"P" jak Polska, perwersja, pandemonium, pełnia

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2014 22:20
W cyklu "Przed premierą" reportaż Barbary Schabowskiej z przygotowań do kolejnej odsłony "Projektu P", w ramach którego Opera Narodowa zamawia i prezentuje dzieła polskich kompozytorów młodszego pokolenia.
Audio
  • Krzysztof Garbaczewski opowiada o "Projekcie P" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej (Wybieram Dwójkę)
Fragment plakatu promującego Projekt P
Fragment plakatu promującego "Projekt P"Foto: materiały promocyjne

To już druga odsłona projektu prezentującego najważniejsze i najodważniejsze odkrycia współczesnej polskiej muzyki i teatru. "Projekt P": "P" jak Polska, prapremiera, perwersja, pandemonium, pełnia. Z jednej strony Marcin Stańczyk - kompozytor i prawnik, którego twórczość jest połączeniem zmysłowości spektralizmu spod znaku Gerarda Griseya z ekologią ciszy według Salvatore Sciarrina. Z drugiej Sławomir Wojciechowski - z zamiłowaniem do żelaznej niemieckiej dyscypliny, w której jednak nie brak miejsca na Erosa i Tanatosa, w której jest powietrze. I Krzysztof Garbaczewski - dziś chyba najgorętsze nazwisko młodego polskiego teatru. Reżyser, który nie boi się pozbawić dziewictwa Balladyny (Teatr Polski w Poznaniu), wyzwać na pojedynek Poczet Królów Polskich (Teatr Stary w Krakowie) czy prześwietlić formę Iwony, księżniczki Burgunda (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu). To trzeba usłyszeć. I zobaczyć!

Na "Notatnik Dwójki" zaprasza Barbara Schabowska.

25 kwietnia (piątek), godz. 15.00-15.30

teatrwielki.pl/mm/asz

Zobacz więcej na temat: muzyka współczesna opera
Czytaj także

Tadeusz Sobolewski: Białoszewski był niezłym hipsterem

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2014 13:00
- Dziś coraz więcej ludzi żyje tak jak on, choć niekoniecznie mają talent literacki - podkreślił w audycji "Życie na miarę literatury" znawca twórczości poety. O Mironie Białoszewskim rozmawialiśmy w Dwójce w kontekście niezwykłego - w pewnym sensie muzycznego - wydania jego dzieł.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szymański: świat nie ma sensu? Może chociaż mikrokosmos mojego utworu ma....

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2014 12:00
- Być może pisanie muzyki jest, podobnie jak filozofia czy nauki przyrodnicze, uczestniczeniem w rozpaczliwym wysiłku nadawania znaczenia czemuś, co być może żadnego znaczenia nie ma - mówił przed laty wybitny polski kompozytor, który w tym roku kończy 60 lat.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andrzej Boreyko: Czwarta Symfonia Góreckiego nie stanowi przedłużenia Trzeciej

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2014 18:00
- W tej partyturze widzę raczej wpływy Drugiej Symfonii, "Beatus Vir", "Małego requiem". W pewnym sensie Górecki dokonał tu syntezy technik z różnych okresów twórczości - mówił jeszcze przed premierą "Czwartej" znakomity dyrygent
rozwiń zwiń