Polska 4.0. Stoimy u progu technologicznej rewolucji. Czy jesteśmy gotowi?

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2017 18:29
Czwarta rewolucja przemysłowa (Gospodarka 4.0) jest już faktem. Polska gospodarka musi być zatem na nią gotowa, a nie da się tego osiągnąć bez wzmocnienia naszego przemysłu i zrównoważonego rozwoju całego kraju, którego podstawą jest odpowiednia infrastruktura, czyli sieć dróg, nowoczesny transport, w tym kolej.
Audio
  • Stoimy u progu technologicznej rewolucji. Czy Polska jest gotowa? (Debata Jedynki)
prof. Robert Rządca, Krzysztof Lipiec, Andrzej Soldaty oraz prowadzący Debatę Jedynki
prof. Robert Rządca, Krzysztof Lipiec, Andrzej Soldaty oraz prowadzący "Debatę Jedynki"Foto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio

Gospodarka 4.0 to większa automatyzacja maszyn, wszechobecna robotyzacja, sztuczna inteligencja i internet rzeczy... oraz wielkie pieniądze, które najpierw trzeba mieć, aby móc zainwestować. 

Prof. Robert Rządca z Akademii im. Leona Koźmińskiego mówi, że jeśli popatrzymy na historię ostatnich 200 lat i porównamy rok 1880 z 1930, to zauważmy, że był to największy w ciągu 50 lat skok w życiu ludzi w krajach wysokorozwiniętych. - Powstało w tym czasie radio, samolot, samochód. Jeśli teraz popatrzymy na rok tysiąc dziewięćset któryś - bo ja bym jednak łączył to z początkiem internetu - i popatrzyli sobie co będzie w roku dwa tysiące dwudziestym którymś, to uświadomimy sobie, że te zmiany będą również rewolucyjne - zaznacza gość Jedynki.

- Jeżeli mówimy o transformacji przemysłu do poziomu, który nazywamy Industrie 4.0 to w zasadzie zmiany, czy trendy technologiczne można pogrupować w 4 obszarach: kontaktu świata rzeczywistego ze światem wirtualnym, przetwarzania danych informacji w wiedzę, automatyzacji i autonomizacji środków produkcji oraz współpracy człowiek-maszyna - tłumaczy Andrzej Soldaty, założyciel projektu "Inicjatywa dla polskiego przemysłu 4.0", członek zespołu ds. Transformacji Przemysłowej działającego przy ministerstwie rozwoju. - Trendy w tych obszarach tworzą podstawę do zmian paradygmatu wytwarzania, które są również konsekwencją zmian społecznych i rynkowych - dodaje.

Krzysztof Lipiec z Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów zaznacza z kolei, że procesy, które zachodzą, czyli procesy robotyzacji, czy to w przemyśle, czy w naszym życiu, wydarzają się niezależnie od tego, czy chcemy uczestniczyć w przemyśle 4.0 czy też nie.

- Skoro pod koniec września dowiedzieliśmy się, że jedna z agencji zaliczyła nas do grona gospodarek już nie tych rozwijających się, ale rozwiniętych, to musimy zdawać sobie sprawę z tego, że to daje nie tylko olbrzymią radość, ale też rodzi spore zobowiązania - mówi gość Debaty Jedynki. - To znaczy, że my - jako gospodarka - w skali kraju musimy budować naszą przewagę w oparciu o nowe technologie, żeby te nowe technologie, robotyzacja, faktycznie stała się chlebem codziennym naszej przedsiębiorczości - dodaje.

Jakie będą negatywne konsekwencje rewolucji przemysłowej? Jak transformacja przemysłu wygląda u naszych sąsiadów? Czy Polska zostaje w tyle? Zapraszamy do wysłuchania całej debaty.

***

Debaty ekonomiczne radiowa Jedynka organizuje wspólnie z Polskimi Kolejami Państwowymi.


PKP 

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Prowadzi: Krzysztof Grzesiowski 

Goście: Andrzej Soldaty (założyciel projektu "Inicjatywa dla polskiego przemysłu 4.0", członek zespołu ds. Transformacji Przemysłowej działającego przy ministerstwie rozwoju), Krzysztof Lipiec (Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów), prof. Robert Rządca (Akademia Leona Koźmińskiego)

Data emisji: 4.10.2017

Godzina emisji: 17.24

kh

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Przemysł 4.0: rewolucja jest faktem. Czy Polska jest na nią gotowa?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 23:30
Czwarta rewolucja przemysłowa jest już faktem. Polska gospodarka musi być zatem na nią gotowa, a nie da się tego osiągnąć bez wzmocnienia naszego przemysłu i zrównoważonego rozwoju całego kraju, którego podstawą jest odpowiednia infrastruktura, czyli sieć dróg, nowoczesny transport, w tym kolej.
rozwiń zwiń