Wybierzmy najciekawsze okładki jazzowych płyt!

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2014 16:00
Ogłaszamy plebiscyt na najciekawsze, najsłynniejsze, najpiękniejsze w historii okładki płyt jazzowych. Wyniki zaprezentujemy na antenie Dwójki 30 kwietnia wieczorem - wieńcząc tym samym obchody Międzynarodowego Dnia Jazzu. Zapraszamy do głosowania!
W plebiscycie internetowym głosujemy na dziesięć najlepszych okładek - do północy 28 kwietnia.
W plebiscycie internetowym głosujemy na dziesięć najlepszych okładek - do północy 28 kwietnia.Foto: plaits/Flickr/CC

Najlepsze okładki bywają nie mniej słynne niż same nagrania. Reprodukcja obrazu "White Light " Jacksona Pollocka na albumie "Free Jazz" Ornette'a Colemana sprowokowała w początkach lat 60. burzliwą dyskusję. Zdjęcia z płyt Milesa Davisa czy Johna Coltrane’a stały się prawdziwymi ikonami, a estetyka albumów ECM-u w nierozerwalny sposób łączyła się z samą muzyką.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Jazzu ogłaszamy zatem plebiscyt na najciekawsze, najsłynniejsze, najpiękniejsze w historii okładki płyt jazzowych!

Czy wygrają dzieła słynnego duetu Reid Miles/Francis Wolff odpowiedzialnego za charakterystyczną szatę graficzną wytwórni Blue Note, czy też niepodrabialne projekty Marka Karewicza dla serii Polish Jazz? A może estetyczne propozycje Winter&Winter lub też surowa poetyka Petera Brötzmanna?

O najciekawszych, Państwa zdaniem, okładkach – oraz ich projektantach! – opowiemy na antenie Dwójki wieczorem 30 kwietnia. Prezentacja wyników plebiscytu będzie zwieńczeniem obchodów Międzynarodowego Dnia Jazzu w Dwójce.

Z każdego komputera można zagłosować tylko raz. Głos oddajemy wskazując 10 wybranych płyt.

Głosujemy na dziesięć pozycji do północy 28 kwietnia. Zapraszamy do zabawy i dyskusji!

Plebiscyt przygotowali Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński.

jamsession@polskieradio.pl

facebook.com/improwizowane

 

Na kolejnych stronach zobaczysz okładki płyt.

/

 

George Adams-Don Pullen Quartet  - Live at the Village Vanguard Vol. 2 (Soul Note, 1983, okładka: Giuliano Crivelli)

/

 

Julian Cannonball Adderley - Cannonball's Sharpshooters (EmArcy, 1958)

/

 

Julian Cannonball Adderley - Somethin' Else (Blue Note, 1958, okładka: Reid Miles)

/

 

Albert Ayler - New York Eye And Ear (Control ESP-Disk, 1965, okładka: Michael Snow)

/

 

Han Bennink - Solo (West/East FMP, 1979, okładka: Han Bennink)

/

 

Tim Berne's Bloodcount - Saturation Point (Screwgun, 1997, okładka: Steve Byram)

/

 

Art Blakey And The Jazz Messengers - Moanin' (Blue Note, 1958, okładka: Buck Hoeffler)

/

 

Carla Bley - Social Studies (Watt/ECM, 1981, okładka: Paul McDonough)

/

 

Carla Bley - Live! (Watt/ECM, 1982, okładka: Paul McDonough, foto: Roger Ressmeyer)

/

 

Anthony Braxton - 20 Standards (Quartet) (Leo, 2005, okładka: Lora Denis)

/

 

Peter Brötzmann Octet - Machine Gun (FMP, 1968, okładka: Peter Brötzmann)

/

 

Peter Brötzmann Chicago Tentet - Be Music, Night (Okkadisc, 2005, okładka: Peter Brötzmann, Louise Molnar)

/

 

Dave Brubeck - Time Out (Columbia, 1959, okładka: S. Neil Fujita)

/

 

Donald Byrd - A New Perspective (Blue Note, 1963, okładka: Reid Miles)

/

 

Don Cherry - Complete Communion (Blue Note, 1966, okładka: Reid Miles, foto: Francis Wolff)

