesje maturalne - pisemna i ustna - zakończą się 28 maja.
Abiturient zda egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego otrzyma, co najmniej, 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z danego przedmiotu.

Matura 2013. Języka angielski (poziom podstawowy)
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom rozszerzony)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - arkusze>>>


Matura 2013. Matematyka (poziom podstawowy)

Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z matematyki - komentarze uczniów przed egzaminem>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - arkusze>>>

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - arkusze>>>
Matura 2013. Matura z języka polskiego (poziom podstawowy)>>>

Matura 2013. Ważne informacje dla maturzystów>>>
Matura 2013. Najwięcej maturzystów napisze egzamin z...>>>
Matura 2013. Harmonogram egzaminów maturalnych>>>
Matura 2013. Co powiedzieć, kiedy pytają "jak Ci poszło"?>>>

IAR, PAP, kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Matura 2013. CKE powiadamia policję o przecieku z matematyki

08.05.2013
Matura 2013. CKE powiadamia policję o przecieku z matematyki
Foto: PAP/Darek Delmanowicz
Jedno z zadań z środowego egzaminu z matematyki trafiło do internetu jeszcze przed jego zakończeniem.
Posłuchaj
00'10 Wicedyrektor CKE Mariola Konopka o przecieku maturalnym/IAR

<Masz problem z otworzeniem pliku? Bezpośredni link>

Centralna Komisja Egzaminacyjna zawiadomiła w tej sprawie policję. Służby będą szukały osoby, która umieściła zadanie w sieci.

Jednak piszący maturę mogą spać spokojnie - nie będzie to powód do unieważnienia egzaminu - zapewniła o tym wicedyrektor CKE Mariola Konopka. Argumentowała, że nie ma do tego podstaw. Wiceszefowa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dodała, że przeciek ma charakter incydentalny.

Maturzyści, którzy w środę pisali egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności, znajomością własności funkcji oraz figur geometrycznych.

Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z matematyki - komentarze uczniów przed egzaminem>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - arkusze>>>

Arkusz rozwiązywany przez maturzystów - który opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna - 34 zadania, w tym 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi oraz dziewięć zadań otwartych, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.
Podczas rozwiązywania zadań maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych oraz z kalkulatora prostego.
Część zadań dotyczyła rozwiązywania równań i nierówności oraz układów równań. Maturzyści mieli rozwiązać np. równanie wielomianowe oraz nierówność kwadratową. Należało wykazać się umiejętnością obliczania odległości między punktami w układzie współrzędnych oraz znajomością własności figur geometrycznych, np. obliczyć obwód rombu mając dane dwa punkty A=(-1,2) oraz B=(5,-2), które są sąsiednimi wierzchołkami tego rombu. W innym zadaniu należało obliczyć odległość między środkami dwóch okręgów, mając dane ich równania.
Część zadań dotyczyła funkcji, m.in. własności funkcji liniowej, kwadratowej, odczytywania własności funkcji z wykresu oraz znajomości przekształceń wykresów funkcji. W jednym z zadań trzeba było wskazać współrzędne wierzchołka paraboli o równaniu y=-3(x-2)2+4, w innym należało określić znaki współczynników a oraz b na podstawie wykresu funkcji liniowej y=ax+b.
Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów: za każde zadanie, w zależności od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów; najwyżej punktowane były zadania otwarte.
Maturzyści po zakończeniu egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym, w większości ocenili go, jako łatwy, a nawet bardzo łatwy. Pierwsi maturzyści z Liceum Ogólnokształcącego im. Mickiewicza w Katowicach opuścili salę egzaminacyjną już po godzinie. Podobnie było w I Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Abiturienci z klas humanistycznych oceniali poziom trudności, jako "średni".

- Nie było, nad czym siedzieć, ani nad czym myśleć. Nie było się czym wykazać. Zadania były proste, to była naprawdę podstawa. Liczę na minimum 90 proc. punktów - powiedział PAP Przemysław z katowickiego PLO. - Byłem zaskoczony, matura była łatwiejsza niż w poprzednich latach. Zadania zamknięte były bardzo proste, to były trywialne rzeczy jak Np. układ równań; zadania otwarte też nie sprawiały żadnego kłopotu - zgodnie jego koledzy ze szkoły Robert i Szymon.

