"Kebab Meister" Darka Foksa - nowa lektura Trójki

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
  "Kebab Meister" Darka Foksa - nowa lektura Trójki
Magdalena Popławska (L), Barbara Marcinik (C) i Rafał Mohr podczas pracy nad dźwiękową wersją powieści Darka Foksa "Kebab Meister"Foto: fot. PR/W. Dorosz

Trójka i Narodowy Instytut Audiowizualny przedstawiają nową lekturę. Dzieło Darka Foksa zaprezentujemy w wersji bogatszej niż tekst opublikowany w postaci papierowej. Ale warto mieć też pod ręką wersję książkową...

Posłuchaj

Do słuchania rozszerzonej wersji książki "Kebab Meister" zapraszamy od poniedziałku 25 lutego
+
Dodaj do playlisty
+

Powieści w Trójce w paśmie wieczornym można słuchać od poniedziałku do czwartku o godz. 20.50.

Określenie "lektura" jest tu ważne, bo nowa książka prozatorska Darka Foksa nie jest w zasadzie powieścią. My z kolei nie będziemy - po raz pierwszy - przedstawiali książki, tylko jej nieopublikowaną, dłuższą wersję. Już te uwagi pozwalają domyślać się, że proponujemy tym razem pozycję szczególną i na jej odbiór proszę się przygotować. O swoiście schyłkowym charakterze książki mówił Darek Foks w "Klubie Trójki" 19 lutego.

- Moja książka ma dwie części: pierwszą czytelnik ma przed sobą, na drugą zaś składa się wszystko to, czego nie napisałem. Ważna jest właśnie ta druga część - mówi Darek Foks. Posłuchaj fragmentów audycji, w których pisarz opowiada o obu wersjach "Kebab Meister". Zdanie o wersji opublikowanej wyraził także krytyk i dramaturg Igor Stokfiszewski. Posłuchaj!

Tylko Państwo, słuchający kolejnych fragmentów w Trójce i mający zarazem egzemplarz książki, będą mogli przekonać się, jak bardzo obie wersje utworu zatytułowanego "Kebab Meister" różnią się od siebie. Otrzymując od Darka Foksa i od wydawnictwa Ha!art tekst wersji rozszerzonej oraz prawo do jej udźwiękowienia, mamy szansę wspólnie uczestniczyć w pewnym eksperymencie. Niezależnie od tego, czy uznają Państwo jego efekty za atrakcyjne, czy raczej poczują się Państwo zawiedzeni, jesteśmy przekonani, że nasza propozycja nietypowej lektury ma sens.

Po tej lekturze wiemy więcej o naszej współczesnej polskiej literaturze. Z rozmowy w "Klubie Trójki" wynika, że także o naszej kulturze. Gdybyśmy mogli dowiedzieć się, jaki jest odbiór tekstu Darka Foksa, wiedzielibyśmy o naszej kulturze jeszcze więcej. Trzeba dodać, że ów odbiór nie będzie łatwy - tak, jak niełatwo było opracować tę lekturę.

Nasze zaproszenie przyjęło dwoje aktorów: przygotowana do udziału w skomplikowanych przedsięwzięciach, aktorka Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego Magdalena Popławska oraz, doświadczony w czytaniu różnych książek w Trójce, Rafał Mohr. Warstwę dźwiękową pomógł mi opracować Michał Hoffmann (od wielu lat związany z naszym Programem).
Jeżeli uznali Państwo, że są gotowi przyłączyć się do eksperymentu, to zapraszamy od poniedziałku, 25 lutego, o godz. 20.50,
Baszka Marcinik oraz Renata Szewczak, Mateusz Patyk i Janusz Deblessem.

- - -

"Kebab Meister". Para głównych bohaterów to postacie inspirowane w dużym stopniu prawdziwymi losami Pawło Szandruka i jego żony, którzy przez wiele lat mieszkali w Skierniewicach, aż do chwili, kiedy wojna ich rozdzieliła. Szandruk (Ukrainiec) był oficerem czterech armii: carskiej, ukraińskiej (Petlury), polskiej (bohater kampanii wrześniowej) i niemieckiej. Zanim pod sam koniec wojny zgodził się objąć dowództwo ukraińskiej dywizji grenadierów SS "Galizien", przez parę lat był kierownikiem skierniewickiego kina (funkcję tę generalnie mogli pełnić tylko Niemcy), ciesząc się jednocześnie zaufaniem polskiego podziemia. Objął dowództwo SS "Galizien", żeby wyprowadzić żołnierzy na stronę aliantów i uratować ich przed Rosjanami. Żona została w Skierniewicach. To rozłączenie jest punktem wyjścia powieści, która w założeniu ma mówić o miłości, sile kina i pamięci historycznej, ale nie ma być powieścią historyczną.
Autor dotyka tematów, mimo biegu lat, wciąż nierozpoznanych, tabuizowanych, bolesnych. Kontekst filmowy, będący tłem narracji, jest ciekawym tematem dla społecznych interpretacji. Połączenie planów czasowych usprawnia relację między ideą a tokiem narracji oraz czyni powieść oryginalną formalnie.

Polecane