X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Jedynka

Kopernik ze Zgierza odkrył planetę PH2b

29.03.2013
Odkrywca planety PH2b Rafał Herszkowicz
Odkrywca planety PH2b Rafał HerszkowiczFoto: PAP/Grzegorz Michałowski
Rafał Herszkowicz, informatyk z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zgierzu, odkrył pozasłoneczną planetę wielkości Jowisza - PH2b. Swojego wyczynu dokonał, biorąc udział w społecznościowym projekcie naukowym PlanetHunters.org.
04'17 Rafał Herszkowicz, odkrywca planety PH2b (Sygnały Dnia/Jedynka)

Rafał Herszkowicz odkrył nową planetę dzięki analizie danych z kosmicznego teleskopu Kelpera i portalowi OdkrywcyPlanet.pl, który jest częścią międzynarodowego projektu PlanetHunters.org.

- Obserwuje się wykres jasności danej gwiazdy. Na tej podstawie opisuje się, jaki to rodzaj gwiazdy. Jeżeli występują jakieś spadki jasności, czyli tak zwany tranzyt planety, teleskop Kelpera jest w stanie zarejestrować taką sytuację. Widać to na wykresie. Taka gwiazda staje się kandydatką do dalszych badań naukowych. W tym przypadku okazało się, że faktycznie jest to planeta - mówi odkrywca.

O samej planecie wiadomo, że została nazwana PH2b, a jest, podobnym do Jowisza, gazowym gigantem oddalonym od nas o ponad 1200 lat świetlnych. Znajduje się w tzw. strefie zamieszkiwalnej, czyli w rejonie, w którym może istnieć sprzyjająca życiu woda w stanie ciekłym. Taka woda może jednak występować nie tylko na samej planecie, ale także na którymś z teoretycznie istniejących księżyców okrążających tę planetę.

Rafał Herszkowicz bardzo cieszy się ze swojego odkrycia i od tej pory zamierza jeszcze aktywniej zaangażować się w projekt PlanetHunters.org.

Posłuchaj całej rozmowy Piotra Krysztofiaka z Rafałem Herszkowiczem.

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos nauka

Wszechświat jest starszy niż myśleliśmy

21.03.2013
Wszechświat jest starszy niż myśleliśmy
Foto: Dave Halliday/Flickr
Najdokładniejszą mapę promieniowania reliktowego, będącego "echem" Wielkiego Wybuchu opublikował w czwartek międzynarodowy zespół naukowców z prowadzonej przez Europejska Agencję Kosmiczną misji Planck.
00'50 Relacja Rafała Motriuka (IAR)

Jednym z liderów zespołu badawczego jest polski naukowiec prof. dr hab. Krzysztof Górski z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie (USA). Uzyskane wyniki nie we wszystkich aspektach zgadzają się z teoriami na temat ewolucji Wszechświata.
Mapa pokazuje Wszechświat jakim był w wieku 380 tysięcy lat. W tym stadium był on wypełniony gorącą mieszanką protonów, elektronów i fotonów. Gdy protony i elektrony połączyły się, tworząc atomy, światło mogło zacząć swobodnie podróżować. Ponieważ Wszechświat się rozszerza, to obecnie światło to obserwujemy w zakresie mikrofalowym, odpowiadającym temperaturze 2,7 stopnia powyżej zera absolutnego. Astronomowie nazywają to światło mikrofalowym promieniowaniem tła, albo promieniowaniem reliktowym.
W promieniowaniu tła obserwuje się bardzo niewielkie fluktuacje temperatury, które odpowiadają obszarom o nieco różnej gęstości w owym czasie Wszechświata. Dzięki tym różnicom powstały potem galaktyki i całą współczesna struktura kosmosu. Według współczesnych modeli kosmologicznych fluktuacje powstały tuż po Wielkim Wybuchu i zostały rozciągnięte do wielkich skali podczas krótkiego etapu bardzo szybkiej ekspansji Wszechświata, zwanego inflacją.
Zadaniem misji Planck było dokonanie mapy fluktuacji promieniowania tła dla całego nieba. Uzyskana rozdzielczość jest znacznie lepsza niż wyniki z wcześniejszych badań. W ogólności rezultaty te są potwierdzeniem współczesnego obrazu Wszechświata przyjmowanego przez kosmologów i zwanego modelem standardowym.
Najnowsze wyniki nieco jednak "postarzają" Wszechświat o niecałe 100 mln lat - ma on 13,81 mld lat, z dokładnością do 50 mln lat. Dane wskazują też, że tajemniczej ciemnej energii jest nieco mniej (o kilka punktów procentowych), odpowiada ona za około 68 proc. energii Wszechświata.
Dla małych skali kątowych wyniki zgadzają się idealnie z modelem standardowym, ale dla dużych skali wykryto nieoczekiwane anomalie.
- Obserwowana wielkoskalowa asymetria promieniowania tła jest nie do pogodzenia z modelem standardowym, który z drugiej strony znajduje znakomite potwierdzenie obserwacyjne w skali +lokalnej+. Rozbieżność ta zmusza nas do znacznie bardziej twórczego rozszerzenia, jeśli nie zmodyfikowania, modelu standardowego - objaśnia znaczenie naukowe nowych badań profesor Krzysztof Górski.
Misja Planck jest prowadzona przez ESA, a jej partnerem jest amerykańska NASA. Satelita jest nowocześniejszy niż jego poprzednicy (WMAP, COBE). Został wystrzelony w 2009 roku i cały czas prowadzi obserwacje kosmosu w zakresie mikrofalowym. Końcowe wyniki jego misji mają zostać ogłoszone w 2014 roku.

