Słuchaj
więcej

Oprócz wiedzy student musi mieć tzw. kompetencje miękkie

20.01.2014 16:04
W obecnych czasach sama wiedza już nie wystarczy, żeby odnieść sukces na rynku pracy i bez kłopotów znaleźć zatrudnienie. Coraz większą rolę odgrywa umiejętność nawiązywania kontaktów, prowadzenia negocjacji czy pracy w zespole.
Audio
  • 11'13
    Piotr Krasiński: musimy studenta wyposażyć nie tylko w wiedzę, ale również w kompetencje miękkie (Z kraju i ze świata/Jedynka)
Piotr Krasiński
Piotr KrasińskiFoto: Andrzej Gralewski/PR

Podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej minister nauki i szkolnictwa wyższego Lena Kolarska-Bobińska mówiła, jakie są priorytety jej resortu na 2014 rok. Oprócz tworzenia mechanizmów umożliwiających efektywne wykorzystanie funduszy unijnych na naukę, czy pakietu na rzecz humanistyki, mówiono przede wszystkim o tym, jak przygotować studentów do wejścia na rynek pracy. Jest na to sporo pomysłów.

Piotr Krasiński, zastępca kierownika Działu Rozwoju Kadry Naukowej z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreśla w radiowej Jedynce, że w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 Polska będzie miała do wydania na cele związane z nauką i szkolnictwem wyższym prawie miliard euro. - Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wiadomo, jak te pieniądze zostaną podzielone pomiędzy poszczególne priorytety w dziale szkolnictwo wyższe, ale na pewno będziemy silnie akcentowali to, aby jak najlepiej przygotować studentów do wejścia na rynek pracy - mówi w magazynie z "Z kraju i ze świata".

Ekspert zwraca uwagę, że student opuszczając mury uczelni musi być wyposażony nie tylko w zasób wiedzy, który pozwoli mu na jak najlepsze wypełnianie zadań postawionych przez przyszłego pracodawcę, ale przede wszystkim umieć odnaleźć się w firmie, do której trafi lub na rynku, jeśli zdecyduje się na rozpoczęcie działalności na własną rękę.

- Musimy studenta wyposażyć nie tylko w wiedzę, ale również w kompetencje miękkie, jak najszerzej rozumiane - ocenia Piotr Krasiński. Chodzi przede wszystkim o umiejętność pracy w zespole.

Mają temu służyć na przykład staże i to nie takie, podczas których student będzie jedynie "parzył kawę". Staż ma być powiązany ściśle z tym, czego student uczy się na studiach. Ma też być nie krótszy niż trzy miesiące. Innym pomysłem jest zamawianie przez przedsiębiorców doktoratów, które potem będą przynosiły korzyści zarówno młodym badaczom, jak również firmie. Nie bez znaczenia jest również współpraca zagraniczna.

Rozmawiała Zuzanna Dąbrowska.

"Z kraju i ze świata" na antenie Jedynki od poniedziałku do piątku w samo południe.

(ag/asz)

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Henryk Sienkiewicz

Czytaj także

Rząd, uczelnie i pracodawcy zaczynają grać w jednej drużynie

16.12.2013 19:41
- Wyraźnie widać, że wyciągamy wnioski z procesu, który zaczął się w latach 90., gdy na uczelnie wyższe napłynęło 50 procent każdego rocznika absolwentów szkół średnich. Przedtem było to 10 procent - mówiła w Jedynce prof. Daria Lipińska-Nałęcz, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bez zaufania nie ma przedsiębiorczości

30.12.2013 19:50
Mamy do wydania 83 mld euro z funduszy unijnych do 2020 roku – powiedziała dzisiaj na antenie Jedynki wicepremier Elżbieta Bieńkowska. Co zrobić, aby te pieniądze służyły tworzeniu nowych miejsc pracy, gdy jedno stanowisko kosztuje ok. 100 tys. zł w usługach i ok. 1 mln zł w przemyśle.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak znaleźć wymarzoną pracę? Pomoże Biuro Karier

13.01.2014 11:00
"Programiści, informatycy - pilnie poszukiwani!" - takie ogłoszenia można znaleźć na stronach internetowych Biura Karier polskich uczelni technicznych. Biura pośredniczą w kierowaniu na staże i praktyki. W przypadku absolwentów pomagają znaleźć stałą pracę.
rozwiń zwiń