X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Wiadomości

Matura 2015. Dostępne są już informatory maturalne

16.07.2013
Matura 2015. Dostępne są już informatory maturalne
Foto: Glow Images/East News
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej informatory maturalne dotyczące wszystkich przedmiotów, które zdawane będą przez abiturientów wiosną 2015 roku.
Posłuchaj
00'23 Minister edukacji Krystyna Szumilas o maturze w 2015 roku (IAR)

- Wykonaliśmy kolejny krok w przygotowaniach do przeprowadzenia egzaminu maturalnego w 2015 roku, do egzaminu, który będzie przeprowadzony według nowej formuły - powiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas.
W maju 2015 roku do egzaminu maturalnego w liceach ogólnokształcących przystąpi pierwszy rocznik abiturientów, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Rok później w maju 2016 roku maturę według nowych zasad zdawać będą po raz pierwszy abiturienci z techników.

Informatory maturalne

Jak zaznaczyła Szumilas, aby ułatwić uczniom przygotowanie się do egzaminów przeprowadzanych w nowej formule przygotowane zostało informatory maturalne. Przygotowano 25 informatorów do poszczególnych przedmiotów.
Znajdują się w nich ogólne informacje na temat egzaminu z danego przedmiotu, przykładowe zadania z rozwiązaniami oraz przykłady oceny rozwiązanych zadań. Przygotowano też jeden specjalny informator, w którym szczegółowo opisano zasady obowiązujące na egzaminie maturalnym w 2015 roku.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Artur Gałęski poinformował, że na przełomie listopada i grudnia opublikowane zostaną przykładowe arkusze maturalne do nowej matury, a rok później przeprowadzone zostaną egzaminy próbne.
Najważniejsze zmiany
Najważniejsze zmiany na maturze w 2015 roku to odejście od prezentacji na rzecz wypowiedzi na wylosowane pytanie na egzaminie ustnym z języka polskiego oraz obowiązek przystąpienia do egzaminu pisemnego z jednego z tzw. przedmiotów do wyboru.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w 2015 roku maturzyści będą musieli zdać - tak jak dotąd - trzy obowiązkowe pisemne egzaminy maturalne: z języka polskiego, z języka obcego i z matematyki. Egzaminy te będą przeprowadzane tylko na jednym poziomie, odpowiadającym obecnemu podstawowemu. Maturzysta będzie musiał też przystąpić do, co najmniej, jednego pisemnego egzaminu z grupy tak zwanych przedmiotów do wyboru.
Obecnie maturzysta może, ale nie musi, przystąpić do egzaminu z przedmiotu do wyboru; maksymalnie do sześciu (są to egzaminy pisemne). Według MEN, w ubiegłym roku szkolnym blisko 32 proc. maturzystów nie zdawało ani jednego przedmiotu dodatkowego. Resort edukacji chce to zmienić.
W grupie przedmiotów do wyboru są: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia sztuki, historia muzyki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie, języki mniejszości narodowych i etnicznych, język regionalny, języki obce nowożytne, a także matematyka i język polski.
Maturzyści 2015 będą musieli - tak jak dotąd - przystąpić także do dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego, przy czym egzamin z języka polskiego będzie miał zmienioną formułę - odejdzie się od przedstawiania przygotowywanych wcześniej przez uczniów prezentacji. Zdający będzie odpowiadał na wybrane losowo pytanie przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Niezmieniona zostanie zasada, zgodnie z którą maturzyści ze szkół dla mniejszości narodowych będą musieli - tak jak obecnie - przystąpić do egzaminu pisemnego i do egzaminu ustnego z języka ojczystego.
Aby uzyskać maturę w 2015 roku abiturient będzie musiał - tak jak dotąd - uzyskać minimum 30 proc. punktów z egzaminów obowiązkowych, czyli pisemnych i ustnych z polskiego i języka obcego oraz pisemnego z matematyki (maturzyści ze szkół dla mniejszości także z egzaminów z języka ojczystego). Wynik z egzaminu z przedmiotu do wyboru nie będzie miał wpływu na uzyskanie świadectwa maturalnego, służyć będzie tylko przy rekrutacji na studia.
W nowej formule egzaminu pojawią się też nowe rodzaje zadań, w których większy nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności złożonych, operowanie wiedzą, myślenie naukowe, samodzielność i twórcze działanie. Przy ocenianiu ich odejdzie się od tzw. klucza, na rzecz oceniania holistycznego.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

PAP, kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Matury, egzaminy gimnazjalne... Czy są w ogóle potrzebne?

