Opera "Wierność pośród zdrady" w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2011 20:30
Fabio Biondi, znany dyrygent, przypomina operę znakomitego włoskiego kompozytora Attilio Ariostiego. Do niedawna nikt nie pamietał nawet jego nazwiska, gdyż pani Historia jest damą kapryśną. Teraz chyba łaskawszym okiem nań spojrzała.

Opera Attilio Ariostiego "La fede ne'tradimenti" ("Wierność pośród zdrady") zawiera wiele cudownych arii, świetnych recytatywów i wartką akcję. Napisana została w roku 1701 dla teatru dworskiego w Berlinie. Utrzymana jest w typowo włoskim stylu, kojarzącym się zwykle ze sztuką Alessandro Scarlattiego. Arie mają zróżnicowaną strukturę, kompozytor tworzy też sceny, łącząc kilka niewielkich rozmiarami arii  w większą całość. Opera jest typowo solistyczna – duety tym silniej zdają się oddziaływać na słuchacza, im są oszczędniej przez kompozytora stosowane.

Libretto Girolama Gigli było w swoich czasach dosć popularne; Ariosti nie był pierwszym kompozytorem, który skomponował doń muzykę. Akcja zajmuje się drobnym epizodem z wojen pomiędzy władcami Kastylii i Nawarry. Król Kastylii Fernando ożeniony jest z Anagildą. Brat dziewczyny nie jest tym faktem zachwycony, gdyż Fernando zabił ojca Anagildy. Fernando zostaje uwięziony, ale jego wierna małżonka uwalnia go.

Attilio
Attilio Ariosti

Wiele scen wykazuje niebotyczny brak prawdopodobieństwa. Na przykład siostra Fernanda, Elwira, pojawia się w komnatach brata przebrana za sługę afrykańskiego maga – oczywiście brat nie rozpoznaje rodzonej siostry. Trudno tu nie dostrzec wątków, które będą obecne w operze przez całe stulecie, z kulminacją nieprawdopodobnych przebieranek w Mozartowskim Cosí fan tutte. Tym większe uczucie jamais vu, że w dziele Ariostiego znajdujemy też arię Garcii, który radzi, by nigdy nie wierzyć łzom kobiety.

Zapomniane dzieło zapomnianego kompozytora wydobył z mroków historii i odkurzył niezawodny Fabio Biondi. Koncertowe wykonanie dzieła w wiedeńskim Konzerthaus, które przypomnimy w środę na naszej antenie, zostało bardzo dobrze przyjęte przez krytykę. Europa Galante pod kierunkiem swego szefa wykazała się raz jeszcze cechami, które są jej znakiem firmowym: świetnym wyczuciem frazy i znakomicie realizowanym continuo. Również soliści zebrali same pochwały.

Zaprasza Jacek Hawryluk

Program

Attilio Ariosti La fede ne tradimenti dramma per musica w trzech aktach

Wyk. Ann Hallenberg – mezzosopran, Roberta Invernizzi – sopran, Anagilda Lucia Cirillo – mezzosopran, Johannes Weisser – baryton, Europa Galante, Fabio Biondi - dyrygent

(Wiedeń, 23.01.2011)

22 czerwca (środa), godz. 19:00

Czytaj także

Misteria Paschalia 2011 - obejrzyj wideo

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2011 20:19
Pierwszy reportaż z tegorocznego Festiwalu - relacje z prób, rozmowy z artystami i zapowiedzi wydarzeń.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fabio Biondi przywraca kolejne dzieło (galeria)

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2011 15:00
Zapomniane arcydzieło, oratorium "Święta Helena na Kalwarii" wstrząsnęło publicznością Festiwalu Misteria Paschalia. Dlaczego o jego kompozytorze Leonardzie Leo zapomnieliśmy na kilka stuleci, wyjaśnia włoski skrzypek Fabio Biondi.
rozwiń zwiń