X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Wiadomości

Facebook a prywatność: zadbaj o dane nim będzie za późno

25.06.2013
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Przemysław Goławski/polskieradio.pl
Po wpisaniu w wyszukiwarkę imienia i nazwiska wśród pierwszych pozycji najczęściej pojawia się konto na Facebooku. Fundacja Dzieci Niczyje przygotowała poradnik "Dbaj o Fejs", w którym radzi jak bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych, chroniąc dane osobowe.

Według informacji FDN, konto na Facebooku ma już 78 proc. młodych ludzi w wieku 15-24 lata oraz 58 proc. dzieci w wieku 7-14 lat. Nierozważna publikacja zdjęcia, filmu lub komentarza może po latach obrócić się przeciwko użytkownikom portalu. Kampania „Dbaj o Fejs” ma uświadomić, że dane osobowe można chronić, wprowadzając odpowiednie ustawienia prywatności.

Z przewodnika można się dowiedzieć m.in., na co trzeba zwrócić uwagę, używając przycisku "Lubię to!", jakie jest ryzyko używania geolokalizacji czy tagowania innych osób na swoich zdjęciach. Można tam również znaleźć informacje na temat gier oraz innych aplikacji, które oferuje portal.
- Często dzwonią do nas młodzi internauci, zgłaszając naruszenia ich prywatności w serwisach społecznościowych. Większości tych sytuacji udałoby się uniknąć, gdyby stosowali ograniczenia dostępności do publikowanych treści, które standardowo udostępniane są przez wszystkie wiodące portale tego typu. Niestety, młodzież często nie wie nawet o ich istnieniu - opowiada Marta Wojtas z Fundacji Dzieci Niczyje, koordynatorka projektu Helpline.org.pl (800 100 100).
Uzupełnieniem poradnika "Dbaj o Fejs" jest ulotka "Do the check", która zawiera listę czynności, jakie należy wykonać, aby profil stał się bezpieczniejszy. Przewodnik jest pierwszym z serii, które zamierza wydać Fundacja. W przygotowaniu podobne publikacje dotyczące Twittera, Instagramu, Tumblr'a oraz AppStore'a.

/

PAP, sm

Galeria: dzień na zdjęciach >>>

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Po co szefowie Facebooka tak często przyjeżdżają do Polski?

13.06.2013
Wiceprezes Facebooka Carolyn Everson, podczas wystąpienia na Kongresie Dyrektorów Marketingu Mediarun Festival w Gdańsku
Wiceprezes Facebook'a Carolyn Everson, podczas wystąpienia na Kongresie Dyrektorów Marketingu Mediarun Festival w GdańskuFoto: PAP/Adam Warżawa
- Polska jest dla nas najbardziej rozwijającym się rynkiem w Europie środkowo-wschodniej - powiedziała w Gdańsku wiceszef firmy Facebook Carolyn Everson.

To impreza z udziałem kilkuset osób, liderów biznesu i marketingu z Polski i zagranicy, której celem jest prezentacja najnowszych trendów w zarządzaniu i marketingu.

- W Polsce jest 11 milionów użytkowników Facebooka, z czego trzy czwarte korzysta z niego codziennie. Połowa Polaków ma dostęp Facebooka na urządzeniach mobilnych. Macie naprawdę ogromne możliwości - mówiła Everson, która jest szefową zespołu odpowiadającego za globalne rozwiązania marketingowe dla najważniejszych strategicznych klientów FC oraz globalnych agencji współpracujących z serwisem. Sprawuje również nadzór nad strategią medialną, sprzedażą reklam i zarządzaniem projektami marketingowymi realizowanymi na Facebooku. Jest to jej pierwsza wizyta w Polsce.
Podkreśliła, że Facebook jest bardzo skutecznym narzędziem do rozwoju biznesu. Jako przykład podała historię dwóch polskich kobiet - Małgorzaty i Magdaleny - które po podróży do Mediolanu zapragnęły sprzedawać włoskie buty w Polsce. - Dziś dzięki Facebookowi mają już 12 tysięcy klientów - dodała wiceszefowa Facebooka.

