X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Jedynka

Festiwal "Dwa Teatry". Grand Prix dla "Mewy" i "Tanga"!

03.06.2013
0 0 0
Fragment plakatu Festiwalu Dwa Teatry - Sopot 2013
Fragment plakatu Festiwalu Dwa Teatry - Sopot 2013Foto: mat. prasowe
XIII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" dobiegł końca. Grand Prix dla najlepszego utworu radiowego zdobyło słuchowisko "Mewa" Borysa Akunina w reż. Igora Gorzkowskiego, a "Tango" Sławomira Mrożka w reż. Jerzego Jarockiego uznano za najlepszy spektakl Teatru Telewizji.
Posłuchaj
87'27 Transmisja Finałowej Gali XIII Festiwalu "Dwa Teatry" (Jedynka)

Przez trzy festiwalowe dni, od 1 do 3 czerwca, zaprezentowano 17 słuchowisk oraz 15 spektakli. 3 czerwca wieczorem, na uroczystej gali, nagrodzono autorów najlepszych produkcji radiowych i telewizyjnych.

Najlepsze słuchowiska

Jury w składzie: Magdalena Zawadzka – przewodnicząca, Paweł Huelle, Jerzy Limon, Leszek Możdżer, Józef Opalski, przyznało następujące nagrody:

Grand Prix dla najlepszego słuchowiska – "Mewie" Borysa Akunina: za adaptację i reżyserię – Igorowi Gorzkowskiemu; za realizację akustyczną – Andrzejowi Brzosce; za muzykę – Piotrowi Tabakiernikowi.

Słuchowisko "Mewa" w Teatrze Polskiego Radia >>>

Grand Prix ufundował Prezes Zarządu Polskiego Radia S.A. Słuchowisko zostało zgłoszone przez radiową Dwójkę i to na jej antenie zabrzmi już w  sobotę 8 czerwca o godz. 22.00.

• Nagrodę za reżyserię słuchowiska "Prorok Ilja" według dramatu Tadeusza Słobodzianka – Pawłowi Łysakowi (zgłoszenie Programu 2 Polskiego Radia).

Nagrodę ufundował Marszałek Województwa Pomorskiego.

• Nagrodę za scenariusz oryginalny słuchowiska "Powrót do Breitenheide" w reż. Marka Markiewicza – Włodzimierzowi Kowalewskiemu (zgłoszenie Polskiego Radia Olsztyn).

Nagrodę ufundowała Grupa Lotos S.A.

• Nagrodę za scenariusz będący adaptacją ex aequo: Darkowi Błaszczykowi za "Wszystko płynie" według powieści Wasilija Grossmana (zgłoszenie Teatru Polskiego Radia) oraz Maciejowi Wojtyszce za "Nie uchodzi, nie uchodzi, czyli Damy i huzary" według komedii Aleksandra Fredry (zgłoszenie Radiowej Jedynki).

Nagrodę ufundował Dziennik "Rzeczpospolita".

• Nagrodę im. Janusza Hajduna za realizację akustyczną słuchowiska "Zabić motyla" w reż. Jana Warenyci – Pawłowi Szalińskiemu (zgłoszenie Teatru Polskiego Radia).

Nagrodę ufundowało Radio Gdańsk S.A.

• Nagroda za muzykę oryginalną lub opracowanie muzyczneJerzemu Derflowi za muzykę oryginalną w słuchowisku "Nie uchodzi, nie uchodzi, czyli Damy i huzary".

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Sopotu.

• Nagrodę aktorską za rolę kobiecą ex aequo: Soni Bohosiewicz za rolę Żony w słuchowisku "Ich czworo" w reż. Jerzego Stuhra (zgłoszenie Polskiego Radia Kraków) oraz Halinie Skoczyńskiej za rolę Iriny Nikołajewny Arkadiny w słuchowisku "Mewa".

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdańska.

• Nagrodę aktorską za rolę męskąHenrykowi Talarowi za role: Proroka Ilji w słuchowisku "Prorok Ilja" oraz Jewgienija Siergiejewicza Dorna w słuchowisku "Mewa".

Henryk Talar: praca w radiu sensem aktorstwa >>>

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdyni.

