III Festiwal Oper Barokowych "Dramma per musica"

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2017 14:54
Od 2 do 17 września w Łazienkach Królewskich w Warszawie zagości III Festiwal Oper Barokowych, który zainauguruje opera Antonia Vivaldiego "Farnace".
Audio
  • Zaproszenie na III Festiwal Oper Barokowych. Materiał Beaty Stylińskiej (Wybieram Dwójkę)
III Festiwal Oper Barokowych Dramma per musica (fragm. plakatu)
III Festiwal Oper Barokowych "Dramma per musica" (fragm. plakatu)Foto: mat. prom.

Pierwsze polskie wystawienie "Farnace" będzie najważniejszym wydarzeniem Festiwalu. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica wspierane przez Muzeum Łazienki Królewskie.

Twórczość operowa Antonia Vivaldiego nie doczekała się do tej pory polskiej inscenizacji, toteż Stowarzyszenie Dramma per Musica postanowiło nadrobić to zaniedbanie repertuarowe polskich teatrów instytucjonalnych. Do naszych czasów zachowały się materiały nutowe tylko dwóch wersji opery "Farnace", prawdopodobnie z roku 1731 i 1738. Są to niekompletne, wymagające rekonstrukcji manuskrypty znajdujące się w Bibliotece Narodowej i Uniwersyteckiej w Turynie. Rekonstrukcja opery przygotowana na potrzeby Festiwalu jest wyborem dokonanym z obydwu manuskryptów przeprowadzonym tak, żeby zachować najlepszy materiał muzyczny i dramaturgię. Libretto autorstwa Antonia Marii Luccheniego opowiada historię pontyjskiego króla Farnakesa i jego rozdartej konfliktem politycznym rodziny. W warstwie muzycznej będzie to uczta dla miłośników głosu altowego, któremu dedykowanych jest sześć z siedmiu partii w tej operze. Cztery spośród tych partii wykonają mezzosopranistki: Anna Radziejewska, Urszula Kryger, Elżbieta Wróblewska i Joanna Krasuska-Motulewicz a dwie kontratenorzy Kacper Szelążek i Jan Jakub Monowid. Partię tenorową wykona Przemysław Baiński. Orkiestra Royal Baroque Ensemble zagra pod dyrekcją Lilianny Stawarz, reżyserię przygotowuje Natalia Kozłowska, a kostiumy i scenografię Paulina Czernek.

Podczas Festiwalu przypomniana zostanie ubiegłoroczna inscenizacja opery neapolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego "Semiramide riconosciuta" w reżyserii Eweliny Pietrowiak i pod muzycznym kierownictwem Marca Vitalego. Pierwsze od ponad 300 lat wystawienie sceniczne tego utworu cieszyło się dużym zainteresowaniem publiczności i mediów. Pisano o nim m. in. w brytyjskim "Opera Magazine".

Na zakończenie Festiwalu powróci także ubiegłoroczna premiera – niezwykły spektakl "Sognando la morte". Znakomita śpiewaczka Anna Radziejewska zaprezentuje w nim, oprócz wokalnych, swoje umiejętności taneczne we współczesnej choreografii autorstwa wybitnego tancerza Jacka Tyskiego do najpiękniejszych arii Vivaldiego, Händla, Hassego i Scarlattiego muzycznie przygotowanych przez Liliannę Stawarz i kameralny skład Royal Baroque Ensemble.

Zgodnie z tradycją Festiwalu w programie znajdzie się także koncert oratoryjny. W tym roku w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zabrzmi "Missa Votiva" ZWV 18, skomponowana w 1739 roku przez Jana Dismasa Zelenkę, kompozytora i instrumentalistę pochodzenia czeskiego związanego z orkiestrą dworu królów polskich i elektorów saskich. Niezwykle bogata w formie msza jest wotum kompozytora za przywrócone po ciężkich chorobach zdrowie. Mszę wykonają soliści, Chór Kameralny Collegium Musicum UW oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.

