Jitka Stokalska: publiczność biegła na spektakl "Dziadów"

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2017 13:00
- To było ostatnie przedstawienie przed zdjęciem "Dziadów" Dejmka z afisza. Na sali nie było nikogo, bo drzwi do teatru były zamknięte. I nagle usłyszałam tętent, jakby konie biegły. To biegła publiczność – wspominała w Dwójce obchodząca 50-lecie pracy artystycznej Jitka Stokalska.
Audio
  • Jitka Stokalska opowiada o pracy z Kazimierzem Dejmkiem (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Próba generalna Dziadów Adama Mickiewicza w Teatrze Narodowym, w reżyserii Kazimierza Dejmka. Na zdjęciu Gustaw Holoubek.
Próba generalna "Dziadów" Adama Mickiewicza w Teatrze Narodowym, w reżyserii Kazimierza Dejmka. Na zdjęciu Gustaw Holoubek. Foto: PAP/CAF/Mariusz Szyperko

Bohaterką audycji była reżyserka, która pracowała z Kazimierzem Dejmkiem w Teatrze Narodowym przy realizacji "Dziadów" w 1968 roku. - Miałam farta, że trafiłam do teatru Dejmka, a w naszej pracy szczęście jest bardzo potrzebne. Po stażu zaproponował mi pracę i znów miałam szczęście, tym razem w nieszczęściu – byłam przy jednej z największych afer w polskim teatrze - opowiadała Jitka Stokalska w Dwójce.

Pochodząca z Czech reżyserka wspominała, że praca nad tym głośnym spektaklem była na początku twórczością radosną, bo było widać, że będzie to bardzo ciekawe przedstawienie. Wielkim i niezapomnianym przeżyciem było dla niej wysłuchanie całej "Wielkiej Improwizacji" w wykonaniu Gustawa Holoubka.

Spektakl kończył się sceną, w której Gustaw Konrad szedł prowadzony przez żołnierzy zakuty w kajdany. - I to był zalążek tej wiekliej afery, która wybuchła niemal od razu po pierwszym przedstawieniu, które oglądał rosyjski ambasador - wspominała Jitka Stokalska. - Musieliśmy zagrać trzy przedstawienia dla aktywu partyjnego. To było straszne. Gdy przechodziliśmy przez portiernię, stali tam uzbrojeni tajniacy, musieliśmy podpisywać specjalną listę. Na widowni panowała śmiertelna cisza - opowiadała reżyserka w Dwójce.

W późniejszych latach Jitka Stokalska współpracowała z wieloma polskimi teatrami m.in. ze Starym Teatrem w Krakowie i Teatrem Współczesnym we Wrocławiu, także z Operami głównie z Warszawską Operą Kameralną, ale także z Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, z operami w Pradze, Belgradzie czy w Izraelu. Wyreżyserowała światową premierę "Jenufy" Leoša Janáčka i bardzo wiele tytułów polskich oper.

W audycji rozmawialiśmy także ze śpiewakami Rafałem Siwkiem i Jackiem Laszczkowskim oraz z klawesynistką Violą Łabanow.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Beata Stylińska

Data emisji: 3.10.2017

Godzina emisji: 21.30

mko

Czytaj także

Jarosław Kilian: teatr lalkowy czerpie z baśni

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2017 18:00
- Podejmując się kierowania Teatrem Lalka, przypomniałem sobie credo, które chcę realizować: "Wierzę w powrót do baśni" - podkreślał w Dwójce Jarosław Kilian.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tomasz Konina. "Wspierał aktorów i reżyserów"

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2017 12:00
Ze smutkiem informujemy, że w wieku 45 lat zmarł wybitny reżyser teatralny, operowy i były dyrektor Teatru Dramatycznego im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Artystę wspominali w rozmowie z Dwójką reżyser Krzysztof Garbaczewski i aktorka Ewa Konstancja Bułhak.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dobry teatr? "Musi być otwarty na kontakt z widzem"

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2017 16:00
- W teatrze współczesnym najbardziej przeszkadza mi sam teatr, który jest sztampą, rutyną, konwencją. I nudą - opowiada Piotr Gruszczyński, krytyk, dramaturg i organizator cyklu wykładów "Jak teatr przestaje być teatrem, żeby teatrem pozostać". 
rozwiń zwiń