"Wesele Figara" na finał Akademii Mozartowskiej. Transmisja!

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2016 10:00
Słynna opera Mozarta na antenie Dwójki! Zapraszamy na transmisję z Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wiedeński klasyk nie przestaje inspirować współczesnych twórców
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wiedeński klasyk nie przestaje inspirować współczesnych twórcówFoto: Viator.com/flickr/CC BY-SA 2.0

"Wesele Figara" to pierwsza opera znanej spółki autorskiej Mozart-da Ponte. Razem stworzyli tylko trzy dzieła (pozostałe to "Don Giovanni" oraz "Cosí fan tutte"), ale każde przeszło do historii, a co ważniejsze - każde weszło na stałe do repertuaru światowego. Chociaż na początku wcale się na to nie zanosiło.

Pierwowzorem libretta "Wesela Figara" była sztuka Pierre'a Beaumarchais'go - ostra krytyka feudalizmu i arystokracji, która nie mogła się podobać władcom ówczesnej Europy. Mimo że Lorenzo da Ponte oczyścił intrygę z jawnych akcentów politycznych, cesarski Wiedeń zachował wobec dzieła rezerwę. Tak na wszelki wypadek.

Librecista pozostawił wartką akcję, wyraziście nakreślone postaci, żywe i wielowymiarowe. Relacje między osobami dramatu są prawdopodobne, przez co intryga wciąga słuchacza. Całość obraca się wokół prawa pierwszej nocy, które w swoich włościach zniósł hrabia Almaviva, ale które chciałby po cichu przywrócić, a to za sprawą pięknej Zuzanny, która właśnie wychodzi za wiernego sługę hrabiego – Figara. Prowadzi to do mnóstwa niezwykłych sytuacji, bowiem Almaviva i Figaro, zachowując pozory normalnych stosunków, stają się rywalami. A jednak, gdy obaj poczują się zagrożeni, połączą siły przeciw rozbuchanym hormonom Cherubina…

Znakomite libretto zyskało genialne opracowanie muzyczne. Jeśli nie przypadło ono do gustu wiedeńczykom, to natychmiast stało się sukcesem w Pradze, która odtąd pokochała Mozarta - jak się zdaje, z wzajemnością. Dziś już chyba nikogo nie trzeba przekonywać o wartości tego arcydzieła.

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart Wesele Figara – opera buffa w czterech aktach KV 492

wyk. Christian Senn – bas (Hrabia Almaviva), Olga Pasiecznik – sopran (Hrabina Almaviva), Veronica Cangemi – sopran (Zuzanna), João Fernandes – bas (Figaro), Josè Maria Lo Monaco – sopran (Cherubin), Aleksandra Lewandowska – sopran (Marcelina), Tomáš Králl – bas (Bartolo, Antonio), Aleksander Kunach – tenor (Basilio, Curzio), Francesca Aspromonte – sopran (Barbarina), Chór NFM, Wrocławska Orkiestra Barokowa, dyr. Giovanni Antonini

***

Na transmisję w "Filharmonii Dwójki"  - w niedzielę (14.02) w godz. 19.00-22.30 - zapraszają Marcin Majchrowski i Marek Zwyrzykowski.

jp