Koncert: muzyczne skarby Wrocławia

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2016 13:00
Większość wrocławian nie zdaje sobie sprawy, jak wielkie skarby kryje mieszcząca się na Wyspie Piasek Biblioteka Uniwersytecka.
Hana Blakov. Słynny Philippe Herreweghe uważa ją za najlepszą współczesną interpretatorkę muzyki baroku
Hana Blažíková. Słynny Philippe Herreweghe uważa ją za najlepszą współczesną interpretatorkę muzyki barokuFoto: PAP/CTK Photo/Katerina Sulova

Znajdziemy w niej między innymi unikatowe siedemnastowieczne starodruki pochodzące z oficyn w Wenecji. […] Obecnie we wrocławskiej Bibliotece Uniwersyteckiej znajduje się prawie cztery i pół tysiąca zabytkowych druków muzycznych.

[…]

Co wiemy o włoskich twórcach, których muzykę grano w XVII-wiecznym Wrocławiu? Loreto Vittòri był kompozytorem i kastratem śpiewającym w partiach mezzosopranu na dworze Medyceuszy i w papieskiej Kaplicy Sykstyńskiej. Bellerofonte Castaldi nie był muzykiem, ale znanym kolekcjonerem książek, obrazów i instrumentów oraz poetą. Wiódł życie pełne przygód i podróży, był nawet zamieszany w morderstwo (na podłożu zemsty), przez co musiał uciec z rodzinnego miasta. Tworzył utwory wokalne i przeznaczone na teorbę, w których zawarł wiele nowinek kompozytorskich własnego pomysłu. Lubił swoim dziełom nadawać wyszukane tytuły. Stefano Landi był twórcą opery rzymskiej, cechującej się dużym dramatyzmem i umoralniającym przesłaniem. Giovanni Girolamo Kapsperger nazywany był „Niemcem od teorby”. Pochodzący z niemieckiej rodziny, ale urodzony w Wenecji Kapsperger znacząco rozwinął technikę gry na teorbie i pozostawił po sobie wirtuozowskie utwory na ten instrument. Giovanni Maria Trabaci był bardzo płodnym kompozytorem – do dziś zachowało się aż 300 jego utworów, z których szczególnie cenne są te przeznaczone na instrumenty klawiszowe. Twórca, zdobywszy uznanie we Włoszech, przeniósł się do Wiednia, gdzie dorobił się stanowiska nadwornego kapelmistrza cesarza.

W nastrój siedemnastowiecznego Wrocławia wprowadziła nas na festiwalu Wratislavia Cantans Hana Blažíková. Artystce towarzyszyli muzycy grający na instrumentach dawnych, w tym Jan Krejča, który na ciekawie brzmiącej i jeszcze ciekawiej wyglądającej teorbie wykonał efektowne utwory Kapspergera i Castaldiego.

Program:

Melanconia – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu

Giovanni Girolamo Kapsperger Toccata; Giovanni Antonio Rigatti O bella età dell’oro ze zbioru Musiche diverse a voce sola (Wenecja, 1641); Stefano Landi Canta la cicaletta, Ho’l cor ferito z Il quinto libro da cantarsi ad una voce (Wenecja, 1637); O felice mio core, Non vuò perder il cervello z Il sesto libro d’arie da cantarsi ad una voce (Wenecja, 1638); Bellerofonte Castaldi Capriccio a due stromenti; Lorento Vittori Fiumicello dove vai, Su d’amor z Arie a voce sola (Wenecja, 1649); Giovanni Maria Trabaci Toccata; Giovanni Felice Sances Lagrime tutte amare, Proserpina gelosa z Il quarto libro delle cantate, et arie a voce sola (Wenecja, 1636)

Wyk. Hana Blažíková - sopran, Jan Krejča - teorba, Kateřina Ghannudi  - harfa, Pierre Gallon  - klawesyn, pozytyw

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w środę (13.01) w godz. 19.30-21.30. Program poprowadzi Magdalena Łoś.

materiały promocyjne/mm/mc

Czytaj także

Pół wieku z Wratislavią Cantans

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2015 15:21
W "Wybieram Dwójkę" spotkaliśmy się z Andrzejem Kosendiakiem, który zapowiedział jubileuszową edycję wrocławskiego święta muzyki.
rozwiń zwiń