Po Nowym Jorku tylko na piechotę

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2013 14:00
- Nowy Jork nie przypomina innych miast amerykańskich. To miasto kompaktowe, niesłychanie zwarte. Samochód nie jest tu nikomu potrzebny - mówił w Dwójce architekt prof. Piotr Lorens w rozmowie o najsłynniejszym mieście USA.
Audio
  • Magdalena Rittenhouse, Ewa Winnicka i prof. Piotr Lorens rozmawiają o fenomenie Nowego Jorku (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Times Square na Manhattanie w Nowym Jorku
Times Square na Manhattanie w Nowym JorkuFoto: www.GlynLowe.com / Flickr / cc

Pretekstem do spotkania w "Rozmowach po zmroku" były publikacje poświęcone Nowemu Jorkowi: "Deliryczny Nowy Jork" Rema Koolhaasa, "Kiedy katedry były białe" Le Corbusiera, a także polskie książki "Od Mannahatty do Ground Zero" i "Nowy Jork zbuntowany".

- Nowy Jork jest trudny do opowiedzenia, ale to właśnie sprawia, że jest tak fascynujący - mówiła Magdalena Rittenhouse, autorka książki "Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero". - To miasto skomplikowane, pełne sprzeczności i kontrastów. Rem Koolhaas w swojej książce próbuje pokazać, że to miasto jest czymś w rodzaju mozaiki epizodów, które współistnieją w chaosie. Nie jest to jednak totalny chaos, istnieje jakaś ciągłość i jakiś porządek. To kolejna ze sprzeczności Nowego Jorku - dodała.

Magdalena Rittenhouse zaznaczyła jednak, że na jej spojrzenie większy wpływ wywarł nie Koolhaas, a Francis Scott Fitzgerald. - Opisuję to w rozdziale o wieżowcach - opowiadała. - Pisarz miał taki zwyczaj, że ilekroć powracał do Nowego Jorku, wjeżdżał na szczyt hotelu Plaza. Jednak po wybudowaniu Empire State Building wjechał właśnie na ostatnie piętra tego budynku. Wspominał to potem jako wielkie przeżycie, bo po raz pierwszy zdał sobie sprawę, że Manhattan to wyspa, która posiada granice i swoje ograniczenia - powiedziała.

Ewa Winnicka, autorka książki "Nowy Jork zbuntowany", opowiadała o latach 20. w tym mieście, które były szczególnym czasem z powodu wprowadzenia prohibicji. - Nowy Jork jako centrum handlowo-biznesowe, a potem show-biznesowe to Nowy Jork dwudziestowieczny - mówiła. - Cały proces zmierzał do eksplozji lat 20. Miała na to wpływ gigantyczna koniunktura gospodarcza, a także koniec wojny, który wiązał się z przyjazdem do miasta żołnierzy i ludzi doświadczonych wojną w Europie. Istotna była także zmiana cywilizacyjna. Samochody stały się tanie i popularne, za pracą przybywali do Nowego Jorku ludzie, którzy w tym mieście tracili swoje tradycyjnie wiejskie i religijne korzenie. To wszystko stało się akceleratorem zmian - dodała.

- Nowy Jork nie jest typowo amerykańskim miastem, które znamy z popularnych filmów, gdzie wszędzie jeździ się samochodem i jada w barach szybkiej obsługi - mówił z kolei prof. Piotr Lorens, architekt z Politechniki Gdańskiej. - To miasto zupełnie inne, także w sensie przestrzennym. Jest niesłychanie kompaktowe, zwarte; to miasto, w którym samochód nie jest nikomu do niczego potrzebny. Efekty tego są takie, że jedna z kluczowych przestrzeni miejskich, jaką jest Broadway, w ciągu ostatnich kilku lat bardzo zmieniła swoje oblicze. Dziś to wielki deptak, jeszcze niedawno jednak był to wielki ściek komunikacyjny. Podobnie południowe wybrzeże Manhattanu, miejsce dawnych targów rybnych i podejrzanych interesów, stało się terenami parkowymi z klubami sportowymi, centrami handlowymi. Można powiedzieć, że to zmiana niewyobrażalna z punktu widzenia europejskiego, a także zupełnie nieoczekiwana w mieście amerykańskim - mówił.

Audycję prowadziła Paulina Wilk.

mc

Zobacz więcej na temat: architektura Nowy Jork
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Falender: Louise Bourgeois mogłaby Szapocznikow buty czyścić

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2013 15:30
- W tym roku, w swoje urodziny zrobiłam sobie prezent i pojechałam do Nowego Yorku na wystawę Aliny Szapocznikow w Museum of Modern Art. Tylko po to, żeby zobaczyć, jak to jest być sławną dopiero czterdzieści lat po śmierci - mówi rzeźbiarka Barbara Falender.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stąpanie po cienkiej linie. Madagaskar, jakiego nie znacie

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2013 11:00
- Kultura na Madagaskarze stała się ubogą krewną rozwoju - mówił w radiowej Dwójce malgaski pisarz Jean-Luc Raharimanana, który przyjechał do Warszawy w związku z ukazaniem się numeru "Literatury na Świecie" poświęconemu literaturze i pisarzom z tej niezwykłej wyspy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

William S. Burroughs: prorok epoki informacji

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2014 08:00
Dziś mija 100. rocznica urodzin wielkiego ekscentryka wśród artystów, człowieka uważanego za jednego z ojców założycieli współczesnej popkultury. Przypominamy audycję, w której dyskutowaliśmy o rozległym wpływie William S. Burroughsa na współczesną myśl i kulturę.
rozwiń zwiń