Gwiazda "Matysiaków": trudno znaleźć granice między mną a Wisią

Jedynka
Agnieszka Szałowska 26.04.2013
Ludmiła Łączyńska-Dobrowolska, czyli Wisia Matysiakowa
Ludmiła Łączyńska-Dobrowolska, czyli Wisia Matysiakowa, foto: fot. Jacek Konecki/PR

- To była niebywała sprawa dostać się do "Matysiaków" i dla młodej aktorki - coś wspaniałego. Byłam więc na pewno bardzo szczęśliwa - wspomina Ludmiła Łączyńska-Dobrowolska, która świętowała 90. urodziny.

24 kwietnia Ludmiła Łączyńska-Dobrowolska, znana słuchaczom z roli Wisi Matysiakowej, obchodziła wspaniały jubileusz - 90. rocznicy urodzin.

- Jestem taka wzruszona, że nie wiem co powiedzieć, ale na pewno to, że jestem szczęśliwa. Moje życzliwe kochane dusze tyle lat jesteście ze mną - mówiła podczas wyjątkowego spotkania w Teatrze Polskiego Radia w Warszawie.

W powieści radiowej "Matysiakowie" pani Ludmiła od 56 lat (od listopada 1957 roku) nieprzerwanie wciela się w postać głównej bohaterki – Wisi (Jadwigi Matysiakowej). Dziś przyznaje, że trudno jej znaleźć granicę między cechami własnymi i Wisi. - Gramy zwykłych ludzi i chodzi o to, by było mało aktorstwa, a dużo autentyczności. Jurek Janicki (jeden ze scenarzystów - red.) znał mnie dobrze i "pode mnie" pisał - przyznała w rozmowie z Anną Stempniak.

Zobacz, jak wyglądają Matysiakowie >>>

Dlaczego bała się wzroku Stanisławy Perzanowskiej? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy oraz całej audycji "Magazyn sztuk wszelkich"!

Ludmiła
Ludmiła Łączyńska-Dobrowolska oraz Kamil Dąbrowa, dyrektor radiowej Jedynki (P) i Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia. Fot. PR/J.Konecki
Ludmiła Łączyńska-Dobrowolska urodziła się w 1923 r. w Lublinie. Aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna; uczennica Leona Schillera i Bohdana Korzeniewskiego, uzyskała dyplom PWST w Warszawie w 1951 r. Występowała na deskach teatrów Ateneum i Ludowego (od 1975 Nowego). Od początku kariery zawodowej związana z Polskim Radiem.

Oprócz występów w popularnym "Podwieczorku przy mikrofonie” zagrała w kilkudziesięciu słuchowiskach Teatru Polskiego Radia (również w audycjach dla dzieci i młodzieży), m.in. w: "Błękitnej strzale” G. Rodari’ego, "Damach i huzarach” A. Fredry, "Dziadach” A. Mickiewicza, "Krwawych godach” F. Garcii Lorci, "Lecie w Zasławku” B. Prusa, "Lekcji” E. Ionesco, "Opowieściach z Narni” C.S. Lewisa, "Porfirionie Osiełku” K.I. Gałczyńskiego, "Wzgórzu elfów” H.Ch. Andersena. Głos Jubilatki znany jest szerokiej publiczności przede wszystkim z roli Wisi Matysiakowej w popularnej powieści radiowej "Matysiakowie”. W plebiscycie na najbardziej lubianą postać/aktora otrzymała wśród słuchaczy największą liczbę głosów.
Odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski z okazji 45-lecia powieści radiowej "Matysiakowie” (2001 r.) oraz medalem za wybitne kreacje aktorskie w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia (2008 r.). W 2010 roku otrzymała nagrodę Splendora Splendorów, przyznawaną przez zespół artystyczny Teatru Polskiego Radia.

Komentarze:

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!

Bądź z nami w kontakcie:

15:00 - 19:00POPOŁUDNIE Z JEDYNKĄ Słuchaj na żywo
Oglądaj na żywo
Wkrótce: DEBATA
serwis specjalny o I wojnie światowej

Polecamy:

Osobisty dokument Wielkiej Wojny. Barbusse i Ogień

Osobisty dokument Wielkiej Wojny. Barbusse i "Ogień"

- Kwestia reportażu, dziennika, zapisków i pamiętnika wojennego stała się niezwykle ważna w okresie I wojny światowej, bo w tym samym czasie powstają różne pamiętniki, w Polsce m.in. dziennik Zofii Nałkowskiej - opowiada prof. Marta Jolanta Olszewska.

Warszawskie Combo Taneczne - maksimum tradycji, zero reggae czy hip hopu

Warszawskie Combo Taneczne - maksimum tradycji, zero reggae czy hip hopu

- Nie przerabiamy przedwojennych szlagierów. Staramy się brzmieć po warszawsku. Bo jest coś takiego jak "warszawski sound", czyli bandżola, klarnet, harmonia, gitara czy piła. To nasz główny cel, żeby grać według prawideł sztuki - mówił w Jedynce Jan Młynarski, współzałożyciel zespołu Warszawskie Combo Taneczne.