/

 

Sonny Clark - Cool Struttin' (Blue Note, 1958, okłaka: Reid Miles, fot: Francis Wolff)

/

 

Ornette Coleman Double Quartet - Free Jazz (Atlantic, 1961, okładka: Loring Eutemey, obraz: Jackson Pollock)

/

 

John Coltrane - Giant Steps (Atlantic, 1959, okładka: Marvin Israel, foto: Lee Friedlander)

/

 

John Coltrane - Coltrane (Impulse!, 1962, okładka: Robert Flynn, foto: Pete Turner)

/

 

John Coltrane - Ballads (Impulse!, 1963, okładka: Robert Flynn, foto: Jim Marshall)

/

 

John Coltrane - Coltrane's Sound (Atlantic, 1964, okładka: Marvin Israel)

/

 

John Coltrane - A Love Supreme (Impulse!, 1964, okładka: George Gray/Viceroy, foto: Bob Thiele)

/

 

John Coltrane - Ascension (Impulse!, 1965, okładka: Robert Flynn/Viceroy, foto: Charles Stewart)

/

 

Chick Corea - My Spanish Heart (Polydor, 1976, okładka: David Heffernan)

/

 

Miles Davis All Stars - Walkin' (Prestige, 1954, okładka: Tom Hannah)

/

 

Miles Davis - Porgy And Bess (Columbia, 1958, fot. Roy De Carava)

/

 

Miles Davis - Sketches Of Spain (Columbia, 1960)

/

 

Miles Davis - E.S.P. (Columbia, 1965, fot. Bob Cato)

/

 

Miles Davis - Filles de Kilimanjaro (Columbia, 1968, okładka: Hiro)

/

 

Miles Davis - Bitches Brew (Columbia, 1970, okładka: John Berg, ilustracja: Mati Klarwein)

/

 

Miles Davis - On The Corner (Columbia, 1972, okładka: Corky McCoy)

/

 

Miles Davis - Decoy (Columbia, 1984, okładka: John Berg, fot. Gilles Larrain)

/

 

Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (Fontana, 1988, fot. Jean-Pierre Leloir)

/

 

Die Like A Dog Quartet - Little Birds Have Fast Hearts No. 1 (FMP, 1998, okładka: Peter Brötzmann)

/

 

Eric Dolphy - Out There (New Jazz, 1960, okładka: Richard Jennings)

/

 

Eric Dolphy - Out to Lunch (Blue Note, 1964, okładka: Reid Miles)

/

 

Dave Douglas - Charms of the Night Sky (Winter&Winter, 1998, okładka: Stephen Byram, fot. Robert Lewis)

/

 

Dave Douglas - Strange Liberation (Bluebird, 2004, okładka: Sheryl Lutz-Brown, fot. Ann Cutting)

/

 

Duke Ellington - Anatomy of Murder (Columbia, 1959, okładka: Saul Bass)

/

 

Bill Evans/Jim Hall - Undercurrent (United Artists, 1962, fot. Gauna-Douglas, fot. Toni Frissell)

/

 

Gil Evans - Into the Hot (Impulse!, 1961, okładka: Robert Flynn/Viceroy, fot. Arnold Newman)

/

 

Gil Evans - Where Flamingos Fly (A&M, 1989, okładka: Philip Shima, fot. Carol Friedman)

/

 

Red Garland - Groovy (Prestige, 1957, okładka: Reid Miles)

/

 

Stan Getz/Charlie Byrd - Jazz Samba (Verve, 1962, okładka: Olga Albizu)

/

 

Dexter Gordon - One Flight Up (Blue Note, 1964, okładka: Reid Miles, fot. Francis Wolff)

/

 

Dexter Gordon - Gettin' Around (Blue Note, 1965, okładka: Reid Miles, fot. Francis Wolff)

/

 

Graal - Graal (Polonia Records, 1996, okładka: Rafał Brzóskiewicz)

/

 

Herbie Hancock - Head Hunters (Columbia, 1973, okładka: Victor Moscoso, fot. Waldo Bascom)

/

 

Billie Holiday - Lady in Satin (Columbia, 1958, fot. Arnold Newman)

