Stabat Mater na Wratislavii Cantans. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2017 12:30
Zapraszamy na koncert, podczas którego usłyszymy znaną od wieków łacińską sekwencję w wykonaniu zespołów Il Suonar Parlante oraz Cuncordu de Orosei.
Motyw Stabat Mater na obrazie Albrechta Altdorfera (zdj. ilustracyjne)
Motyw Stabat Mater na obrazie Albrechta Altdorfera (zdj. ilustracyjne)Foto: Wikimedia Commons

Stabat Mater do dziś jest chętnie wykorzystywanym przez artystów symbolem bezgranicznej matczynej miłości. Muzykę inspirowaną tekstem Stabat Mater pisali zarówno anonimowi twórcy, jak i cenieni kompozytorzy – choćby Antonio Vivaldi czy Joseph Haydn. Tego wieczoru w wykonaniu wyjątkowych solistów i towarzyszących im zespołów Il Suonar Parlante oraz Cuncordu de Orosei usłyszymy Stabat Mater w trzech wariantach – od dzieła tajemniczego anonima po dwudziestowieczną kompozycję Arvo Pärta. Czas na niezwykłe spotkanie tradycji z nowoczesnością.

Zespoły Il Suonar Parlante oraz Cuncordu de Orose Zespoły Il Suonar Parlante oraz Cuncordu de Orose fot. Orlane Fougeroux

Średniowieczna praktyka kompozytorska opierała się na przekonaniu, że dzieła muzyczne powstają jedynie dzięki łasce Bożej, stąd podpis artysty na rękopisie był rzeczą zbędną. Zachowane do dziś anonimowe rękopisy niewiele mówią nam na temat swoich autorów. Możemy jedynie cieszyć się wyjątkową muzyką zapisaną w kilkusetletnich woluminach. W przypadku prezentowanej tego wieczoru anonimowej liturgicznej sekwencji Stabat Mater sprawa wydaje się jeszcze bardziej skomplikowana – do dziś historycy nie potrafią orzec, czy tekst i melodia zostały stworzone przez tego samego autora. Pewne wątpliwości budzi również biografia Josquina des Preza, do dziś najsłynniejszego twórcy renesansu. Na szczęście zachowała się spora część dzieł kompozytora, choć w przypadku niektórych jego autorstwo nadal jest kwestionowane. W swoim Stabat Mater des Prez zdecydował się na śmiałe wykorzystanie melodii popularnej wówczas świeckiej piosenki autorstwa niderlandzkiego twórcy Gilles’a Binchois. W historii muzyki sakralnej zapisało się również Stabat Mater Arvo Pärta z 1985 roku. Jego przepełnione mistycyzmem dzieło doskonale koresponduje z dawną twórczością religijną.

Program:

Libera me, Domine (tradycja sardyńska); Diego Ortiz Recercada (oprac. V. Ghielmi); Anonim Upon la mi re; Virginem mire pulchritudinis (Buxheimer Orgelbuch); Divina Consoladora (tradycja sardyńska, oprac. V. Ghielmi); La Passion de Jèsus Crist (tradycja gaskońska, oprac. V. Ghielmi); Stabat Mater (tradycja sardyńska); Josquin des Près Stabat MaterGotzos de su nefressariu (tradycja sardyńska); Santino Garsi da Parma La Mutia, La ne mente per la gola, Corrente; Orazio Bassani da Parma "Vergine bella che di sol vestita" alla bastarda; Arvo Pärt Stabat Mater na trzy głosy solowe i trzy viole

Wyk. Vittorio Ghielmi – dyrygent, viola da gamba;Graciela Gibelli – sopran, Carlos Mena – kontratenor, Cyril Auvity – tenor; Il Suonar Parlante: Rodney Prada – viola da gamba, Cristiano Contadin – viola da gamba, Vittorio Ghielmi – viola da gamba, Luca Pianca – lutnia, Cuncordu de Orosei: Giovanni Rosu – voche / tenor, Paolo Burrai – mesuvoche / alt, Martino Corimbi – contra / baryton, Franco Sannai – bassu / bas

W przerwie koncertu posłuchamy rozmowy Mileny Gąsienicy z Vittorio Ghielmim oraz rozmowy Moniki Zając z Giovannim Antoninim.

***

Na "Filharmonię Dwójki" w czwartek (14.09) w godz. 19.30-21.30 zaprasza Adam Suprynowicz. Początek transmisji od godz. 20.00.

materiały prasowe/mz/mc

Czytaj także

Jana Semerádová: gramy barok zakorzeniony we współczesności

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2017 11:20
Przy okazji koncertu {oh!} Orkiestry Historycznej w ramach cyklu ''Muzyka dawna'' organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia gościem Dwójki była znakomita flecistka Jana Semerádová.
rozwiń zwiń