Instalakcje IV

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2015 17:00
Czwarta już edycja festiwalu to program prezentujący kompozytorów i wykonawców, którzy konstruują nowe instrumenty lub redefiniują te, które wszyscy dobrze znamy.
Wojtek Blecharz
Wojtek BlecharzFoto: J. Poremba (materiały promocyjne)

Syntezator addytywny, komputerowe gry dźwiękowe, ściany rozbrzmiewające delikatnym dźwiękiem czy instrument, którego grę „słyszymy” zębami, to tylko niektóre przykłady prac, jakie można będzie zobaczyć, usłyszeć i poczuć.

Instalakcje 4. to również koncerty z muzyką tworzoną za pomocą elektrycznych szczoteczek do zębów, plastikowych kubeczków, odgłosów zgniatania, pocierania, łamania… Zapoznamy Was także z muzyką zapisaną w formie notesu, gdzie każda strona zawiera instrukcję dla muzyka, którym może być każdy. Nawet ty!

Robin Minard (Kanada/Niemcy) zaprosi słuchacza do procesu bardzo intymnego nasłuchiwania dźwięku, „ożywiając” małymi głośniczkami ściany piwnic Zamku Ujazdowskiego. Drew Allen (USA) zaprogramuje zespół wirtualnych instrumentów, którymi można zadyrygować na ekranie komputera i stworzyć własną orkiestrę.
Krzysztof Cybulski (Polska) na zamówienie festiwalu stworzy akustyczny syntezator addytywny, składający się z zestawu fletów suwakowych, które podłączone do komputera będą “słuchać” głosu widza mówiącego do mikrofonu i odtwarzać jego mowę, śpiew, szept, w oparciu o analizę spektralną. Mówiąc obrazowo instrument “przemówi” ludzkim głosem.

Na koncertach kwartetu perkusyjnego This/That (Szwajcaria) oraz Yarona Deutscha (Izrael) usłyszymy muzykę czarodzieja nowych dźwięków Michaela Maierhofa (Niemcy) oraz Pierluigiego Billone (Włochy), który z zacięciem naukowca rozkłada dźwięki na czynniki pierwsze. Usłyszymy utwory na plastikowe kubeczki, balony, gąbki, szczoteczki elektryczne, a także na gitarę elektryczną. Australijska kompozytorka i performerka Aviva Endean za pomocą stoperów do uszu i ruchu dłoni zamieni twarze widzów w „żywe” rezonatory, natomiast Anna Zaradny sprawi, że rośliny doniczkowe zamienią się w instrumenty elektroniczne.

Jak co roku przygotowaliśmy specjalny projekt dla publiczności festiwalu, a będzie to instalacja performatywna Martina Hiendla (Niemcy), która wprowadzi wykonawcę i odbiorcę w delikatny świat dźwięków rozproszonych w przestrzeni i udowodni, że granie muzyki z partytury wcale nie musi być takie trudne. Nie wolno Wam przegapić utwóru Simona Loefflera (Dania) o intrygującym tytule „c”, bo któż nie chciałby poczuć dźwięków pomiędzy własnymi zębami?

Instalakcje IV, CSW "Zamek Ujazdowski", Warszawa, 17-18.10

materiały promocyjne/mm

Czytaj także

Paradoksy dynamistatyki na Warszawskiej Jesieni

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2015 13:36
Tadeusz Wielecki o programie 58. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", który odbędzie się w dniach 18-26 września.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stetoskopy i msza dronowa. Dokąd zmierza nowa muzyka?

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2015 19:00
- Sacrum Profanum pokazuje w tym roku dokonania znanych twórców muzyki rockowej i filmowej, którzy mają swoje "klasyczne" aspiracje i z powodzeniem je realizują - recenzował Jacek Hawryluk.
rozwiń zwiń