• Nagrodę aktorską za rolę drugoplanowąMai Ostaszewskiej za postać Anny w słuchowisku "Wszystko płynie" w reż. Darka Błaszczyka. Ponadto Jury przyznało wyróżnienie dla Krzysztofa Orzechowskiego za rolę Narratora w słuchowisku "Wesele (akt II)" w reż. Andrzeja Seweryna (zgłoszenie Polskiego Radia Kraków.

Nagrodę ufundowała Poczta Polska S.A.

Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności, otrzymało słuchowisko "Wszystko płynie" w adaptacji i reżyserii Darka Błaszczyka (zgłoszenie Teatru Polskiego Radia).

Honorową nagrodę zespołową dla Producenta słuchowisk przyznano Polskiemu Radiu Kraków „za powrót słuchowisk na antenę oraz pielęgnowanie szlachetnej tradycji spektaklu radiowego z udziałem publiczności”.

Najlepsze spektakle Teatru Telewizji

Jury w składzie: Barbara Borys-Damięcka – przewodnicząca, Jacek Cieślak, Michał Komar, Paweł Łysak, Kinga Preis, przyznało następujące nagrody:

Grand Prix dla najlepszego spektaklu –  "Tangu" Sławomira Mrożka: za reżyserię dla Jerzego Jarockiego; za scenografię dla Jerzego Juka-Kowarskiego; za muzykę dla Stanisława Radwana; dla Marcina Hycnara za rolę Artura; dla Ewy Wiśniewskiej za rolę Eugenii; dla Jana Frycza za rolę Stomila; dla Katarzyny Gniewkowskiej za rolę Eleonory; dla Jana Englerta za rolę Eugeniusza; dla Grzegorza Małeckiego za rolę Edka; dla Kamilli Baar za rolę Ali.

Nagrodę ufundował Prezes Zarządu TVP S.A.

• Nagrodę za reżyserię spektaklu "Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej dla Marcina Wrony. Nagrodę ufundował Marszałek Województwa Pomorskiego.

• Nagrodę za oryginalny współczesny polski tekst dramatyczny lub adaptację teatralną za utwór „Bezdech” dla Andrzeja Barta. Nagroda została ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

• Nagrodę za zdjęcia do spektaklu "Moralność pani Dulskiej" w reżyserii Marcina Wrony dla Jana Holoubka.

Nagrodę ufundował Bank Millennium S.A.

• Nagrodę za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego dla Zbigniewa Wichłacza za spektakle: "Bracia Karamazow" w reż. Janusza Opryńskiego i "Tango" w reż. Jerzego Jarockiego.

Nagroda została ufundowana przez Grupę Lotos S.A.

• Nagrodę za scenografię do spektaklu "Moralność pani Dulskiej" w reż. Marcina Wrony dla Anny Wunderlich.

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdyni.

• Nagrodę za muzykę oryginalną lub opracowanie muzyczneZbigniewowi Zbrowskiemu za opracowanie muzyczne spektaklu "Bezdech" w reż. Andrzeja Barta.

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdańska.

• Nagrodę za montaż spektaklu "Bezdech" dla Mileni Fiedler. Nagroda została ufundowana przez Telewizję Polską S.A.

• Nagrodę aktorską za rolę kobiecąMagdalenie Cieleckiej za rolę Pani Dulskiej w spektaklu "Moralność pani Dulskiej" w reż. Marcina Wrony.

Nagrodę ufundował Dziennik "Rzeczpospolita".

• Nagrodę aktorską za rolę męską ex aequo: dla Bogusława Lindy za postać Jerzego w spektaklu "Bezdech" oraz dla Łukasza Lewandowskiego za role: Iwana w "Braciach Karamazow" w reż. Janusza Opryńskiego i Drugiego mężczyzny w spektaklu "Iluzje" w reż. Agnieszki Glińskiej.

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Sopotu.

Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego przyznano Zespołowi Teatru Telewizji za pomysł i realizację projektu "Trzy razy Fredro".