Obok spektakli operowych i oratorium widzowie znajdą w programie Festiwalu również koncerty kameralne muzyki wokalnej. Podczas koncertu "Corde dell'anima" LuteDuo, czyli lutniści Anna Kowalska i Anton Birula oraz mezzosopranistka, Joanna Lalek wykonają "Kantatę hiszpańską No se emenderá jamás" HWV 140 G. F. Händla, a także utwory J. Dowlanda, H. Purcella i G. Cacciniego. Wenecka muzyka barokowa zaprezentowana zostanie podczas koncertu "Ospedale della Pietà”, w którym udział weźmie polski zespół barokowy o światowej renomie, Arte dei Suonatori oraz soliści, Ingrida Gápová i Artur Janda. Podczas recitalu "Odio e amore" znakomity polski tenor Karol Kozłowski z towarzyszeniem włoskiego klawesynisty Marca Vitalego i zespołu kameralnego zaprezentuje utwory G. F. Händla oraz J. A. Hassego. Koncert "Duello barocco" inspirowany popularnymi w XVIII w. pojedynkami wokalnymi będzie konfrontacją dwóch śpiewaczek młodego pokolenia – Elwiry Janasik i Ewy Leszczyńskiej, które z młodą orkiestrą barokową Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki wykonają arie i duety G. B. Bononciniego, G. F. Händla i C. Monteveridego.

Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni muzycy, specjalizujący się w stylistyce barokowej oraz śpiewacy występujący na wielu scenach europejskich, m.in. Anna Radziejewska, Karol Kozłowski, Ingrida Gápová, Gabriel Díaz.

Organizatorom Festiwalu przyświeca idea stworzenia wyjątkowej oferty dla miłośników muzyki barokowej, a w szczególności opery. Festiwal wypełnia istotną lukę na kulturalnej mapie Polski, bowiem - poza Warszawską Operą Kameralną - prawie w żadnym teatrze instytucjonalnym nie znajdziemy oper barokowych w wersjach scenicznych. Podczas 12 wieczorów przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 90 artystów.

Główną sceną festiwalową będzie Teatr Królewski, autentyczny zabytkowy teatr dworski, znajdujący się w pieczołowicie odrestaurowanej Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich, w Warszawie. Koncerty kameralne będą się odbywały także w sali balowej Pałacu na Wyspie.

Współpraca z Partnerem Festiwalu Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym zaowocuje zarejestrowaniem inscenizacji "Farnace" A. Vivaldiego, które będzie już czwartym, po "Agrippinie" i "Orlando" G.F. Handla oraz "Semiramide riconisciuta" L. Vinciego, spektaklem, który wejdzie do kolekcji oper udostępnianych nieodpłatnie na stronach internetowych: www.ninateka.pl i www.muzykotekaszkolna.pl.

Patronat honorowy nad III Festiwalem Oper Barokowych w Teatrze Królewskim objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydent m. st. Warszawy i Ambasador Republiki Włoskiej.

Festiwal jest imprezą cykliczną, na które Stowarzyszenie w drodze konkursu uzyskało dofinansowanie z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy. Na pokrycie kosztów organizacyjnych Festiwalu przeznaczony jest też w całości przychód z biletów. Stowarzyszenie nie zarabia na organizacji wydarzenia, a ogromna część prac organizacyjnych wykonywana jest społecznie – pro publico bono – przez członków Stowarzyszenia i wolontariuszy.

mat. prom.


plakat wydarzenia plakat wydarzenia

Czytaj także

Gimeno: Mendelssohn maluje w "Szkockiej" dźwiękiem

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2017 11:40
- Często słyszymy tę symfonię na instrumentach współczesnych, ale tak naprawdę dopiero wykonana przy wykorzystaniu instrumentów historycznych zyskuje nową głębię – podkreślił dyrgent Gustavo Gimeno, opowiadając o III Symfonii a-moll "Szkockiej" Mendelssohna.
rozwiń zwiń