20.05.2013
Matury, egzaminy gimnazjalne... Czy są w ogóle potrzebne?
Foto: Glow Images/East News
Ich zwolennicy twierdzą, że nie ma lepszego sposobu na szybkie sprawdzenie wiedzy, przeciwnicy zaś pewni są, że zabijają kreatywność i sprzyjają nauce metodą "3 x Z", czyli "zakuć, zaliczyć zapomnieć".
Posłuchaj
28'10 Magdalena Błędowska i Oskar Derych o zasadności pisania testów (4 do 4/Czwórka)
04'23 Testy, czy egzaminy ustne? - materiał reporterski (4 do 4/Czwórka)

– Nie da się rozwiązać na przykład matematycznego równania kwadratowego "pod test" – mów Maciej Jakubowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. – Można przetrenować odpowiedzi, ale mimo wszystko trzeba wiedzieć, w jaki sposób to równanie rozwiązać. W rzetelnym nauczaniu chodzi o to, by gdy zapytamy ucznia o podobną rzecz dwa razy, ocena jego wiedzy była podobna.

Zdaniem Oskara Derycha z Akademii Finansów i Biznesu "Vistula" testy to "prosta, szybka metoda" sprawdzenia wiedzy, ale… – W porządku są testy, które poprzedzają egzamin praktyczny, np. te na prawo jazdy – mówi ekspert. – Bo test sprawdza wiedzę pod warunkiem, że potem jego wyniki poparte są czymkolwiek w rzeczywistości, a nie tylko na papierze.

Bo uzupełnianie kratek w testach zamiast pisania wypracowań to, zdaniem wielu, nie jest skuteczna metoda sprawdzania wiedzy. Według Magdaleny Błędowskiej z "Dziennika Opinii" w doskonałym rozwiązywaniu pomaga nie tylko przyswojenie na pamięć "klucza", ale także znajomość schematów, według których testy są przygotowywane. W żadnym z tych przypadków jednak podstawą zdania egzaminu nie jest… rzetelnie przyswojona wiedza. – Spryt, umiejętności adaptacyjne – wymienia gość Czwórki. – W wielu przypadkach robimy coś, o czym wiemy, że jest bez sensu.

Zdania gości Czwórki są podzielone. Niektórzy uważają, że testy są dobre, ponieważ napisanie ich jest... łatwe. – Podczas egzaminu zawsze można "strzelić", trafić i zdobyć punkty - tłumaczy jeden z nich.

By dowiedzieć się więcej o wadach i zaletach pisania testów, zamiast wypracowań, posłuchaj nagrania rozmów z audycji "4 do 4".

(kd)

Czytaj także

Matura 2013. Koniec egzaminacyjnego maratonu. Jak było w tym roku?

28.05.2013
Matura 2013. Koniec egzaminacyjnego maratonu. Jak było w tym roku?
Foto: lm913/sxc.hu/cc
Maturalna sesja egzaminacyjna rozpoczęła się 7 maja egzaminem pisemnym z języka polskiego na poziomie podstawowym. Zakończy się 28 maja egzaminem z języka włoskiego na poziomie rozszerzonym.
Posłuchaj
00'57 Koniec maturalnego maratonu. Relacja Kamila Szwarbuły (IAR)

Przystąpiło do niego ponad 365 tys. maturzystów. Ostatni egzamin maturalny odbędzie się 28 maja, o godz. 14. Wówczas 265 abiturientów rozpocznie pisanie egzaminu z języka włoskiego na poziomie rozszerzonym. W sumie w tym roku przygotowano 322 zestawy egzaminacyjne z 22 przedmiotów. To daje prawie 1,7 mln arkuszy.
Nie obyło się bez wpadek. Abiturienci zdający maturę z informatyki na poziomie rozszerzonym - w sumie ponad 4,5 tys. osób - nie mogli rozwiązać drugiego zadania w pierwszej części testu. Okazało się, że w poleceniu był błąd. - Podano nieprawidłowy algorytm do analizy. Zauważyłem, że 20 raz wykonuję tę samą operację. Po prostu była pętla - mówi jeden z uczniów. Zadanie zostało unieważnione.