/

 

Freddie Hubbard - Hub-tones (Blue Note, 1962, okładka: Reid Miles, fot. Francis Wolff)

/

 

Keith Jarrett - Personal Mountains (ECM, 1989, okładka: Barbara Wojirsch, grafika: Rose Anne Colavito)

/

 

Keith Jarrett - Bye Bye Blackbird (ECM, 1993, okładka: Dieter Rehm, fot. Catherine Pichonnier)

/

 

Jazz Studio Orchestra Of The Polish Radio (Polskie Nagrania, 1969, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Wojciech Karolak - Easy! (Polskie Nagrania, 1974, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Krzysztof Komeda - Astigmatic (Polskie Nagrania, 1966, okładka: Rosław Szaybo, fot. Marek Karewicz)

/

 

Andrzej Kurylewicz - 10+8 (Polskie Nagrania, 1968, okładka: Marek Karewicz)

/

 

The Lounge Lizards - Queen Of All Ears (Strange & Beautiful Music, 1998, okładka: John Lurie)

/

 

Mahavishnu Orchestra - The Inner Mounting Flame (Columbia, 1971, okładka: Ron Coro, fot. Anthony Hixon)

/

 

Tony Malaby - Tamarindo (Clean Feed, 2007, okładka: Rui Garrido)

/

 

Cecil McBee - Mutima (Strata-East, 1974, okładka: Lucia Haskell McBee)

/

 

Bobby McFerrin/Chick Corea - Play (Blue Note, 1992, okładka: Marc Rosenthal)

/

 

Jackie McLean - Destination Out! (Blue Note, 1963, okładka: Larry Miller, fot. Francis Wolff)

/

 

Pat Metheny - Watercolors (ECM, 1977, okładka: Dieter Bonhorst, fot. Lajos Keresztes)

/

 

Pat Metheny - Offramp (ECM, 1982, okładka: Dieter Rehm, grafika: Gerd Winner)

/

 

Miłość - Miłość (GOWI, 1993, okładka: Jerzy Medyński)

/

 

Charles Mingus - Mingus Ah Um (Columbia, 1959, okładka: Randall Martin, obraz: S. Neil. Fujita)

/

 

Charles Mingus - Oh Yeah (Atlantic, 1962, okładka: Loring Eutemey)

/

 

Thelonious Monk - Genius of Modern Music, vol. 2 (Blue Note, 1952, okładka: Paul Bacon, fot. Francis Wolff)

/

 

Thelonious Monk - Monk's Music (Riverside, 1957, okładka: Paul Bacon, fot. Paul Weller)

/

 

Thelonious Monk - Misterioso (Riverside, 1958, okładka: Paul Bacon, obraz: Giorgio de Chirico)

/

 

Mostly Other People Do The Killing - The Coimbra Concert (Clean Feed, 2011, okładka: Travassos, fot. Nathan Kuruna)

/

 

Paul Motian - Conception Vessel (ECM, 1973, okładka: Barbara Wojirsch, fot. A. Raggenbass)

/

 

Zbigniew Namysłowski - Winobranie (Polskie Nagrania, 1974, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Novi Singers - Rien Ne Va Plus (Polskie Nagrania, 1973, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Charlie Parker/Dizzy Gillespie - Bird and Diz (Clef, 1952, okładka: David Stone Martin)

/

 

Polski Jazz Ensemble - Polski Jazz Ensemble (Poljazz, 1986, okładka: Ewa Kuncewicz)

/

 

Max Roach - Deeds, Not Words (Riverside, 1958, okładka: Paul Bacon, fot. Lawrence Shustak)

/

 

Sonny Rollins - Saxophone Colossus (Prestige, 1956, okładka: Tom Hannan)

/

 

Sonny Rollins - Way Out West (Contemporary, 1957, okładka: William Claxton)

/

 

Sonny Rollins - Tour de Force (Prestige, 1957)

/

 

Sonny Rollins - East Broadway Run Down (Impulse!, 1966, okładka: Robert Flynn/Viceroy, obraz: Mel Cheren)

/

 

Aldo Romano, Louis Sclavis, Henri Texier, Guy Le Querrec - Carnet De Routes (Label Bleu, 1995, okładka: Rudi Meyer, fot. Guy Le Querrec)

