Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

21 czerwca - Koncert symfoniczny

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2015 21:00

Zakończenie sezonu koncertowego

Wolfgang Meyer - basetklarnet, basethorn
Krzysztof Grzybowski - klarnet
Michał Klauza – dyrygent

Program koncertu:
Franciszek Lessel – Finale molto presto
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert klarnetowy A-dur KV 622
Felix Mendelssohn – Konzertstück nr 1 F-dur op.113 i nr 2 d-moll op.114 na klarnet i basethorn
Józef Elsner – Symfonia C-dur op.11

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

Michał Klauza wybrał do koncertu dwa polskie mało znane klasyczne dzieła symfoniczne: Symfonię C-dur Józefa Elsnera i Finale molto presto Franciszka Lessla. Oba dzieła powstały w 1805 roku. Z ośmiu symfonii skomponowanych przez Elsnera zachowała się tylko jedna, C-dur – siódma z kolei – dedykowana Wojciechowi Bogusławskiemu. Otwiera ona listę polskich symfonii XIX wieku, bogatych w aluzje i symbole narodowe. Prawykonanie jej miało miejsce w Warszawie, równo 210 lat temu. Finale molto presto w tonacji g-moll - to ocalały fragment jednej z sześciu zaginionych dziś symfonii Lessla. Niedawno opracowany i zredagowany przez znanego krakowskiego muzykologa, Macieja Negreya, będzie uwerturą naszego koncertu. Przeznaczone na małą orkiestrę dzieło promieniuje energią i polotem narracji muzycznej, wystawiając swemu twórcy znakomite świadectwo talentu i umiejętności.

Zaproszenie do udziału w zakończeniu sezonu przyjęli dwaj klarneciści – Mistrz i Uczeń, Wolfgang Meyer – niemiecki klarnecista, koncertujący na całym świecie i jednocześnie pedagog oraz Krzysztof Grzybowski – pierwszy Polak studiujący u Sabine Meyer (młodszej siostry Wolfganga), już odnoszący sukcesy na estradach w Polsce i zagranicą. W duecie wykonają Konzertstück nr 1 F-dur op. 113 i nr 2 d-moll op. 114 Felixa Mendelssohna na klarnet i basethorn.

Największą ciekawostką wieczoru było wykonanie powszechnie znanego Koncertu klarnetowego A-dur Mozarta. Wolfgang Meyer zagrał go na klarnecie basetowym, instrumencie podobnym do klarnetu A, ale znacznie dłuższym, o przedłużonej skali w dół o wielką tercję. Instrument ten jest nierozerwalnie związany z wirtuozem klarnetu Antonem Stadlerem, bliskim przyjacielem Mozarta. To dla niego został skomponowany zarówno Koncert klarnetowy KV 622, jak również Kwintet klarnetowy A-dur KV 581. W dzisiejszych czasach instrument wraca do łask. Wytwarzane są współczesne klarnety basetowe i coraz więcej klarnecistów wykonuje na nich nie tylko koncert Mozarta.

Zobacz więcej na temat: 2015