Słuchaj

Kopernik ze Zgierza odkrył planetę PH2b

29.03.2013 09:17
Rafał Herszkowicz, informatyk z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zgierzu, odkrył pozasłoneczną planetę wielkości Jowisza - PH2b. Swojego wyczynu dokonał, biorąc udział w społecznościowym projekcie naukowym PlanetHunters.org.
  • 04'17
    Rafał Herszkowicz, odkrywca planety PH2b (Sygnały Dnia/Jedynka)
Odkrywca planety PH2b Rafał Herszkowicz
Odkrywca planety PH2b Rafał HerszkowiczFoto: PAP/Grzegorz Michałowski

Rafał Herszkowicz odkrył nową planetę dzięki analizie danych z kosmicznego teleskopu Kelpera i portalowi OdkrywcyPlanet.pl, który jest częścią międzynarodowego projektu PlanetHunters.org.

- Obserwuje się wykres jasności danej gwiazdy. Na tej podstawie opisuje się, jaki to rodzaj gwiazdy. Jeżeli występują jakieś spadki jasności, czyli tak zwany tranzyt planety, teleskop Kelpera jest w stanie zarejestrować taką sytuację. Widać to na wykresie. Taka gwiazda staje się kandydatką do dalszych badań naukowych. W tym przypadku okazało się, że faktycznie jest to planeta - mówi odkrywca.

O samej planecie wiadomo, że została nazwana PH2b, a jest, podobnym do Jowisza, gazowym gigantem oddalonym od nas o ponad 1200 lat świetlnych. Znajduje się w tzw. strefie zamieszkiwalnej, czyli w rejonie, w którym może istnieć sprzyjająca życiu woda w stanie ciekłym. Taka woda może jednak występować nie tylko na samej planecie, ale także na którymś z teoretycznie istniejących księżyców okrążających tę planetę.

Rafał Herszkowicz bardzo cieszy się ze swojego odkrycia i od tej pory zamierza jeszcze aktywniej zaangażować się w projekt PlanetHunters.org.

Posłuchaj całej rozmowy Piotra Krysztofiaka z Rafałem Herszkowiczem.

pg

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos NAUKA
Henryk Sienkiewicz

Wszechświat jest starszy niż myśleliśmy

21.03.2013 14:34
Najdokładniejszą mapę promieniowania reliktowego, będącego "echem" Wielkiego Wybuchu opublikował w czwartek międzynarodowy zespół naukowców z prowadzonej przez Europejska Agencję Kosmiczną misji Planck.

Anonimowy Polak odkrył nową planetę PH2b

27.03.2013 10:29
Dzięki internetowemu projektowi szukania planet pozasłonecznych odkryta została planeta PH2b. Osoba, która tego dokonała pozostaje jednak anonimowa. Prawdopodobnie pochodzi z Polski - poinformował prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b!

27.03.2013 12:23
Odkrywcą jednej z planet pozasłonecznych jest Rafał Herszkowicz, astronom - amator ze Zgierza - dowiedziała się Informacyjna Agencja Radiowa. Zdaniem ekspertów, potwierdzenie istnienia tej planety to odkrycie na dużą skalę.