X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

Koncert Noworoczny – transmisja z Wiednia

31.12.2012
Złota Sala wiedeńskiej Musikverein, w której odbywa się Koncert Noworoczny
Złota Sala wiedeńskiej Musikverein, w której odbywa się Koncert Noworoczny Foto: Wikipedia, lic.CC, Welleschik
Słynne walce i polki rodziny Straussów w najlepszym wykonaniu i doborowym towarzystwie. U progu nowego roku Dwójka zaprasza na transmisję niezwykłego koncertu.

Tradycja słynnych wiedeńskich koncertów sięga 1939 roku. Dziś - transmitowane na cały świat za pośrednictwem radia i telewizji - gromadzą rokrocznie publiczność z ponad 70 krajów, której liczebność szacuje się nawet na 50 milionów.

Aby 1 stycznia dostać się do siedziby Wiedeńskich Filharmoników, trzeba być prawdziwym szczęściarzem i wykazać się nie lada cierpliwością. W losowaniu biletów biorą udział słuchacze, którzy zapisali się z przynajmniej 12-miesięcznym wyprzedzeniem! Tylko najstarsze i najzamożniejsze austriackie rody dysponują stałymi miejscami, przekazywanymi dumnie z pokolenie na pokolenie.

Transmisję z Wiednia rozpoczniemy w Dwójce 1 stycznia po godzinie 11.15, ale na spotkanie z prowadzącym audycję Marcinem Majchrowskim zapraszamy już od 10.00.

Program:

Josef Strauss Die Soubrette – polka schnell op. 109, Johann Strauss Kuss-Walzer op. 400, Josef Strauss Theater-Quadrille op. 213, Johann Strauss Aus den Bergen – walc op. 292, Franz von Suppé Leichte Cavallerie – uwertura, Josef Strauss Spährenklänge – walc op. 235, Die Spinnerin – polka française op. 192, Richard Wagner Lohengrin – wstęp do aktu III, Joseph Hellmesberger Unter vier Augen, Josef Strauss Hesperusbahnen – walc op. 279, Galoppin – polka schnell op. 237, Joseph Lanner Steyrische Tänze op. 165, Johann Strauss Melodien Quadrille op. 112, Giuseppe Verdi Don Carlos – muzyka baletowa z aktu III, Johann Strauss Wo die Citronen blüh’n – walc op. 364, Johann Strauss (ojciec) Erinnerungen an Ernst oder Der Carneval in Venedig - fantazja op. 126

 Wyk. Wiener Philharmoniker pod dyrekcją Franza Welsera-Mösta

W przerwie transmisji nadamy audycję Anny Skulskiej "Wiedeń - miasto muzyki"

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mówimy - walc, myślimy - wiedeński

Noworoczny koncert Straussowskich walców w wykonaniu Filharmoników Wiedeńskich to już tradycja. Droga do tego ponadczasowego sukcesu była jednak niełatwa.
Posłuchaj
16'54 dr Aleksandra Markiewicz opowiada o historii wiedeńskiego walca i o tradycji wiedeńskich koncertów noworocznych (Dwójka)

O muzycznych tradycjach Wiednia w audycji Witolda Malesy "Miasto walca" opowiadała dr Aleksandra Markiewicz.

Walc wiedeński był w istocie łańcuchem tańców, płynnie przechodzących jeden w drugi. Zmienność charakteru, błyskotliwość opracowania, efektowna introdukcja i podsumowująca całość koda – oto cechy walca Lannera i Straussów.

Poza Wiedniem walc spotykał się ze sprzeciwem moralistów i dam, pragnących uchodzić za światowe, naruszał bowiem liczne konwencje: po pierwsze był tańcem pary, nie zaś grupy – każda para poruszała się po parkiecie niezależnie od innych, nie tworząc żadnych figur i nie będąc częścią żadnego układu. Ponadto, o zgrozo!, partner obejmował partnerkę w talii! Jakby tego było mało – partnerka obejmowała kibić mężczyzny! Wątpliwa moralność tego tańca pociągnęła za sobą liczne zakazy: nie chciano walca w Szwajcarii ani w Anglii, wyklęty był na berlińskim dworze Hohenzollernów, gdzie zakaz ten utrzymywał się jeszcze pod koniec XIX wieku.

 

Aby posłuchać opowieści dr Aleksandry Markiewicz o historii wiedeńskiego walca, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku  w boksie "Posuchaj" po prawej stronie.