Początki tego pojazdu sięgają okresu międzywojennego. Jego historia jest bardzo rozbudowana - tłumaczy opiekunka wystawy, Beata Młynarska. Wagon został zbudowany w Zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu w 1939 roku. Po wybuchu II wojny światowej przejęli go Niemcy, którzy podjęli decyzję o przebudowie go na wagon reprezentacyjny. W 1946 roku został on przekazany polskiej ekipie rządzącej, jako elegancka salonka.
Wagon był nieodzownym towarzyszem podróży najważniejszych osób w państwie. Nierzadko trzeba było w nim spędzać kilka godzin. Jego wyposażenie musiało spełniać najwyższe standardy - wyjaśnia Zbigniew Piotrowski z Muzeum Kolejnictwa. W wagonie jest kuchnia na węgiel, gabinety wyposażone w eleganckie kanapy i mahoniowe biurka, przedzielone toaletą z prysznicem i szafeczką na przybory do golenia.
Największe wrażenie robi salon w którym znajduje się kryształowe lustro w złotej ramie, stół konferencyjny oraz rzeźbione skórzane fotele.
„Salonka Bieruta” została wycofana z eksploatacji pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i w czerwcu 1981 roku trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Jednodniową ekspozycję zorganizowano z okazji 70. rocznicy opublikowania Manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego.
Wagon jest udostępniany kilka razy do roku ze względu na delikatne materiały użyte do jego wykończenia i niszczący wpływ pogody na jego wyposażenie.
IAR