Ponadto na wniosek Jury przyznano cztery honorowe wyróżnienia aktorskie: dla Jaśminy Polak za rolę Hesi i dla Zofii Wichłacz za rolę Meli w spektaklu "Moralność pani Dulskiej" w reż. Marcina Wrony oraz dla Arkadiusza Jakubika za rolę Dzidka i dla Dawida Ogrodnika za rolę Patryka w spektaklu "Bezdech" w reż. Andrzeja Barta.

materiały prasowe, pg

Zobacz więcej na temat: Dwa Teatry
0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Wybory prezydenckie 2015 - najnowsze informacje

Czytaj także

Ignacy Gogolewski: nagrody przychodzą do mnie z pewnym opóźnieniem

01.06.2013
0 0 0
Ignacy Gogolewski
Ignacy GogolewskiFoto: PR
W sobotę wieczorem Ignacy Gogolewski odebrał w Sopocie Wielką Nagrodę Festiwalu "Dwa Teatry". - Bardzo się cieszę, że doczekałem tej chwili. Wyjadę stąd stabilnie usatysfakcjonowany - mówił w radiowej Jedynce wybitny aktor.
Posłuchaj
07'11 Ignacy Gogolewski o Wielkiej Nagrodzie Festiwalu "Dwa Teatry" (Sobota z radiową Jedynką - cz. 2/Jedynka)
04'57 Relacja z otwarcia XIII Festiwalu "Dwa Teatry" (Przeboje Przyjaciół Radiowej Jedynki/Jedynka)

Ignacy Gogolewski występuje w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji już 60 lat. - Nagrody przychodzą do mnie z pewnym opóźnieniem. Cieszę się bardzo, że po tylu latach pracy ciągle funkcjonuję, gram w Teatrze Polonia u boku znakomitych kolegów, Krystyny Jandy i Jerzego Stuhra - przyznał laureat Wielkiej Nagrody Festiwalu "Dwa Teatry".

Ignacy Gogolewski sam nie pamięta w ilu słuchowiskach Teatru Polskiego Radia zagrał. W przypadku Teatru Telewizji spis tytułów można znaleźć w książce "Od Gustawa Konrada do Antka Boryny" autorstwa samego zainteresowanego.

XIII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" > > >

Ignacy Gogolewski podkreślał, że Teatr Polskiego Radia jest dla niego idealnym miejscem, by wykorzystać swój bardzo charakterystyczny głos. - Mój instrument aktora się zmienia, natomiast głos nie. To pewnego rodzaju przywilej opatrzności, która czasem dotyka człowieka palcem. W moim wypadku to niebywały atut, tak jak u wielu znakomitych moich kolegów i koleżanek. Głos aktora musi mieć brzmienie - mówił.

Wielką Nagrodę Festiwalu "Dwa Teatry" Ignacy Gogolewski odebrał z rąk prezesa Polskiego Radia, Andrzeja Siezieniewskiego.

- Drogi mistrzu, szanowny Panie Profesorze, bardzo cieszę się, że ta nagroda trafia w Pana ręce. Jest Pan bowiem nie tylko wielkim artystą, ale także artystą wszechstronnym. Był Pan pedagogiem, dyrektorem teatrów, reżyserem, scenarzystą. Nade wszystko był Pan i jest Pan nadal wielkim aktorem. Aktorem teatralnym, filmowym, telewizyjnym i radiowym. Niemal od początku swojej zawodowej kariery jest Pan także związany z Polskim Radiem. To w radiowych studiach stworzył Pan dziesiątki wspaniałych, niezapomnianych aktorskich kreacji. Za to wielkie przywiązanie do publicznego nadawcy chciałem Panu bardzo serdecznie podziękować - mówił podczas gali otwierającej Festiwal "Dwa Teatry" Andrzej Siezieniewski.

Wielką Nagrodę Festiwalu "Dwa Teatry" odebrała w sobotę także Anna Polony.

