X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Jedynka

Dlaczego piloci się mylą?

15.10.2011
0 0 0
Sprawdzamy, czy złudzenia wzrokowe wpływają na dezorientację pilota w przestrzeni i czy mogą być przyczyną błędnie podejmowanych decyzji w powietrzu.
Posłuchaj
41'02 Dlaczego piloci się mylą?

Piloci nie są odporni na złudzenia wzrokowe – wynika z naukowego raportu psychologów Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Czy wiek kapitana statku powietrznego wpływa na jego sprawność w czasie lotu? Każdy, kto widział kokpit samolotu pasażerskiego albo wojskowego MiG-a 29 czy Su-22 pamięta mnogość przyrządów, mierników, przełączników czy kontrolek.

Pilot w ciągu jednej minuty może maksymalnie do 120 razy przenieść uwagę z przyrządu na przyrząd, przeznaczając na operację 0,5 sekundy. Czy ilość informacji pochodzących z aparatury pokładowej informującej o sprawności urządzeń, układów uzbrojenia i pilotowania oraz ograniczeń eksploatacyjnych samolotu nie przekracza bariery percepcyjnej ludzkiego mózgu?

Zobacz lądowanie samolotu pasażerskiego Boeing 767 z kabiny pilotów.

Przyrost informacji, które pilot musi przetworzyć w czasie lotu, powoduje u niego zwiększenie napięcia emocjonalnego. Jeśli dopływ informacji jest większy niż 5 b/s, pilot nie nadąża z ich analizą, a poziom stresu rośnie u niego lawinowo. Łatwo wyobrazić sobie, jak w takich warunkach zmniejsza się bezpieczeństwo prowadzenia maszyny, głównie w czasie lądowania czy lotu koszącego np. w samolotach wojskowych.

Jak wynika z badań, pilot przetwarza zarówno informacje docierającego z jego własnego ciała, jak i z kokpitu samolotu, ale i z tego, co dzieje się w atmosferze (pogoda czy zmiany ciśnienia). Jeśli lotnik nie poradzi sobie z analizą i konfliktem poznawczym "przyrządy-ciało", a jeszcze ulegnie dodatkowo dezinformacyjnym sygnałom czy złudzeniom wzrokowym, może popełnić groźny w skutkach błąd w pilotażu.

W audycji opowiadamy o tych badaniach, które mają pomóc zarówno w procesie rekrutacji do zawodu pilota, jak i w treningu dezorientacji przestrzennej u młodych pilotów lotnictwa wojskowego oraz cywilnego (np. prywatne awionetki).

W audycji biorą udział eksperci: dr Hanna Bednarek – Uniwersytet Łódzki i Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, specjalistka z dziedziny psychologii poznawczej i lotniczej, płk dr Krzysztof Kowalczuk – lekarz z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej i pilot mjr Marek Gąsik.

Rozmawiał Artur Wolski.

(ag)

Zobacz więcej na temat: boeing 767 lotnictwo nauka
0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Wybory prezydenckie 2015 - najnowsze informacje

Czytaj także

Lotnicze emocje w trójwymiarze

Czy możliwe jest, żeby w kinie czuć się tak, jak podczas prawdziwego lotu samolotem? Okazją, by się przekonać jest film "Legendy przestworzy 3D".
Posłuchaj
07'38 Rozmowa z Iwoną Kuźnik
12'05 Rozmowa z Agnieszką Berkowicz
17'24 Bogdan Wierzba i Jarosław Kowalski z Aeromodelklubu Artbem

Film "Legendy przestworzy 3D" pokazuje, jak ziściło się marzenie człowieka o lataniu. Opowiada jak idea wzbicia się w powietrze przerodziła się w budowę maszyn do tego zdolnych. Zobaczymy historię lotnictwa w pigułce i Ziemię z lotu ptaka.

