Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

6 marca - Koncert symfoniczny

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2016 08:00
6 marca - Koncert symfoniczny
Foto: materiały prasowe

Krzysztof Dys – fortepian
Paweł Pańta – kontrabas
Krzysztof Szmańda – perkusja
Michał Klauza – dyrygent

Program koncertu:
George Gershwin – Uwertura kubańska
Maciej Małecki - Koncert jazzowy na fortepian, bas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (prawykonanie)
Philip Glass – Symfonia nr 4 Heroes na motywach z muzyki Davida Bowie

6 marca 2016 roku, godz. 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59


Philip Glass opatrzył swoją Symfonię nr 4 takim autorskim komentarzem:

Symfonia Heroes (Bohaterowie), tak jak Symfonia nr 1 Low, sprzed kilku lat, inspirowana  jest utworami Davida Bowie i Briana Eno. W serii odkrywczych nagrań z lat 70-tych, David i Brian połączyli wpływy muzyki świata, eksperymentalnejawangardy i rock and rolla, a tym samym na nowo zdefiniowali przyszłość muzyki popularnej. Wpływ tych utworów na muzykę naszych czasów zagwarantował im rangę nowej "klasyki" . Podobnie jak kompozytorzy w przeszłości przekształcali muzykę w taki sposób, by tworzyć nowe trendy, utwory Bowie’go i Eno stały się inspiracją i punktem wyjścia mojej Symfonii.

Koncert jazzowy na fortepian, bas, perkusję i orkiestrę symfoniczną

Części koncertu:

  • I Preludium
  • II Pieśń
  • III Blues

Koncert jazzowy na fortepian, bas, perkusję i orkiestrę symfoniczną poświęcony jest pamięci mojego przedwcześnie zmarłego syna Marcina – jazzmana i kompozytora, wielbiciela klasycznej muzyki. Jego dwaj przyjaciele, z którymi stworzył niegdyś trio - kontrabasista Paweł Pańta i perkusista Krzysztof Szmańda, oraz pianista Krzysztof Dys - nagrali planowaną przez Marcina płytę z pozostawionych przez niego partytur. Płyta zawiera jego własne kompozycje oraz utwory, których tematy zaczerpnięte są z Bacha, Beethovena i Chopina.

Zetknięcie się z wymienionymi muzykami zainspirowało mnie do napisania dla nich koncertu. Tytułu „ Koncert jazzowy” nie należy jednak rozumieć zbyt dosłownie. Założeniem dzieła jest zderzanie i zestawianie obok siebie dwóch różnych światów – jazzu i muzyki poważnej. Fortepian pełni tu wiodącą, podwójną rolę: jest instrumentem solowym, jak w tradycyjnym, symfonicznym koncercie instrumentalnym, a z kontrabasem i zestawem perkusyjnym stanowi część tria jazzowego. Niektóre fragmenty pozostawione są inwencji wykonawców, którzy swobodnie interpretują i improwizują swoje partie, co jest szczególnym rysem muzyki jazzowej. Utwór powstał w 2015 roku. Maciej Małecki

Paweł Pańta, Krzysztof Szmańda, Krzysztof Dys, Maciej Małecki i Michał Klauza po prapremierowym wykonaniu Koncertu jazzowego Małeckiego w Koncertowym Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Paweł Pańta, Krzysztof Szmańda, Krzysztof Dys, Maciej Małecki i Michał Klauza po prapremierowym wykonaniu Koncertu jazzowego Małeckiego w Koncertowym Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Zobacz więcej na temat: 2016 koncert