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos nauka

Anonimowy Polak odkrył nową planetę PH2b

27.03.2013
Anonimowy Polak odkrył nową planetę PH2b
Foto: sxc.hu
Dzięki internetowemu projektowi szukania planet pozasłonecznych odkryta została planeta PH2b. Osoba, która tego dokonała pozostaje jednak anonimowa. Prawdopodobnie pochodzi z Polski - poinformował prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.
00'54 Polski internauta amator mógł odkryć planetę - relacja Rafała Motriuka (IAR)

Teraz - jak dodał prof. Mankiewicz - zespół portalu Zoouniverse.org (która jest platformą kilkunastu społecznościowych projektów naukowych) poszukuje internauty, znając jedynie jego login: rafcioo28.
Jak wyjaśnił naukowiec, osoba posługująca się językiem polskim, ukryta pod loginem rafcioo28, okazała się pierwszym internautą, który znalazł tranzyt planety pozasłonecznej PH2b. Mankiewicz przypuszcza, że odkrywca prawdopodobnie nawet nie wie o swoim sukcesie.
Internauta dokonał tego w serwisie OdkrywcyPlanet.pl, który jest polską wersją językową projektu PlanetHunters.org, działającego na platformie Zoouniverse.org.
W ramach tego projektu internauci mogą analizować wyniki obserwacji pracującego w kosmosie teleskopu Keplera. NASA udostępnia dane do przeglądania natychmiast po ich wstępnej obróbce, dzięki czemu każdy ma szansę zastać odkrywcą nowej planety, na równi z naukowcami.
Istnienie układu planetarnego PH2 zostało potwierdzone dodatkowymi obserwacjami. Znajduje się w nim planeta wielkości Jowisza, która okrąża gwiazdę podobną do Słońca. Planeta, która otrzymała oznaczenie PH2b, znajduje się w "strefie życia" wokół swoje gwiazdy, czyli w obszarze, w którym panuje temperatura umożliwiająca występowanie na planecie wody w stanie ciekłym.
Znane są osoby, które jako kolejne pomogły w odnalezieniu planety: Abe J. Hoekstra, Thomas Lee Jacobs, Daryll LaCourse, Hans Martin Schwengeler, Mike Chopin. Ich nazwiska znalazły się wśród autorów publikacji opisującej wyniki społecznościowego projektu naukowego PlanetHunters.org. Niestety, wciąż nie wiadomo, kim jest rafcioo28, który jako pierwszy wskazał ten obiekt.

Zobacz więcej na temat: kosmos nauka
0 0 0

Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b!

27.03.2013
Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b
Foto: NASA/JPL.
Odkrywcą jednej z planet pozasłonecznych jest Rafał Herszkowicz, astronom - amator ze Zgierza - dowiedziała się Informacyjna Agencja Radiowa. Zdaniem ekspertów, potwierdzenie istnienia tej planety to odkrycie na dużą skalę.
01'13 Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b! - relacja Rafała Motriuka (IAR)

Rafał Herszkowicz jest informatykiem, ma 33 lata. Pracuje w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Zgierzu. Planetę odkrył dzięki analizie danych z kosmicznego teleskopu Kelpera i portalowi OdkrywcyPlanet.pl. W rozmowie z Informacyjną Agencją Radiową, stwierdził, że do takiego odkrycia nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza, wystarczą zainteresowania i instrukcje na portalu. - Ja jako pierwszy to oznaczyłem, a potem potwierdzono, że tam faktycznie jest planeta - powiedział Rafał Herszkowicz.
Na portalu amatorzy analizują dane i wskazują tzw. kandydatki na planety. Potem profesjonalni astronomowie potwierdzają ich istnienie. Koordynator portalu OdkrywcyPlanet.pl, który jest częścią międzynarodowego portalu PlanetHunters.org profesor Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN nie ma wątpliwości: "Jest to wielki dzień i wielka zasługa tego pana". Zdaniem profesora Mankiewicza, każdy może spróbować swych sił jako odkrywca. - Kolejne dane napływają na ten portal co kilka miesięcy, więc kolejne planety pozasłoneczne czekają na odkrycie.
O samej planecie wiadomo, że nazywa się PH2b, jest podobnym do Jowisza gazowym gigantem oddalonym od nas o ponad 1200 lat świetlnych. Znajduje się w tzw. strefie zamieszkiwalnej, czyli w rejonie, w którym może istnieć sprzyjająca życiu woda w stanie ciekłym. Taka woda może jednak występować nie na samej planecie, a na którymś z teoretycznie istniejących księżyców okrążających tę planetę.

Zobacz więcej na temat: kosmos nauka