ECM: Archeologia kultury

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2013 16:00
Audycję z cyklu "Płytomania" poświęcilismy wytwórni ECM. Naszym przewodnikiem po historii firmy był jej założyciel i główny producent – Manfred Eicher.
Audio
Manfred Eicher i Arvo Prt (Rouen, 1989)
Manfred Eicher i Arvo Pärt (Rouen, 1989)Foto: Jean-Pierre Larcher / ECM Records/mat. prasowy wystawy "ECM – Cultural Archeology” Haus der Kunst, Monachium

Sam mam wykształcenie muzyczne. Uczyłem się gry na skrzypcach od 6 roku życia. Potem, gdy miałem 14 lat, zacząłem grać na kontrabasie, studia ukończyłem w Berlinie. Ciągle też otaczała mnie muzyka klasyczna, która była obecna w moim domu: myślę o "Kwartetach smyczkowych" Schuberta, albo granym przez moją matkę późnym Beethovenie. Zawsze żyłem jednocześnie w dwóch światach: w świecie muzyki zapisywanej i w świecie jazzu, muzyki improwizowanej. To bardzo ważne dla mojej pracy jako producenta. Glenn Gould stwierdził kiedyś, że jeśli chodzi o nagrania, to producenci liczą się tak samo jak kompozytorzy czy muzycy, bo na nich spoczywa wysiłek przetłumaczenia muzyki na język zrozumiały dla słuchaczy. A jest ona z jednej strony poddana dyscyplinie, którą narzuca kompozytor i jego partytura, z drugiej – nigdy nie jest taka sama. Nie da się identycznie zagrać dwóch nut. Muzyka zaczyna się jeszcze przed pojawieniem się pierwszego dźwięku i wybrzmiewa długo po tym, jak zamilkną instrumenty. Istnieje w czasie, a jego wartości, trwanie ustalają kompozytorzy lub artyści, którzy wykonują ją właśnie w ten sposób. Jako producent czerpię doświadczenie zarówno ze świata muzyki zapisanej, zdyscyplinowanej oraz – z drugiej strony – tego wszystkiego, co bardziej ma status "parlando”, wymiany idei i improwizacji. Tomasz Stańko jest właśnie takim wolnym artystą, stwarzającym momenty, w których dociera do istoty muzyki. Dla mnie to też jest ważne doświadczenie. Korzystam z obu tych światów i staram się je łączyć ze sobą. (Manfred Eicher)
Tomasz Stańko opowiadał nam o pracy z Manfredem Eicherem, zaś Tomasz Szachowski przypomniał znaczenie wytwórni ECM w polskim życiu jazzowym lat 70. i 80.

W audycji ogłosiliśmy konkurs. Pytaliśmy o datę powstania wytwórni ECM. Poprawna odpowiedź to rok 1969.

Płyty ECM-u otrzymują:
Pani Anna z Lublina
Pani Justyna ze Szczecina

Pani Elżbieta z Warszawy
Pan Ryszard z Warszawy
Pan Krzysztof z Otrębusów
Pan Jerzy z Gorzowa

Pan Jarosław z Lublina

Pan Jakub z Jasła
Pan Jarosław ze Szczecina

Gratulujemy!

Do wysłuchania fragmentów audycji zapraszają Barbara Schabowska i Jacek Hawryluk
Poniżej kilka zdjęć z wystawy "ECM: Archeologia kultury” prezentowanej w monachijskim Haus der Kunst, zestawiającej 44-letnią historię wytwórni.

 

Carla
Carla Bley i Steve Swallow. Fot. Patrick-Hinely. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Meredith
Meredith Monk z zespołem. Fot. Johan-Elbers. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Don
Don Cherry i Mafred Eicher. Fot. Roberto Masotti. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Czytaj także

Stańko wyjaśnia, jak grać Szymborską

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2013 18:00
- Zauważam podobieństwo pomiędzy procesem mojego komponowania a pisaniem poezji - mówił w Dwójce wybitny trębacz, opowiadając o płycie "Wisława - Tomasz Stańko New York Quartet", zainspirowanej wierszami Szymborskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dux. Dwadzieścia lat minęło….

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2013 12:14
- Na początku byliśmy firmą usługową, to artyści zgłaszali się do nas. a nie odwrotnie - o trudnych początkach jednej z najważniejszych polskich wytwórni opowiada jej współzałożycielka, Małgorzata Polańska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stańko i Szymborska w Monachium

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2013 10:16
We wtorkowym "Wybieram Dwójkę" przedstawiliśmy relację Jacka Hawryluka z koncertu Tomasz Stańko New York Quartet w Monachium.
rozwiń zwiń