/

 

George Russell - Othello Ballet Suite (Flying Dutchman, 1968, okładka: Robert Flynn, obraz: Vic Kalin)

/

 

Pharoah Sanders - Pharoah's First (ESP-Disk, 1965, okładka: Jordan Matthews)

/

 

Wayne Shorter - Juju (Blue Note, 1964, okładka: Reid Miles)

/

 

Wayne Shorter - Footprints Live! (Verve, 2002, okładka: Sachico Asano, fot. Kate Garner)

/

 

Stanisław Sojka - Blublula (Polskie Nagrania, 1981, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Tomasz Stańko - Music For K (Polskie Nagrania, 1970, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Tomasz Stańko - Twet (Polskie Nagrania, 1974, okładka: Marek Karewicz)

/

 

Sony Stitt - Kaleidoscope (Prestige, 1957, okładka: Esmond Edwards, Reid Miles)

/

 

Sun Ra - The Heliocentric Worlds Of Sun Ra, Vol. 2 (ESP-Disk, 1966, okładka: Paul Frick)

/

 

Cecil Taylor - Unit Structures (Blue Note, 1966, okładka: Reid Miles, fot. Francis Wolff)

/

 

Tethered Moon - Chansons D'Edith Piaf (Winter&Winter, 1999, okładka: Günter Mattei)

/

 

Bobby Timmons - This Here Is Bobby Timmons (Riverside, 1960, okładka: Paul Bacon, Ken Braren, Harris Lewine, fot. Lawrence Shustak)

/

 

Mikołaj Trzaska - Danziger Strassenmusik (Kilogram Records, 2004, Macio Moretti)

/

 

The Vandermark 5 - Airports For Light (Atavistic, 2003, okładka: Paula Froehle)

/

 

Olo Walicki - Metalla Pretiosa (OWP, 2004, koncepcja: Olo Walicki, projekt: Tomasz Woźniak)

/

 

Weather Report - 08:30 (Columbia, 1979, okładka: Nancy Donald, ilustracja: Steve Smith)

/

 

Eberhard Weber - Works (ECM, 1985, okładka: Dieter Rehm, grafika: Gerd Winner)

/

 

Kenny Wheeler - Gnu High (ECM, 1976, okładka: Barbara Wojirsch, fot. Tadayuki Naito)

 

mc

Zobacz więcej na temat: Jazz Płyty
Czytaj także

Han Bennink: nuty to dla mnie tylko papier upstrzony przez muchy

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2014 19:00
- Sławni muzycy, jak Louis Armstrong czy Erroll Garner też nie czytali nut. Gram z pamięci albo reaguję na to, co słyszę - mówił w Dwójce holenderski perkusista, jeden z najważniejszych muzyków w historii europejskiego jazzu i muzyki improwizowanej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kevina Drumma trud w spamiętaniu pokręteł

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2014 10:10
- Straciłem już orientację, co jest, a co nie jest w muzyce konwencjonalne – powiada Drumm, jeden z najciekawszych artystów sceny tak zwanej muzyki elektronicznej. "Tak zwanej", bo jak bardzo nieszczęśliwa jest ta kategoria uświadamia pobieżne chociaż zapoznanie się z twórczością Drumma,
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zakir Hussain: po narodzinach tata zamiast modlitwy wyśpiewał mi rytm

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2014 11:58
Nie ma drugiego tak biegłego w klasycznej muzyce Indii, a jednocześnie tak mocno związanego z jazzem tablisty jak Zakir Hussain. O tym, dlaczego nie został gwiazdą rocka, oraz o rytmicznych różnicach między Indiami a Zachodem, wirtuoz opowiadał w "Rozmowach improwizowanych".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Od 50 lat nad Odrą słychać jazz

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2014 14:00
W piątkowym jazzowym "Poranku Dwójki" rozmawialiśmy o jubileuszowym 50. Festiwalu Jazz nad Odrą. Festiwal ten, obok Jazz Jamboree i krakowskich Zaduszek Jazzowych, to jeden z najstarszych polskich festiwali jazzowych.
rozwiń zwiń