Sprawdź, ile powinieneś ważyć

Jedynka
Marlena Borawska 12.11.2011
Sprawdź, ile powinieneś ważyć
foto: Glow Images/East News

Prawidłowa waga to nie tylko niezły wygląd. To najczęściej także informacja, że nie cierpimy na jakieś poważne schorzenia. Dlatego warto sprawdzić, co mówią o nas nasze kilogramy.

Większość z nas przez sporą cześć życia szarpie się ze swoją wagą. A to ważymy za dużo, a to za mało. Złotego środka nie ma. Są jednak sposoby na to, aby czuć się dobrze i korzystnie wyglądać. Dobrze, to nie znaczy chudo czy zgrabnie, ale przede wszystkim – zdrowo.

Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek kroki w stronę zdrowego wyglądu, należy ustalić, ile powinniśmy ważyć, żeby czuć się dobrze, wyglądać nieźle i być zdrowymi.

Przede wszystkim trzeba wykonać niezbędne badania. – Bywa tak, że czasami przychodzi do nas pozornie wychudzony pacjent. Tymczasem ma on prawidłowa wagę i nic się z nim nie dzieje – tłumaczy prof. Tomasz Romer, endokrynolog. – Jednym z podstawowych lekarzy, do których odsyłamy pacjentów, jest właśnie endokrynolog – dodaje Alicja Kalińska, dietetyk.

Po badaniach i lekarskim wywiadzie lekarz jest w stanie stwierdzić, czy waga pacjenta mieści się w granicach prawidłowości. Jednak, aby sprawdzić, czy nasza waga jest OK, niekoniecznie trzeba od razu udawać się do lekarza. Można obliczyć to we własnym zakresie za pomocą wskaźnika masy ciała, czyli BMI. – To jest bardzo dobry wskaźnik, który może powiedzieć, czy rzeczywiście mamy do czynienia z niedoborem wagi lub nadwagą – twierdzi prof. Tomasz Romer. Obliczenie to wiąże się z pomiarem wzrostu pacjenta. – Potrzebna jest precyzja. Trzeba dokładnie się zmierzyć i zważyć. I wtedy według prostego wzoru oblicza się wskaźnik masy ciała – tłumaczy lekarz.

Jeżeli wskaźnik jest większy niż 18, to problemu z punktu widzenia medycznego najprawdopodobniej nie ma. – Chyba że okaże się, że pacjent miał do tej pory wskaźnik 24 i w ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszył się on do 18 – dodaje prof. Romer.

Wskaźnik BMI, inaczej wskaźnik Queteleta II, charakteryzuje relację pomiędzy masą ciała a wzrostem. BMI to współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Obliczając BMI, możemy określić ilość tkanki tłuszczowej w organizmie.

''

Uwaga: Wzrost musi być podany w metrach, a nie w centymetrach.

Dla osób dorosłych wartość BMI wskazuje na:

- poniżej 15 - wyniszczenie

- 15,0 - 17,4 - wychudzenie

- 17,5 - 19,4 - niedowagę

- 19,5 - 24,9 - wagę prawidłową

- 25,0 - 29,9 - nadwagę

- 30,0 - 34,9 - I stopień otyłości

- 35,0 - 39,9 - II stopień otyłości

- 40,0 i więcej - otyłość kliniczną

/

Jak zauważa dietetyk Alicja Kalińska, badając pacjenta, należy wziąć pod uwagę także inne czynniki. Między innymi wiek badanego, a także jego płeć. – Ja posiłkuję się nie tylko indeksem masy ciała – przyznaje dietetyk. – Szczególnie w przypadku badania nadwagi, gdy masa ciała nie zawsze musi oznaczać, że to otyłość, badam pacjenta analizatorem składu ciała – tłumaczy. Dodaje, że dzięki profesjonalnemu urządzeniu lekarz może zajrzeć do środka organizmu i sprawdzić, jaką zawartość ma i w kilogramach, i procentowo: wody, mięśni, kośćca. – I tutaj można zobaczyć już bardziej poważne niedobory. I tym bym się posiłkowała, gdyż same BMI może oszukiwać – zaznacza Kalińska. Zauważa, że w przypadku badania wagi osoby w wieku dojrzewania, młodzieży, należy zbadać także hormony.

Prof. Tomasz Romer zwraca uwagę także na przypadki nagłej utraty wagi. – To bardzo poważny, niekorzystny sygnał, kiedy ktoś przez jakiś okres utrzymuje daną wagę i bez zmiany odżywiania, trybu życia, bez zmiany miejsca pobytu, aktywności zaczyna tracić wagę i obecnie waży kilka kilogramów mniej niż rok czy dwa lata temu – podkreśla. Taki spadek wagi może sygnalizować nadczynność tarczycy, czyli zbyt wysokie poziomy hormonów tarczycy. Drugą przyczyną może być niedostateczne wytwarzanie hormonów kory nadnercza. – Jeżeli wydziela zbyt mało hormonów, to wtedy może nastąpić strata masy ciała, człowiek jest słaby i szczupły – wyjaśnia lekarz.

Więcej o otyłości, niedowadze, a także o tym, jak się odpowiednio odżywiać, dowiecie się, słuchając "Debaty Medycznej".

(mb)

Komentarze:

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!

Bądź z nami w kontakcie:

05:00 - 06:00PORANNE ROZMAITOŚCISłuchaj na żywo
Oglądaj na żywo
Wkrótce: Aktualności rolnicze

Polecamy:

Małgorzata Szumska w poszukiwaniu siebie. O Syberii i miłości

Małgorzata Szumska w poszukiwaniu siebie. O Syberii i miłości

- Od dzieciaka wiedziałam, że tam pojadę. Zapytałam babcię, co ona na to, a ona bez większego stresu powiedziała: jedź, mi się nic nie stało podczas wojny, to tobie w XXI wieku też nic nie będzie” - mówiła w Jedynce Małgorzata Szumska autorka książki "Zielona sukienka - przez Rosję i Kazachstan śladami rodzinnej historii".

Muzyczna i wizualna uczta na otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich

Muzyczna i wizualna uczta na otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich

By poznać zawartość Muzeum Historii Żydów Polskich, nie trzeba przyjeżdżać do Warszawy. - Wystarczy otworzyć internet, wejść na stronę polin.pl i tam będą linki do naszego wirtualnego spaceru po wystawie, lekcji na żywo w kilku wersjach oraz platformy historie polin - mówi w Jedynce prof. Dariusz Stola, dyrektor muzeum.

Reżyserka filmu Joanna: najważniejsze były dla mnie emocje tytułowej bohaterki

Reżyserka filmu "Joanna": najważniejsze były dla mnie emocje tytułowej bohaterki

- Nie chciałam zbędnych słów, które byłyby jedynie częścią informacyjną. Gdy widziałam na twarzy Joanny reakcję na to, co mówi jej lekarz, to nie potrzebowałam już tego słyszeć - mówiła w Jedynce Aneta Kopacz, reżyserka filmu dokumentalnego o Joannie Sałydze, autorce znanego bloga "Chustka", u której zdiagnozowano raka.