X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

"Imagine": zobaczyć świat poprzez kląskanie

09.04.2013
0 0 0
Alexandra Maria Lara i Edward Hogg w filmie Imagine
Alexandra Maria Lara i Edward Hogg w filmie "Imagine"Foto: mat. prasowe
- Pierwotnie wymyśliłem sobie tę echolokację, ale okazało się, że są niewidomi, którzy faktycznie się nią posługują - mówił w Dwójce Andrzej Jakimowski, reżyser wchodzącego do polskich kin filmu "Imagine" .
Posłuchaj
10'54 Andrzej Jakimowski o filmie "Imagine" (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
12'05 Kto i dlaczego kradnie dzieła sztuki? (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
20'39 Dariusz Fedor o magazynie Kontynenty (Wybieram Dwójkę/Dwójka)

Nagrodzony przez publiczność na ostatnim Warszawskim Festiwalu Filmowym "Imagine" opowiada o instruktorze niewidomych, który przyjeżdża do prestiżowego ośrodka w Lizbonie i za pomocą kontrowersyjnych metod uczy młodych pacjentów sztuki orientacji w przestrzeni.

Tym, co proponuje niewidomym główny bohater, Ian, jest echolokacja. - Byłem tą techniką zupełnie zafascynowany. To wygląda trochę jak sztuczki magiczne - opowiadał reżyser filmu, Andrzej Jakimowski.

Echolokacja to umiejętność, która umożliwia niewidomym orientację w terenie poprzez wydawanie dźwięków takich jak stukanie obcasami o podłoże, czy kląskanie, czyli uderzanie językiem o zęby. Poruszający się wyłącznie za pomocą słuchu, a zarazem prowadzący swobodne życie Ian dla zamkniętych w ośrodku dzieci szybko staje się idolem. - On ich uczy aktywnego podejścia do świata i przy okazji prowokuje spór o to, czy możemy ograniczyć wolność innych ludzi, jeśli się nimi opiekujemy. Nasz bohater, z którym sympatyzuję, chce wyzwolić swych pacjentów z ograniczeń - mówi gość "Wybieram Dwójkę".

Więcej na temat filmu, który swą polską premierę miał 5 kwietnia w nagraniu audycji.

W "Wybieram Dwójkę" mówiliśmy też o kradzieży dzieł sztuki współczesnej i losach zaginionych prac w kontekście niedawno skradzionych prac Poli Dwurnik z Galerii Kordegarda.
Gościem audycji był również Dariusz Fedor - redaktor naczelny kwartalnika "Kontynenty". 

Audycję poprowadziła Katarzyna Nowak.

0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Imagine" nagrodzony na Warszawskim Festiwalu Filmowym

22.10.2012
0 0 0
Kadr z filmu Imagine
Kadr z filmu "Imagine"Foto: mat. promocyjne
Film zwyciężył w plebiscycie publiczności. Jego twórca Andrzej Jakimowski zdobył także nagrodę w konkursie głównym za najlepszą reżyserię.

"Imagine" Jakimowskiego ("Sztuczki", "Zmruż oczy") miał europejską premierę na otwarciu tegorocznego Warszawskiego Festiwalu Filmowego 12 października. Bohaterem filmu jest niewidomy Ian, który uczy orientacji w przestrzeni pacjentów kliniki dla niewidomych.
Nagrodę Publiczności w kategorii "film dokumentalny" otrzymał obraz o alzackim autorze książek dla dzieci, protestacyjnych plakatów w latach 60. i publikacji o tematyce erotycznej "Daleko nie jest wystarczająco daleko. Historia Tomiego Ungerera" amerykańskiego reżysera Brada Bernsteina.

W ocenie widzów najlepszym filmem krótkometrażowym pokazywanym na festiwalu była produkcja "Kolumna" twórcy z Kosowa Ujkana Hysaja. Akcja filmu Hysaja rozgrywa się w czasie wojny w Kosowie w 1999 roku. Adem staje przed ciężką decyzją - musi wybrać, czyje życie uratować, własnego syna czy syna swojego brata.

Najlepszym filmem dla dzieci okazał się "Twigson w opałach" reżysera norweskiego Arilda Ostina.

Nagrody festiwalu przyznano w sobotę. W Konkursie Międzynarodowym zwyciężył film "Tango Libre" belgijskiego reżysera Frederica Fonteyne'a. Jego bohaterką jest Alice, która regularnie odwiedza w więzieniu męża i kochanka. Jej odwiedziny obserwuje strażnik więzienny, który poznaje kobietę na kursie tanga.
28. Warszawski Festiwal Filmowy zakończył się w niedzielę premierowym pokazem "Czwórcy świętej", najnowszego filmu czeskiego reżysera Jana Hrebejka. Podczas tegorocznej edycji pokazano 130 filmów pełnometrażowych i 70 krótkometrażowych. Produkcje pochodziły z 55 krajów świata.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk

0 0 0

Czytaj także

Warszawska publiczność pokochała alzackiego ilustratora i echolokację

22.10.2012
0 0 0
Tomi Ungerer, alzacki pisarz i ilustrator cieszy się światową sławą jako autor literatury dziecięcej.
Tomi Ungerer, alzacki pisarz i ilustrator cieszy się światową sławą jako autor literatury dziecięcej.Foto: fot. www.wff.pl/ materiały prasowe
O filmach, które podobały się najbardziej widzom 28. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego, opowiada w Trójce Bartek Pulcyn, który nadzorował głosowanie publiczności.
Posłuchaj
04'55 Ostatni laureaci 28. WFF

/

O laureatach nagrodzonych przez jurorów mówiliśmy w niedzielę w "Trójkowo, filmowo" . W konkursie międzynarodowym zwyciężył obraz "Tango Libre" Frederica Fonteyne'a. Z nagrodą dla najlepszego reżysera 28. WFF opuścił Andrzej Jakimowski za "Imagine".

W kategorii "film dokumentalny" nagrodzono "Fuck for Forest" Michała Marczaka, laureata konkursu Talenty Trójki 2011 w kategorii Film.  

Więcej rozmów Ryszarda Jaźwińskiego z aktorami i ludźmi świata filmu znajdziesz na podstronach "Fajnego filmu" oraz "Trójkowo, filmowo" >>

Publiczność tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego, która także oceniała filmy, mogła zobaczyć 130 obrazów pełnometrażowych i 70 krótkometrażowych z 55 krajów świata.

W Plebiscycie Publiczności, odbywającym się po raz dwudziesty szósty, zwyciężyły następujące filmy: w kategorii filmów dokumentalnych "Daleko nie jest wystarczająco daleko: Historia Tomiego Ungerera" w reż. Brada Bernsteina oraz w kategorii filmów fabularnych "Imagine", który również zdystansował konkurentów.

- "Daleko nie jest wystarczająco daleko" to historia rysownika książeczek dla dzieci. Ten film pokochała publiczność festiwalu! Podobnie "Imagine", czyli opowieść o ludziach niewidomych - podkreśla Bartek Pulcyn, jeden z organizatorów festiwalu.

29. Warszawski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 11-20 października 2013.

Więcej o tegorocznych laureatach Plebiscytu Publiczności, dowiesz się, słuchając całej audycji "Fajny film", której na antenie Trójki można słuchać od poniedziałku do czwartku o godz. 10.45.

0 0 0

Czytaj także

Londyn zobaczył polskie "Imagine"

24.10.2012
0 0 0
Kadr z filmu Imagine
Kadr z filmu "Imagine"Foto: fot. mat. promocyjne
Przez jedenaście dni podczas 56. Londyńskiego Festiwalu Filmowego można było podziwiać największe gwiazdy i wielkie produkcje z całego świata, w tym także z Polski.
Posłuchaj
03'42 Londyn zobaczył "Imagine" Andrzeja Jakimowskiego

Do Londynu przyjechał również Andrzej Jakimowski, twórca m.in. "Sztuczek". Reżyser zaprezentował swój najnowszy obraz "Imagine". Pokazuje w nim losy niewidomego instruktora kliniki chorób wzroku, który stosując niekonwencjonalne metody, uczy grupę niewidomych pacjentów orientacji w przestrzeni. Ian próbuje przekonać swoich podopiecznych, że najważniejsze są wyobraźnia i umysł, a nie zmysły. Stosowana przez niego echolokacja jest metodą kontrowersyjną i niesie za sobą pewne niebezpieczeństwo.
- Zdaniem głównego bohatera skutecznie można się poruszać tylko wtedy, gdy się rozumie co jest dookoła - mówi w rozmowie z Polskim Radiem Andrzej Jakimowski. - Dlatego chciał ich nauczyć rozumieć świat. Jego zdaniem nie jest możliwe zrozumienie go bez aktywnego i twórczego podejścia - dodaje reżyser.
Jakimowski podkreśla, że casting do filmu był niezwykle trudny. - Plan filmowy jest niezwykle hałaśliwy. Jest tam masa krzyków i wrzasków. Pracuje się w rozgardiaszu, a to bardzo źle działa na osoby niewidome. Rozprasza je - tłumaczy.
Na festiwalu w Londynie krótkometrażową animację pokazała też Izabella Plucińska.
Nad Tamizą, jak to zwykle bywa, wygrało kino wymagające. Nagrodę za najlepszy brytyjski debiut zdobył "Mój brat diabeł” w reżyserii Sally El Hosaini, opowiadający o dwóch braciach, żyjących w biednej dzielnicy Londynu. Starszy z nich należy do jednego z miejscowych gangów i stara się, by brat nie poszedł poszedł w jego ślady. Benh Zeitlin za film "Bestie południowego świata” odebrał nagrodę za najbardziej oryginalny debiut.  

Więcej w relacji Adama Dąbrowskiego dla magazynu "Kulturalna Europa".

 

 

0 0 0