Posłuchaj całej rozmowy Anny Stempniak i Michała Montowskiego oraz ich gościa.

pg

0 0 0

Czytaj także

Anna Polony: odnajduję się już tylko w radiu

01.06.2013
0 0 0
Anna Polony
Anna PolonyFoto: Wojciech Kusiński/PR
Podczas uroczystego otwarcia Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie Wielką Nagrodę odebrała Anna Polony. - Świat jest teatrem, a aktorami ludzie, którzy co chwila wchodzą i znikają - cytowała za Szekspirem znakomita aktorka radiowa i telewizyjna.
Posłuchaj
04'09 Anna Polony o Teatrze Polskiego Radia (Polska i Świat/Jedynka)
04'57 Relacja z otwarcia XIII Festiwalu "Dwa Teatry" (Przeboje Przyjaciół Radiowej Jedynki/Jedynka)

Przed mikrofonem Anna Polony debiutowała na początku lat 60. u progu swojej aktorskiej kariery. Miłość do radia została jej do dziś. - Ja się w ogóle nie odnajduję we współczesnym teatrze. Ja się odnajduję tylko w radiu, ale w momencie gdy robię teksty, które mi odpowiadają, które mnie osobiście dotykają, coś dla mnie znaczą. To robię z przyjemnością - mówiła w Jedynce aktorka.

Anna Polony nie chciała powiedzieć, które ze swoich licznych ról najchętniej do dziś wspomina. - Niektóre moje dawne rzeczy lubię oglądać, szczególnie te starsze, bo wtedy byłam młoda i ładnie wyglądałam. Teraz już jestem okropna, wobec czego nie cierpię siebie oglądać - żartowała tylko.

XIII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" > > >

Wielką Nagrodę Festiwalu "Dwa Teatry" odebrał w sobotę także Ignacy Gogolewski. Oboje bardzo zasłużeni dla Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej aktorzy wygłosili tradycyjną formułę otwierającą festiwal. - XIII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" Sopot 2013 uważamy za otwarty - mówili ze sceny ustawionej naprzeciwko sopockiego molo.

Posłuchaj całej rozmowy Michała Montowskiego z Anną Polony.

pg

0 0 0

Czytaj także

Głowacki: w radiu słowo musi być ostre jak nóż

02.06.2013
0 0 0
Janusz Głowacki
Janusz GłowackiFoto: PR/Wojciech Kusiński
"Raport Piłata" i "Jutro będzie mecz" to dwa słuchowiska według tekstu Janusza Głowackiego, które biorą udział w XIII Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie. W radiowej Jedynce znany dramaturg i prozaik mówił o różnicach między tworzeniem dla radia, a innymi rodzajami pisarstwa.
Posłuchaj
16'57 Jerzy Stuhr, Janusz Głowacki i prof. Józef Opalski o Festiwalu "Dwa Teatry" (Kultura w Radiowej Jedynce/Jedynka)

- Jak piszę do radia, to później bardzo trudno mi się piszę książkę. To jest zupełnie inny rodzaj narracji. Nie ma tej całej melodii, frazy, opisów przyrody. Tak jak mówił Izaak Babel, każde słowo, każda postawiona kropka musi wchodzić w ciało jak sztylet. Coś takiego właśnie jest, że radio wymaga koncentracji. Dialog ma być szybki, krótki i ważny. Nie można tam stawiać niepotrzebnych słów - tłumaczył Janusz Głowacki.

Znany pisarz nie tylko jest autorem słuchowisk, ale jedno również sam wyreżyserował. Jego tytuł to "Podwórko- świat”, za które w 2012 roku otrzymał nagrodę od radiowej Jedynki. - To jest trochę tak, jak przy reżyserii filmowej. Bardzo dużo zależy od operatora. Jak jest znakomity operator, to można nie umieć reżyserować. Ja miałem zupełnie znakomitego realizatora, Olena (Leonenko) śpiewała absolutnie oszałamiająca, a ja nie przeszkadzałem - stwierdził skromnie gość "Kultury w Radiowej Jedynce".

XIII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" > > >

Gośćmi Anny Stempniak i Michała Montowskiego w Sopocie byli również Jerzy Stuhr - aktor teatralny i filmowy oraz pedagog oraz profesor Józef Opalski - teatrolog, pedagog i reżyser teatralny.

