- Chcę pokazać młodzieży, że mogą być autorami i mają pewną swobodę twórczą - powiedziała dziennikarka Lidia Ostałowska, która prowadzi warsztaty reportażu dla młodych ludzi.
Ostałowska tłumaczyła, że na zajęciach opowiada czym jest reportaż, czyta teksty innych autorów, wspólnie z młodzieżą przyglądają się w jaki sposób są one skonstruowane, pokazuje wywiady. - Robię to, by młodzi ludzie przekonali się, że trzeba w ogóle zmienić podejście. Chcę im pokazać, że mogą być autorami i mają pewną swobodę twórczą - wyjaśniła dziennikarka. Jej zdaniem, najważniejsze jest na ile osobiście możemy pisać, a na ile to jest przykryte politurą poprawności. - Dla mnie najtrudniejsze jest na dzień dobry przekonać młodzież, że w sprawie reportażu nie nauczyciele mają rację, tylko raczej praktycy - podkreślała dziennikarka
Reportaże w radiowej Jedynce >>>
W rozmowie z Magdaleną Mikołajczuk Ostałowska przyznała, że młodzież nie wie, co może być tematem reportażu. Najczęściej myli go ze sprawozdaniem. - Formy używane w szkole oddzielają nieco to, co twórcze w autorze od tego, co uznawane i z tym jest kłopot. Dopiero, gdy zrozumieją, że tam, gdzie jest konflikt, gdzie jest krzywda, gdzie jest coś nowego, czego nie widzieliśmy do tej pory, tam jest temat i należy iść w tę przygodę na własną rękę - tłumaczył dziennikarka. Jej zdaniem prawie każdy temat może być dobry na reportaż, o ile tylko jest ciekawy.
Kultura w radiowej Jedynce >>>
Co sprawia, że niektóre reportaże młodych ludzi są niezwykle interesujące? Jakie tematy w swoich reportażach porusza młodzież? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Termin składania prac literackich, fotograficznych, filmowych lub materiałów radiowych w konkursie edukacyjnym dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, towarzyszącemu nagrodzie im. Kapuścińskiego, upływa 9 maja. Natomiast 15 marca ruszają warsztaty reportażu prowadzone przez Lidię Ostałowską.
Książki nominowane do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki:
- "W lesie wiedeńskim wciąż szumią drzewa" Elisabeth Asbrink (ze szwedzkiego przełożyła Irena Kowadło-Przedmojska, wyd. Czarne),
- "Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju" Katherine Boo (z angielskiego przełożyła Adriana Sokołowska-Ostapko, wyd. Znak),
- "Masakra w El Mozote. Opowieść o deprawacji władzy" Marka Dannera (z angielskiego przełożył Krzysztof Umiński, wyd. Wielka Litera),
- "Przez drogi i bezdroża. Podróż po nowych Chinach" Petera Hesslera (z angielskiego przełożył Jakub Jedliński, wyd. Czarne),
- "Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli" Wojciecha Jagielskiego (wyd. Znak),
- "Skrzydło Anioła. Historia tajnego ośrodka dla koreańskich sierot" Jolanty Krysowatej (wyd. Świat Książki),
- "Indie. Miliony zbuntowanych" V.S.Naipaula (przekład z angielskiego Agnieszki Nowakowskiej i Maryny Ochab, wyd. Czarne),
- "Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach" Filipa Springera (wyd. Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej),
- "Grecja. Gorzkie pomarańcze" Dionisiosa Sturisa (wyd. W.A.B.)
- "Jutro przypłynie królowa" Macieja Wasielewskiego (wyd, Czarne).
Finałową piątkę w konkursie im. Ryszarda Kapuścińskiego poznamy w kwietniu, a laureata nagrody 23 maja.
sm/tj