X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Bo do jazzu starczy dwóch

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2010 09:00
Granie w duecie często przynosi intrygujące rezultaty.

Brad Terry & Joachim Mencel - "Live In Fort Andross", 2009 Fonografika

Brad Terry i Joachim Mencel współpracują ze sobą już od 1993 r. To wystarczający okres czasu by poznać się bardziej niż dobrze. Dla kameralistyki jazzowej takie wzajemne osłuchanie i dopasowanie to gwarancja telepatycznego wprost zrozumienia. Ich trzeci wspólny album - „Live In Fort Andross” - to liryczna podróż przez świat wyważonych dźwięków, radosnych, napełniających optymizmem, jednym słowem – pięknych. Miękkie, romantyczne dźwięki klarnetu Terry’ego i melancholijnie grający na fortepianie pamiętającym czasy II wojny światowej Mencel. Ten wieczór musiał być dla zgromadzonych w Fort Andross w Brunswick, Maine (USA), szczególnym przeżyciem. Garść standardów, takich jak choćby Spingtime, Old Country czy Just Friends, zapadająca w pamięć kompozycja naszego pianisty Tu i teraz i wyjątkowe gwizdanie Amerykanina w Free Whistle. Ten pięknie wydany album ma tyle interesujących momentów! Co więcej, na cele promocyjne artyści przygotowali bardzo interesujące wideo, które pozwala z jeszcze innego kąta spojrzeć na tę, nie tylko muzyczną, przyjaźń.

Olga Spasojewska


Ralph Towner & Paolo Fresu – “Chiaroscuro”, 2009 ECM

''

Chiaroscuro, z włoskiego chiaro – 'jasny' i scuro – 'ciemny' - światłocień – to technika stosowana na początku w drzeworytnictwie a następnie w malarstwie, gdy artysta chciał na obrazie uwydatnić kontrast światła i cienia. Ralph Towner swoją najnowszą płytą poszerzył znaczenie tego słowa o aspekt muzyczny. Nie przez przypadek taki właśnie tytuł nadał zarówno płycie, jak i najlepszej na niej kompozycji. "Chiaroscuro" to liryczna rozmowa skandynawskiego gitarzysty z gwiazdą europejskiej trąbki Paolo Fresu. Takie płyty słuchać można na okrągło, muzyka płynie niczym czerwone wino, kieliszek za kieliszkiem, aż w końcu jawa łączy się ze snem i odpływamy. Głęboko zapadające w pamięć melodie, wytrawna gra muzyków, różnorodność barw ich instrumentów, sprawiają, że kolejne utwory zdają się być częściami większej formy. Kameralistyka, która połączy zarówno miłośników ecmowskiego jazzu jak i klasyki. Fani Townera odnajdą na krążku jego starsze kompozycje, a rodzynek stanowi Blue In Green z nieśmiertelnego "Kind of Blue" Milesa Davisa. Co ciekawe oprócz swojej 12.- strunowej gitary, gitary klasycznej, muzyk po raz pierwszy używa gitary barytonowej. Freso zaś po raz kolejny udowadnia, że Włochy mają w nim i w Enrico Ravie dwóch najlepszych muzyków jazzowych. Jego spokojne, przejmujące frazy porywają i świetnie łączą się z kolejnymi szarpnięciami strun, którejś z gitar. Tak grać mogą w nieskończoność.

Petar Petrović



''
Mateusz Kołakowski & Dave Liebman -  "Live at Jazz Standard", 2009 Fenommedia

Jeśli Mateusz Kołakowski będzie rozwijał się w takim tempie jak do tej pory, to już niedługo nie będzie się o nim mówiło per „młody”. Jego współpraca z Davem Liebmanem, wielką postacią światowego jazzu, to kolejny zastrzyk doświadczenia, szansa na nabranie pewności siebie i poszerzenie muzycznych horyzontów. Na "Live at Jazz Standard" mamy do czynienia z kolejnym, osobistym spojrzeniem obu muzyków na kilka doskonale znanych standardów. Potęgę improwizacji i odczytania wielokrotnie powtarzanego tematu na nieskończoną ilość sposobów udowadnia umieszczenie na krążku dwóch wersji Body and Soul. To prawdziwa gratka dla miłośników luźnego podejścia do kompozycyjnych ram! Przyznam, że duet pianina z saksofonem sopranowym w tej polsko – amerykańskiej kooperacji brzmi bardzo przekonująco. Nie mamy tu do czynienia z graniem „obok siebie”, w nowojorskim klubie spotkało się bowiem dwóch muzyków, którzy tylko poprzez wzajemną współpracę dochodzą do jednego celu. Stąd też kolejne utwory są ekspresyjne, bogate w dźwięki, powtórzenia, zmienne harmonie. Nie gubimy się w gąszczu dźwięków. Duet Kołakowski i Liebman przekona nie tylko miłośników grania free, ale także bardziej zachowawczych mainstreamowców.

Mieczysław Burski
Czytaj także

Metheny i roboty

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2010 11:30
W tym tygodniu orkiestra robotów, młodzi idą śladami Komedy, Kułakowski wielbi Naturę, a Freudowie tworzą Monstrum.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazzowe trójkąty

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2010 14:36
Muzycy jazzowi nieraz przyznają, że najlepiej czują się grając w trio.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Urbaniak - "Miles of Blue"

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2009 07:52
50 lat od nagrania ponadczasowego "Kind of Blue" to doskonały marketingowo moment by przedstawić swoje "odczytanie" muzyki Milesa Davisa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Joachim Mencel

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2009 14:00
Dzisiaj gościem Artura Orzecha będzie Joachim Mencel, pianista i kompozytor.
rozwiń zwiń