Jedynka

Karpiński: jestem spokojny o termin ukończenia gazoportu w Świnoujściu

24.07.2014 10:08
- Rok 2015 będzie rokiem oddania terminalu do użytku i realizowania kontraktu odbioru gazu w celach komercyjnych - zapewnia w radiowej Jedynce Włodzimierz Karpiński, minister skarbu.
Włodzimierz Karpiński
Włodzimierz KarpińskiFoto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio
Posłuchaj
15'56 Włodzimierz Karpiński, minister gospodarki, m.in. o budowie terminala gazowego w Świnoujściu (Sygnały dnia/Jedynka)
03'42 Czy Grupa Azoty może przejść w rosyjskie ręce? – materiał Ewy Chyry (Sygnały dnia/Jedynka)
Obejrzyj
Włodzimierz Karpiński, minister gospodarki, m.in. o budowie terminala gazowego w Świnoujściu (Sygnały dnia/Jedynka)

Międzynarodowe konsorcjum Saipem, które buduje gazoport zażądało drugiego aneksu do kontraktu i dodatkowych pieniędzy na dokończenie prac przy terminalu LNG. W przypadku niespełnienia oczekiwań, firma grozi opuszczeniem placu budowy.
- Między inwestorem a wykonawcą cały czas trwa napięcie realizacyjne - przyznaje w "Sygnałach dnia" Włodzimierz Karpiński. Minister przypomina, że kontrakt został podpisany w 2010 roku "w formule pod klucz", i że średnie opóźnienie Europie na tego typu inwestycjach to 14 miesięcy. - Tego typu relacje między inwestorem a wykonawcą nie są niestandardowym zachowaniem, a rzeczywistość pokazuje, że w trakcie budowy mogą wystąpić różnego rodzaju perturbacje - uspokaja minister.


Karpiński dodaje, że budowa postępuje, a prace są już zaawansowane w ponad 90 procentach. - Jestem spokojny, że inwestor i wykonawca znajdą porozumienie. Czy będzie aneks, to jest to pytanie do inwestora i wykonawcy. Jeśli są uzasadnione przesłanki, to tak jak w każdych tego typu przedsięwzięciach, te przesłanki muszą znaleźć swój finał w formie dokumentu - wyjaśnia minister. 
Według Karpińskiego, próby techniczne terminala powinny rozpocząć się na przełomie tego i następnego roku.  - Rok 2015 będzie rokiem oddania gazoportu do użytku i realizowania kontraktu odbioru gazu w celach komercyjnych - mówi minister. 
Włodzimierz Karpiński został także zapytany o próbę wrogiego przejęcia Grupy Azoty przez rosyjską spółkę. Minister przypomniał, że Azoty są dzisiaj firmą o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki i nie grozi jej takie przejęcie.

Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski

iz, pg

>>>Zapis całej rozmowy

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czy Rosjanie próbują przejąć grupę Azoty?

23.07.2014 19:32
Gościem czwartkowych "Sygnałów dnia" będzie minister skarbu Włodzimierz Karpiński.
Rosjanie skupują akcje Grupy Azoty
Rosjanie skupują akcje Grupy AzotyFoto: azoty-tarnow.pl

Na prośbę Ministerstwa Skarbu Państwa Komisja Nadzoru Finansowego sprawdza, czy rosyjska spółka Acron próbowała przejąć kontrolę nad Grupą Azoty. W czerwcu firma Norica Holding, która działa między innymi w imieniu Acronu, kupiła kolejne akcje grupy. Obecnie ma ponad 20 procent udziałów w polskiej firmie.

Jakie są ustalenia KNF, zapytamy w czwartek 24 lipca Włodzimierza Karpińskiego. Z ministrem skarbu porozmawiamy również o opóźniającym się zakończeniu budowy gazoportu w Świnoujściu. Początek rozmowy o godz. 7.15.

Naszym gościem będzie również Marek Jurek (8.15).