Władze Facebook zaskakująco często pojawiają się w Polsce. Pod koniec maja Warszawę odwiedził Mark Zuckerberg.



Zobacz więcej na temat: Facebook

Czytaj także

Facebook dodał wideo do aplikacji Instagram

21.06.2013
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Instagram
Instagram umożliwiał do tej pory dzielenie się zdjęciami. Teraz Facebook umożliwił wgrywanie krótkich filmów wideo. Podobną wprowadził w styczniu konkurent Facebooka, Twitter.

Facebook dodaje wideo do swej popularnej aplikacji Instagram, która dotąd służyła robieniu zdjęć i dzieleniu się nimi w sieci. - To ten sam Instagram, który znamy i kochamy, ale się rusza - powiedział w czwartek jeden z jego twórców Kevin Systrom.

Instagram jako aplikacja na smartfony umożliwia nagrywanie 15-sekundowych filmów wideo, ich obróbkę za pomocą filtrów i umieszczanie na portalu Instagram.com. Podobną, cieszącą się dużą popularnością usługę oferuje od stycznia Twitter. Nazywa się ona Vine i umożliwia dzielenie się sześciosekundowymi nagraniami wideo.

Instagram ma obecnie ponad 130 milionów użytkowników; ich liczba wzrosła z 20 milionów od czasu, gdy ponad rok temu kupił go Facebook.

PAP/agkm

Zobacz więcej na temat: Facebook twitter

Czytaj także

Polacy boją się być offline. Wykonujemy miliardy zdjęć miesięcznie

25.06.2013
Polacy boją się być offline. Wykonujemy miliardy zdjęć miesięcznie
Foto: harrykeely/sxc.hu/cc
Co miesiąc Polacy robią blisko 2 miliardy zdjęć. Aż 10 procent z nich jest udostępnianych w 60 sekund od zrobienia.
Posłuchaj
03'58 Polacy boją się być offline (Zapraszamy do Trójki)

Stały dostęp do internetu, możliwość korzystania z Facebooka czy Twitera nawet w komórce sprawia, iż coraz większa liczba osób jest uzależniona od portali społecznościowych oraz od informacji na nich umieszczanych. Psychologowie odkryli związane z tym zaburzenie - FOMO (z ang. fear of missing out) to przymus ciągłego sprawdzania tego co dzieje się w internecie spowodowany obawą, że coś nas ominie lub o czymś się nie dowiemy.

Obecnie coraz popularniejsze stało się zjawisko FOLO - ("fear of living offline", czyli lęk przed byciem offline). Ludzie w coraz większym stopniu odczuwają potrzebę błyskawicznego udostępniania zdjęć pokazujących ich życie codzienne.

- Niektórzy non stop wrzucają nowe fotki. Potrafią dziennie wyłożyć po 3-4 zdjęcia, a w całej galerii mają ich ponad sto - mówią użytkownicy portali społecznościowych. - Ludzie wrzucają wszystko. Tam, gdzie są, to co zjedli na obiad, jak się bawią - dodają rozmówcy Trójki.

Olaf Krynicki, rzecznik prasowy firmy Samsung, tłumaczył, że w ciągu jednego miesiąca Polacy robią blisko dwa miliardy zdjęć, przy czym dziesiątą część tego, czyli 200 milionów wrzucają w ciągu 60 sekund na różnego rodzaju serwisy społecznościowe, czy też strony internetowe.

- Lubimy fotografować miejsca, nasze ukochane zwierzęta, ale przede wszystkim samych siebie i to jest ciekawy wniosek - zaznaczył Krynicki.

Zdaniem psycholog Katarzyny Growiec (SWPS) ludzie mają potrzebę dokumentowania. W opinii gościa Trójki jest to związane z problemem prywatności.

Porannego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do soboty między godziną 6.00 a 9.0.

mr