X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Wiosenna ofensywa NFM

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2017 13:36
Wrocławskie Narodowe Forum Muzyki doskonale rozumie na czym polega promocja polskich kompozytorów i artystów. W ostatnim czasie pod jego znakiem wydano kilka płyt, które warte są polecenia.
Lutosławski Quartet: Jakub Jakowicz, Marcin Markowicz, Artur Rozmysłowicz i Maciej Młodawski
Lutosławski Quartet: Jakub Jakowicz, Marcin Markowicz, Artur Rozmysłowicz i Maciej Młodawski Foto: Grzegorz Śledź/Polskie Radio

Lutosławski Quartet Lutosławski Quartet

Jubileusz dziesięciolecia powstania zobowiązuje. Lutosławski Quartet w tym czasie reprezentował polską kulturę i rodzimy Wrocław na koncertach na całym świecie. Teraz na krążku „2016” zespół przedstawia dzieła trzech naszych współczesnych kompozytorów. Odważny program, piękna szata graficzna, a także dodatkowy krążek dvd z filmem dokumentującym powstawanie płyty, mini wywiadami i fragmentami nagrań – to doskonały pomysł na promocję dorobku polskich kompozytorów. Najbardziej znanym twórcą na płycie jest oczywiście Paweł Mykietyn – tu znajdziemy jego trzeci kwartet smyczkowy – dzieło przejmujące, wciągające i mające szansę spodobać się publiczności choćby w tak dużym stopniu jak jego poprzednik – II kwartet smyczkowy - często grywany przez wrocławski zespół. Płytę rozpoczyna dzieło założyciela Lutosławski Quartet i jego drugiego skrzypka - Marcina Markowicza – kwartet nr. IV – podobnie jak w przypadku dzieła Mykietyna, także poprzedni kwartet Markowicza – był przez nich często grywany. Środkową część płyty zajmuje dziesięcioczęściowy utwór urodzonego w 1984 roku Andrzeja Kwiecińskiego. I to w szczególności jego dzieło przypadło mi do gustu – zagadkowy i niejednoznaczny utwór laureata pierwszej nagrody na Konkursie Kompozytorskim Young Masters XXI udowadnia, jak ten młody i błyskotliwy twórca rozwija się z szybkością błyskawicy. Warto zauważyć, że krążek wychodzi w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu, a wszystkie działa zostały zamówione, skomponowane oraz premierowo wykonane w zeszłym roku.

Different Things Different Things

Marcina Markowicza spotykamy też na krążku „Different Things”, na którym wraz z pianistą Grzegorzem Skropińskim prezentuje następujące dzieła: cztery fragmenty z muzyki do sztuki „Wiele hałasu o nic” Szekspira op. 11 - Korngolda, sonatę G-dur na skrzypce i fortepian - Roty, suitę w dawnym stylu na skrzypce i fortepian - Sznittkego, i sonatę na skrzypce i fortepian z 2008 roku - Glassa. „Different Things” to nie tylko album, na którym spotykają się doświadczeni już muzycy, którzy potrafią wywrzeć mocny wpływ na interpretowane przez siebie dzieła, ale też z bardzo różnorodna muzyką, zważywszy na to, że Kornglod i Rota to twórcy mocno związani z muzyką filmową, dzieło rosyjskiego twórcy to współczesne spojrzenie na muzyczne tradycje, a Amerykanina naznaczone jest chęcią, poprzez minimalizm, odpowiedzenia na wyzwania stawiane przed sztuką XXI wieku.

Krążek Jarosława Thiela i Katarzyny Drogosz Krążek Jarosława Thiela i Katarzyny Drogosz

Ileż znakomitych duetów mierzyło swoje siły z dziełami na wiolonczelę i fortepian Ludwiga van Beethovena? Chyba tylko dwie sonaty Brahmsa mogą się z nimi równać pod względem liczby nagrań. Co jednak ciekawe – jeśli spojrzymy na nagrania polskich artystów – to płyt z muzyką wiolonczelową Beethovena jest jak na lekarstwo. Tym większe szczęście, że możemy sięgnąć po krążek Jarosława Thiela, dyrektora artystycznego Wrocławskiej Orkiestry Barokowej od lat związanego z Narodowym Forum Muzyki (wcześniej Filharmonią Wrocławską) i pianistki Katarzyny Drogosz, na którym znajdziemy dwie sonaty opus 5. i wariacje z oratorium Haendla Juda Machabeusz WoO 45. Prawie godzinna płyta jest, co ciekawe, debiutem fonograficznym Jarosława Thiela w repertuarze kameralnym, gdyż wcześniej mogliśmy go usłyszeć na krążkach niemieckich zespołów muzyki dawnej i jako dyrygenta Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Czemu właśnie te dzieła? Tego nie wiem, ale zgaduję, że zapewne z powodu zaznaczenia innowacyjności tych utworów – w końcu Beethoven odchodzi nimi od basso continuo – dwa instrumenty są tu równorzędnymi partnerami. Autentyczności interpretacji utworów dokonanych przez duet Thiel – Drogosz dodaje fakt, że grają oni na instrumentach z epoki.

Made In Poland Made In Poland

Atom String Quartet, NFM Leopoldinum chamber orchestra i Christian Danowicz – to autorzy krążka o wielce mówiącym tytule – „Made in Poland” – już sama nazwa wskazuje, że na płycie znajdziemy jakiś przegląd twórczości polskich twórców. I nie mylimy się, ale na szczęście, znajdują się tam w większości mało znane dzieła. Naszą podróż rozpoczynamy od „Ballady o śmierci Janosika na improwizujący kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową” Dawida Lubowicza, następnie przechodzimy do aranżacji dokonanej przez Richarda Tognettiego na orkiestrę smyczkową – II kwartetu smyczkowego Szymanowskiego. Później czeka na nas barwna aranżacja dokonana przez… Christiana Danowicza – fragmentu z baletu „Harnasie” na orkiestrę kameralną i na napisany przed ośmiu laty utwór „Iława” na improwizujących kwartet z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Krzysztofa Lenczowskiego. Po nim zaś wracamy do klasyki – Grażyna Bacewicz i jej bardzo znany koncert na orkiestrę kameralną – neoklasycystyczne mistrzostwo. Gdy wybrzmią już jego ostatnie nuty, czeka na nas ponownie Krzysztof Lenczowski i jego „Namysłowiak” – dzieło z 2016 roku, na takie same zespoły jak „Iława”. Całość kończy Mikołaj Górecki swoim Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę kameralną napisany w 2000 roku.

Mieczysław Burski