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - arkusze>>>
Matura 2013. Matura z języka polskiego (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z języka polskiego. Jaki będzie temat wypracowania?>>>
Matura 2013. Ważne informacje dla maturzystów>>>
Matura 2013. Najwięcej maturzystów napisze egzamin z...>>>
Matura 2013. Harmonogram egzaminów maturalnych>>>
Matura 2013. Co powiedzieć, kiedy pytają "jak Ci poszło"?>>>
PAP/pp

Czytaj także

Uczniowie zrezygnowali z pisania matury. Kuratorium skontroluje szkołę

09.05.2013
Uczniowie zrezygnowali z pisania matury. Kuratorium skontroluje szkołę
Foto: sxc.hu/public domain
Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty skontroluje Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące przy Centrum Kształcenia "Torus" w Kielcach, którego wszyscy uczniowie zrezygnowali z egzaminu maturalnego.

We wtorek dyrekcja placówki nie odebrała 22 arkuszy egzaminacyjnych przysłanych do szkoły. Sprawa nieodebranych arkuszy zaniepokoiła Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty w Kielcach, które zapowiedziało kontrolę placówki.
Jak powiedziała dyrektor Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego w Centrum Kształcenia "Torus" informację o tym, że uczniowie zrezygnowali z pisania matury przekazano w połowie kwietnia, więc "kurier nie powinien był się pojawić z arkuszami".
Danuta Zakrzewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, pod którą podlega także obszar województwa świętokrzyskiego, powiedziała, że informacja ta została podana zbyt późno i nie można było już wstrzymać procedury przesyłania arkuszy, "a obowiązkiem dyrektora jest ich odebranie".
Jak tłumaczyła dyrektor kieleckiego liceum, nie miała ona informacji, że procedura wysyłania arkuszy nie została wstrzymana.
- Stawiam pytanie, dlaczego 100 procent osób zrezygnowało z tej matury? Ja wiem, że matura nie jest obowiązkowa, ale mam prawo jako kurator domniemywać, że coś z procesem dydaktycznym jest nie tak. Będę to sprawdzać - powiedziała Małgorzata Muzoł, Świętokrzyski Kurator Oświaty. Odrębną kontrolę przeprowadzi także Urząd Miasta w Kielcach.
Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące przy Centrum Kształcenia "Torus" prowadzi zajęcia w trybie zaocznym dla osób dorosłych.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk

Matura 2013. Języka angielski (poziom podstawowy)
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom rozszerzony)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - arkusze>>>

Matura 2013. Matematyka (poziom podstawowy)

Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z matematyki - komentarze uczniów przed egzaminem>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - arkusze>>>

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - arkusze>>>
Matura 2013. Matura z języka polskiego (poziom podstawowy)>>>

Matura 2013. Ważne informacje dla maturzystów>>>
Matura 2013. Najwięcej maturzystów napisze egzamin z...>>>
Matura 2013. Harmonogram egzaminów maturalnych>>>
Matura 2013. Co powiedzieć, kiedy pytają "jak Ci poszło"?>>>

Czytaj także

Matura 2013. W zadaniu z angielskiego był błąd?!

09.05.2013
Matura
MaturaFoto: PAP/Darek Delmanowicz
Maturzyści skarżą się, że przez błąd graficzny w arkuszach maturalnych z języka angielskiego wpisywali odpowiedzi w nieodpowiednie miejsca.

Jak pisze portal gazeta.pl - maturzyści mają zastrzeżenia do zadania czwartego. Według polecenia uczniowie mieli wpisać "podsumowania" fragmentów tekstu. Uczniowie skarżyli się, że pola, w których należało umieścić odpowiedzi zostały graficznie rozmieszczone w taki sposób, że mogły dotyczyć zarówno fragmentu tekstu nad, jak i pod miejscem, w które się wpisuje rozwiązanie.

Centralna Komisja Egzaminacyjna nie podziela jednak opinii maturzystów uważa, że błędu w arkuszach nie ma. CKE zapewniła jednak, że "niezależnie od tego, czy zdający wpisał poprawną odpowiedź przed danym fragmentem, czy też po nim - odpowiedź zostanie uznana. System informatyczny jest przygotowany na taką ewentualność".

Za zadanie czwarte można było uzyskać 7 punktów na 50 możliwych do zdobycia.

Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom rozszerzony)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - arkusze>>>

wyborcza.pl/aj