Na "Sygnały dnia" zapraszamy od poniedziałku do soboty między godz. 6.00 a 9.00.

pg/ag

Czytaj także

Budowa terminalu LNG zagrożona? Wykonawca gazoportu żąda aneksu do umowy

25.07.2014 09:46
Polski inwestor potwierdza informacje radiowej Jedynki, że włoski wykonawca gazoportu żąda kolejnego aneksu do umowy. Pierwotnie, instalacja miała zacząć działać w czerwcu tego roku, termin zakończenia budowy został przesunięty na koniec tego roku.
Zdjęcia z budowy gazoportu w lipcu 2013 r.
Zdjęcia z budowy gazoportu w lipcu 2013 r.Foto: www.polskielng.pl
Posłuchaj
00'17 Maciej Mazur, rzecznik Polskiego LNG uspokaja, że nie ma obecnie groźby zerwania kontraktu z wykonawcą gazociągu w Świnoujściu (IAR)
00'19 Maciej Mazur: włoski wykonawca chce aneksu, ale nie schodzi z budowy (IAR)
00'22 Doktor Andrzej Sikora z Instytutu Studiów Energetycznych: Saipem posługuje się szantażem (IAR)
00'15 Zdaniem Andrzeja Sikory, odpowiednio zawarta umowa blokowałaby możliwość zmiany warunków (IAR)

Maciej Mazur, rzecznik Polskiego LNG uspokaja, że nie ma obecnie groźby zerwania kontraktu. Roboty postępują mamy ponad 90 procent prac zrealizowanych. - Dodatkowo w tej chwili nie mamy żadnych sygnałów ze strony wykonawcy o chęci zejścia z placu budowy - deklaruje Mazur.
Rzecznik Polskiego LNG nie chciał jednak zdradzić, jakie konkretne oczekiwania ma włoska firma.
- W tego typu inwestycjach rozmowy mogą dotyczyć tylko kwestii pieniędzy i terminu wykonania kontraktu - mówi tajemniczo rzecznik.

W ubiegłym roku w ramach podpisanego wtedy aneksu, polska strona zgodziła się dopłacić do inwestycji i zgodzi się na przesunięcie terminu zakończenia inwestycji. Zgodnie z umową, gazoport miał być gotowy do działania do końca tego roku. W maju wicepremier Janusz Piechociński mówił, że gazoport, który ma wzmocnić niezależność energetyczną Polski, powinien być gotowy w połowie 2015 roku - o rok później niż początkowo zakładano. Wzrósł też koszt budowy.

Źródło: Radiowa Jedynka

Dodatkowo pod koniec czerwca skarb państwa przegrał z wykonawcą inwestycji spór o podatek VAT. Naczelny Sąd Administracyjny przyznał rację konsorcjum budującym w Świnoujściu w sprawie 1 mld złotych rzekomo nie zapłaconego podatku.

O budowie gazoportu w Świnoujściu mówił  w czwartek na antenie radiowej Jedynki wiceminister skarbu Włodzimierz Karpiński, który uspokajał, że opóźnienia w przypadku takich inwestycji są normalne.

"Zagrożona budowa gazoportu to duży problem dla Polski"

Eksperci energetyczni oceniają, że zagrożona budowa Gazoportu w Świnoujściu to duży problem dla rządu.
Według eksperta Tomasza Chmala, rząd jest w trudnej sytuacji. Włochom jest łatwiej negocjować dodatkowe pieniądze, gdyż wiedzą, iż szukanie nowej firmy wiązałoby się z kolejnymi opóźnieniami budowy.
Według innego eksperta Andrzeja Sikory z Instytutu Studiów Energetycznych, odpowiednio zawarta umowa blokowałaby możliwość zmiany warunków. Dzięki temu Saipem nie mógłby nas szantażować - ocenia. Podkreśla, że teraz sytuacja jest taka, że wybór kolejnego wykonawcy byłby bardzo trudny. Powołuje się na komunikaty, że budowa terminala wykonana jest w 87 procentach.

Terminal LNG to inwestycja stategiczna

Terminal LNG ma pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Jest to pierwszy tego typu projekt w Europie Środkowo-Wschodniej. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.

Terminal LNG w Świnoujściu: opóźnienie bez konsekwencji finansowych >>>

Do jego budowy powołano spółkę celową Polskie LNG S.A. Oprócz spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę lądowej części terminalu LNG, w realizację inwestycji zaangażowane są trzy inne podmioty: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.

Jedynka/IAR/PAP, awi

Zobacz więcej na temat: energetyka gaz Świnoujście