Europejskie koleje czeka reforma

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2016 08:00
Europosłowie pracują nad czwartym pakietem kolejowym, który ma być krokiem w stronę spójnego europejskiego systemu kolejowego. Dokument składa się z części technicznej oraz politycznej, dotyczącej zarządzania kolejami.
Audio
  • Bogusław Liberadzki o planowanej reformie kolei w UE (Sygnały dnia/Jedynka)
Bogusław Liberadzki
Bogusław LiberadzkiFoto: Jacek Konecki/PR

Podstawową kwestią, której dotyczy dokument, jest to, czy zarząd infrastruktury, czyli torów, powinien być odrębny od przedsiębiorst przewozowych. - Zależy nam na tym, żeby zapewnić konkurencję wewnątrz sektora kolejowego. Z badań wynika, że pełna separacja oznacza z reguły o 20-30 proc. wyższe koszty, a ułożenie tych relacji w holdingu jest tańsze - mówił Bogusław Liberadzki, europoseł SLD.

Czy po wprowadzeniu nowych rozwiązań do Polski wejdą przewoźnicy z innych krajów? Na ile poszczególne państwa będą miały swobodę w kształtowaniu własnej polityki transportowej? O tym w audycji.

Gość "Sygnałów dnia" wspominał także wyzwanie ogranizacyjne, jakim była pielgrzymka Jana Pawła II do Polski w 1997 roku i wyjaśniał, dlaczego w tamtym czasie polska kolej pod wieloma względami działała lepiej niż dziś.

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzi: Piotr Gociek

Gość: Bogusław Liberadzki (europoseł SLD)

Data emisji: 26.07.2016

Godzina emisji: 8.15

mg/ab

Zapis całej rozmowy

Czytaj także

Parowozy - dymią, szarpią i ciągle fascynują

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2016 13:19
Chabówka, Jaworzyna Śląska i przede wszystkim Wolsztyn – to ostatnie miejsca w Polsce, gdzie nadal można podziwiać eksploatowane parowozy. Natomiast żywe muzeum dawnej kolei znajduje się w parowozowni w Skierniewicach.
rozwiń zwiń