Hugo van der Goes - znakomity "prymityw"

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2015 20:00
Tym słowem określano kiedyś mistrzów niderlandzkiego malarstwa XV wieku, wśród których byli tacy artyści, jak Jan van Eyck, Rogier van der Weyden i Dirk Bouts.
Audio
  • Dr Grażyna Bastek opowiada o "Ołtarzu Portinarich" Hugona van der Goesa (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment Tryptyku Portinarich Hugo van der Goesa
Fragment "Tryptyku Portinarich" Hugo van der GoesaFoto: Hugo van der Goes (około 1440-1482) - The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH.

Hugo van der Goes działał przede wszystkim w Gandawie. Był tam ważną postacią. W tamtym okresie bogaci Włosi, przebywający w niderlandzkich miastach podczas misji dyplomatycznych i handlowych, mieli zwyczaj zamawiać obrazy u wybitnych malarzy niderlandzkich. W takiej właśnie sprawie na początku lat 70. XV w. do Hugona van der Goesa zgłosił się bankier Medyceuszy - Tommaso Portinari.

Stworzony przez artystę Tryptyk Portinarich, zwany także "Pokłonem pasterzy", jest ogromnym dziełem. Za jego rozmiarami stało prawdopodobnie pewne szczególne współzawodnictwo.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek  

Data emisji: 5.07.2015

Godzina emisji: 10.30

mc/mg

Czytaj także

Giorgio Vasari – spisał żywoty artystów

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2015 06:00
Jego dziełem życia są "Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów". – Do dziś każdy, kto zajmuje się dziejami sztuki zaciąga dług wdzięczności wobec tego człowieka – podkreślała dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy Gustav Klimt bał się "Złotej Adeli"?

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2015 19:00
- Wizerunek damy z wyższych sfer nie mógł być przepojony seksualnością, jednak Klimt przemycił pewien ukryty erotyzm - mówiła dr Grażyna Bastek o słynnym portrecie Adeli Bloch-Bauer.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Trzej filozofowie". Próby wyjaśnienia zagadki

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2015 10:00
- Można by złożyć wielką księgę o interpretacjach tego obrazu - mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o wieloznacznym, niepokojącym malowidle włoskiego mistrza Giorgione.
rozwiń zwiń