Zdaniem uczniów również jedno z poleceń na egzaminie z języka angielskiego na poziomie podstawowym wprowadzało w błąd. Maturzyści nie wiedzieli, gdzie mają wpisać odpowiedzi do zadania czwartego. Centralna Komisja Egzaminacyjna nie zgodziła się z uczniami. CKE zapewniła jednak, że "niezależnie od tego, czy zdający wpisał poprawną odpowiedź przed danym fragmentem, czy też po nim - odpowiedź zostanie uznana. System informatyczny jest przygotowany na taką ewentualność".

Maturzyści musieli przystąpić do trzech egzaminów pisemnych: z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Egzaminy z tych przedmiotów były obowiązkowe na poziomie podstawowym. Chętni mogli je zdawać także na poziomie rozszerzonym. Maturzysta mógł też wybrać do sześciu przedmiotów dodatkowych.

Abiturient zda egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego otrzyma co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z danego przedmiotu. Maturzyści poznają swoje wyniki najpóźniej do 28 czerwca.

Matura 2013. Języka angielski (poziom podstawowy)
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom rozszerzony)>>>
Matura 2013. Matura z języka angielskiego (poziom podstawowy) - arkusze>>>


Matura 2013. Matematyka (poziom podstawowy)

Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy)>>>
Matura 2013. Matura z matematyki - komentarze uczniów przed egzaminem>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Matura z matematyki (poziom podstawowy) - arkusze>>>

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy

Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - pytania>>>
Matura 2013. Język polski (poziom podstawowy) - arkusze>>>
Matura 2013. Matura z języka polskiego (poziom podstawowy)>>>

Matura 2013. Ważne informacje dla maturzystów>>>
Matura 2013. Najwięcej maturzystów napisze egzamin z...>>>
Matura 2013. Harmonogram egzaminów maturalnych>>>
Matura 2013. Co powiedzieć, kiedy pytają "jak Ci poszło"?>>>
IAR, PAP, kk

Czytaj także

Krystyna Szumilas: państwo nie może przygotowywać egzaminów z religii

06.06.2013
Minister Edukacji Krystyna Szumilas
Minister Edukacji Krystyna SzumilasFoto: PAP/Jacek Turczyk
- Religia nie jest takim samym przedmiotem, jak matematyka, język polski, biologia czy historia, które są w podstawie programowej przyjmowanej przez ministra edukacji narodowej - mówiła w radiowej Jedynce Krystyna Szumilas, szefowa MEN.
Posłuchaj
11'40 Minister edukacji Krystyna Szumilas: państwo nie może przygotowywać arkuszy egzaminacyjnych z religii (Popołudnie z Jedynką)

Według minister Krystyny Szumilas, która była gościem Popołudnia z Jedynką, religia żadnego kościoła nie może być przedmiotem maturalnym.

- Samo usytuowanie religii w ustroju państwa i ustroju szkolnym jest takie, że program nauczania religii jest przyjmowany przez kościoły i minister otrzymuje go tylko do wiadomości. Nie jest to program zawarty w podstawie programowej, nie jest to program państwowy. Jest to program nauczania religii poszczególnych kościołów - wyjaśniła szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Podkreśliła też, że religia nie jest w szkole przedmiotem obowiązkowym.

- Religia może być zamiennie stosowana z przedmiotem etyka. A więc nie jest takim samym przedmiotem jak matematyka, język polski, biologia czy historia, które są obowiązkowe dla każdego ucznia i które są w podstawie programowej przyjmowanej przez ministra edukacji narodowej - tłumaczyła Szumilas.

<<<Tekst całej rozmowy

Zdaniem minister, głównym problemem w tym przypadku jest brak kompetencji państwa do oceniania wiedzy uczniów z religii.

- Bardzo trudno byłoby w systemie egzaminów państwowych przygotowywać arkusze egzaminacyjne i taki egzamin przeprowadzać. To jednak jest kompetencja Kościoła i innych związków wyznaniowych - podkreśliła minister.

Krystyna Szumilas mówiła w Jedynce także o edukacji seksualnej w polskich szkołach.

Wysłuchaj całej rozmowy, którą prowadził Paweł Wojewódka.

Zobacz galerię: dzień na zdjęciach >>>

bk