Więcej w nagraniu audycji.

pg

0 0 0

Czytaj także

Cywińska: jestem wrogiem przenoszenia spektakli z teatru do telewizji

02.06.2013
0 0 0
Izabella Cywińska
Izabella CywińskaFoto: PAP/Andrzej Rybczyński
Spektakl "Saksofon" w reżyserii Izabelli Cywińskiej otworzył drugi dzień pokazów na XIII Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie. To adaptacja powieści Wiesława Myśliwskiego "Traktat o łuskaniu fasoli" nagrodzonej Nagrodą Literacką Nike.
Posłuchaj
07'26 Izabella Cywińska o XIII Festiwalu "Dwa Teatry" (Niedziela z Radiową Jedynką/Jedynka)
04'26 Relacja z drugiego dnia XIII Festiwalu "Dwa Teatry" (Niedziela z Radiową Jedynką/Jedynka)

Izabela Cywińska zdecydowała się przełożyć na język teatru prozę bardzo fabularną, z rozbudowaną narracją i pełną wewnętrznych monologów bohatera. Do współpracy namówiła znakomitych aktorów, Janusza Gajosa i Jerzego Radziwiłowicza.

- Obaj bardzo lubili tę powieść, więc łatwo było ich tym zarazić. Przeczytali adaptację i zgodzili się nawet na piekielne warunki, bo to jednak musieli włożyć do głowy bardzo dużo, kilkadziesiąt stron. Jeżeli aktor ma talent, to najważniejsze, żeby się nauczył tekstu na pamięć, a potem już Pan Bóg mu pomaga. Z powodów finansowych mieliśmy strasznie mało dni zdjęciowych i zrobiliśmy to w trzy dni. Jak to mówię kolegom, czy samej sobie jako reżyserowi sprzed lat, to sama nie wierzę w to, że to było możliwe - mówiła w Jedynce Izabella Cywińska.

XIII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" > > >

Reżyserka zdradziła, że z przedstawień Teatru Telewizji prezentowanych na Festiwalu "Dwa Teatru" najbardziej chce zobaczyć "Moralność Pani Dulskiej" w reżyserii Marcina Wrony. Nie zamierza natomiast oglądać tych tytułów, które wcześniej widziała już w teatrze. - Należę do tych, którzy są wrogami przenoszenia z teatru do telewizji. Mówię to jako reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny. Są to tak różne dania, każde zupełnie inaczej smakuje. Jeżeli się wymiesza śledzia w śmietanie z pyszna galaretką, to nie zawsze jest to smaczne - tłumaczyła.

Posłuchaj całej rozmowy Michała Montowskiego z Izabellą Cywińską.

pg

 

Te z kolei, które widziała wcześniej w teatrze

Zobacz więcej na temat: Dwa Teatry teatr
0 0 0

Czytaj także

Modestowicz: lubię, gdy jestem zaskoczony

03.06.2013
0 0 0
Waldemar Modestowicz
Waldemar ModestowiczFoto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio
Zakładam margines niespodzianki i to jest najpiękniejsze w tym zawodzie – mówił Waldemar Modestowicz, reżyser w Teatrze Polskiego Radia, gość audycji "Spotkanie z mistrzem".
Posłuchaj
19'39 Rozmowa z Waldemarem Modestowiczem, (Rozmowa z mistrzem/Jedynka)

Reżyser przyznał, że najbardziej lubi takie zdarzenia, gdy jest zaskoczony, gdy aktor mówi, że chciałby zrobić coś inaczej. - Jestem otwarty na takie propozycje. Robimy to wspólnie, to wspólna droga. To zawsze jest jakaś przygoda. Większość aktorów uwielbia radio, bo zapewnia komfort pracy z dobrą literaturą, poza tym jest to działanie w skrócie, szybkie zupełnie inaczej niż w teatrze - powiedział.

Modestowicz mówił także o początkach swojej fascynacji teatrem. - Studiując historię w Poznaniu uległem gwałtownej miłości do Teatru Ósmego dnia. To była moja miłość, szybkie dojrzewanie intelektualne, ale także polityczne i społeczne - dodał.

Jak sam przyznał to przypadek sprawił, że usłyszał w radiu komunikat o naborze na wydział radia i telewizji w Katowicach. - Postanowiłem, że radio, bo lubię słowo, literaturę i muzykę. Pomyślałem, że to wszystko złoży się w marzenie, co robić w życiu więcej niż po studiach historycznych - powiedział.

Waldemar Modestowicz w ubiegłym roku otrzymał Grand Prix festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry” w Sopocie za słuchowisko "Hamlet”. W tym roku w Sopocie prezentowana była "Medea".

Z Waldemarem Modestowiczem rozmawiała Anna Stępniak i Michał Montowski.

to

0 0 0