- W tym filmie wykorzystano nową technologię, dzięki której inżynierowie przed widzami "rysują" w 3D konstrukcję samolotu. Koncepcję filmu opracowywano latami, produkcja to mniej więcej rok – mówi mówi Iwona Kuźnik, dyrektor marketingu kin Cinema City. - Ten efekt 3D w Imaxie jest nie do pobicia. Porównywalnym uczuciem jest chyba tylko rollercoaster.

Zdaniem tych, którzy film już obejrzeli wielkie wrażenie robi kabina pilotów naturalnej wielkości. – Piękny był też lot szybowca nad górskimi pasmami i porównanie go do lotu albatrosa – mówi Agnieszka Berkowicz z Działu Edukacji sieci kin IMAX. – Po prostu bajka.

Agnieszka
Agnieszka Berkowicz w studiu Czwórki

Przy tworzeniu tego filmu wykorzystano program Sandy. – To specjalne oprogramowanie do projektowania w stereoskopii, czyli w trójwymiarze – opowiada Berkowicz. – Ten program wykorzystuje się dziś w konstruowaniu maszyn latających. To wygląda tak, jakby ktoś pisał w powietrzu.

Istotnym pytaniem, jakie stawia gość Czwórki jest to, czy trójwymiarowość ma tylko pogłębić historię, którą przedstawia film, czy w ogóle ją opowiedzieć. – Poza techniką, fabuła także powinna być interesująca i intrygująca. I jest – podkreśla.

Więcej o filmie dowiedzieć się można słuchając dźwięków audycji.

pg/kd

Zobacz więcej na temat: bajki lotnictwo patronat
0 0 0

Czytaj także

Wirówka przeciążeniowa wyszkoli polskich pilotów

19.09.2011
0 0 0
Wirówka przeciążeniowa wyszkoli polskich pilotów
Foto: fot. PAP/Grzegorz Jakubowski
Polscy piloci będą mogli się teraz szkolić na symulatorze, który niemal w stu procentach oddaje warunki prawdziwego lotu.
Posłuchaj
00'29 Dowódca Sił Powietrznych generał Lech Majewski powiedział, że nowy sprzęt będzie bardzo potrzebny do szkolenia nie tylko pilotów, ale także kandydatów na pilotów.
00'26 Kierownik Zakładu Szkolenia i Treningu Lotniczo-Lekarskiego doktor Krzysztof Kowalczuk mówi, że w tej wirówce człowiek jest poddawany działaniu siły przeciążenia, będącej wielokrotnością siły przyciągania ziemskiego.
00'52 Otwarcie wirówki przeciążeniowej - relacja Kamila Szwarbuły (IAR)

W Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie została otwarta nowoczesna wirówka przeciążeniowa.

Dowódca Sił Powietrznych, generał Lech Majewski powiedział, że ten nowy sprzęt będzie bardzo potrzebny do szkolenia nie tylko pilotów, ale także kandydatów na pilotów.

- Ten symulator pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo polskich lotów i pomoże zoptymalizować szkolenie lotnicze - podkreślił generał Lech Majewski.

 

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

 

Kierownik Zakładu Szkolenia i Treningu Lotniczo- Lekarskiego doktor Krzysztof Kowalczuk wyjaśnia, że w tej wirówce człowiek jest poddawany działaniu siły przeciążenia, będącej wielokrotnością siły przyciągania ziemskiego.

- Symulator uczy pilotów, jak posługiwać się sprzętem przeciwprzeciążeniowym, żeby nie doprowadzić organizmu do omdlenia. Wirówka jest w stanie osiągnąć przeciążenia nawet do 16 G, jednak w samolotach występują przeciążenia maksymalnie 9 G, więc na symulatorze większych się nie ustawia - opisywał Krzysztof Kowalczuk.

Gondola wirówki umożliwia odwzorowanie kokpitów podstawowych samolotów wielozadaniowych polskich Sił Powietrznych, czyli F-16 oraz MiG-29.

mr

/
0 0 0