Fenomen muzyki pasyjnej. Festiwale zamiast mszy

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2014 21:00
- Festiwale w tej chwili pełnią funkcję zastępczego zgromadzenia sakralnego. Ich repertuar ma jednak kłopoty z dotarciem do struktur kościelnych, do liturgii - mówił w Dwójce dr Tomasz Jeż z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Audio
  • Dr Tomasz Jeż opowiada o muzyce pasyjnej (Poranek Dwójki)
  • Anna Szostak opowiada o koncercie NOSPR na Festiwalu Beethovenowskim (Poranek Dwójki)
Fenomen muzyki pasyjnej. Festiwale zamiast mszy
Foto: Glow Images/East News

Muzyka na Wielki Post wykonywana w rozmaitych zakątkach świata chrześcijańskiego wciąż budzi zainteresowanie. Koncerty i nagrania z muzyką pasyjną dawnego Neapolu przyniosły ogromny sukces zespołowi Capella della Pietŕ de' Turchini. W Polsce dużą publiczność skupiają festiwale jej poświęcone (np. Misteria Paschalia). Skąd się bierze popularność muzyki pasyjnej i jej repertuarowa przewaga nad świętami Bożego Narodzenia? Zdaniem dr. Tomasza Jeża to wyraz naturalnej wagi świąt Wielkiejnocy.

- Fakt, że repertuaru pasyjnego jest tak wiele, może wynikać z niewiarygodnie istotnego przekazu, który wiąże się z tymi świętami. Jest to przekaz totalny, obejmuje on duchowość i psychikę człowieka. Popularność festiwali z muzyką pasyjną może być świadectwem tego, że nasza kultura potrzebuje tych świąt. Co ciekawe, cały ten repertuar rozgrywa się poza Kościołem - zwracał uwagę gość "Poranka Dwójki".

Zdaniem Jeża związane jest to z tym, że muzyka artystyczna zawsze miała problem z podporządkowaniem się zasadom liturgii. Tymczasem jej powrót do świątyń mógłby się odbyć z pożytkiem dla obu stron. - Ten repertuar mógłby rzeczywiście działać liturgicznie, a z kolei muzyka mogłaby się cieszyć mecenatem środowisk kościelnych...

Czy proces ten ma szanse zaistnieć w naszych czasach? O tym w nagraniu audycji.

***

W "Poranku Dwójki" wysłuchaliśmy ponadto rozmowy Anny Skulskiej z Anną Szostak o koncercie NOSPR na Festiwalu Beethovenowskim.

Zaprezentowaliśmy także kolejną książkę z cyklu "25 książek na 25 -lecie". Nie zabrakło "Archiwalni", "Słowa na dzień", informacji kulturalnych, kalendarium, "Piosenki z rekomendacją" (w tym tygodniu utwory wybiera prof. Lech Majewski - artysta plastyk) i oczywiście płyty tygodnia. To Sonaty Różańcowe Heinricha Ignaza Franza von Bibera w wykonaniu skrzypaczki Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch z zespołem Battalia. Podwójny album wydała firma Ondine.

Audycję prowadził Piotr Matwiejczuk.

bch/mm

Czytaj także

Dziadońka - kobieta, która rzuciła wyzwanie Obrochtom

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2014 16:00
- Na Podhalu nie było lepszego prymisty - mówiła o swojej mistrzyni Bronisławie Koniecznej-Dziadońce Stanisława Górkiewicz. Znakomita skrzypaczka wystąpi w niedzielę na Dwójkowej "Muzycznej Scenie Tradycji".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Obserwatorka świata. Wspomnienie o Annie Zadrożyńskiej

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2014 18:00
- To nie był belfer, który nauczał, lecz otwarta osoba, która potrafiła dawać drogowskazy - wspominał doktor Sławomir Sikora profesor Annę Zadrożyńską. Wybitna etnolog zmarła 30 marca.
rozwiń zwiń