"Fajnie mieć narodowego przewoźnika, ale..."

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Fajnie mieć narodowego przewoźnika, ale..."
Samolot Polskich Linii Lotniczych LOTFoto: Wikipedia/CC/Adrian Pingstone

- Jeżeli mamy do LOT-u dopłacać Bóg wie jakie pieniądze, a on jest wciąż nierentowny, to ja, jako podatnik, nie mam na to specjalnej ochoty - mówi Bartosz Marczuk, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Posłuchaj

Za, a nawet przeciw 11 lutego 2013
+
Dodaj do playlisty
+

Jak mówi ekonomista prof. Witold Orłowski ze Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej "oczywiście można żyć bez narodowego przewoźnika". - Węgierski Malev zbankrutował w lutym 2012 roku i świat się nie skończył - wyjaśnia. Gość Trójki podkreśla jednak, że życie wówczas jest trudniejsze.
- Linie lotnicze operują tzw. hubami (port przesiadkowy). Linie, które mają w danym porcie hub, mają z niego więcej dogodnych połączeń. LOT ma swój hub w Warszawie. Gdyby zbankrutował istnieje ryzyko, że żadna linia lotnicza nie będzie utrzymywać hubu w Warszawie. To oznacza, że bezpośrednie loty do Paryża, czy Londynu zostaną, ale np. British Airways nie wyśle już nas do Nowego Jorku, będziemy musieli się przesiąść w Londynie. Gdy zniknie narodowy przewoźnik siatka połączeń może się znacznie uszczuplić - tłumaczy ekonomista.
Słuchaj innych dyskusji w cyklu "Za, a nawet przeciw" >>>
Tomasz Balcerzak, członek zarządu ds. operacyjno-technicznych PLL LOT, mówi, że priorytetem jest doprowadzenie do tego, by LOT stał się rentowny. - Tę rentowność będziemy odzyskiwać poprzez odwoływanie połączeń nierentownych - wyjaśnia. To, że LOT od kilku lat przynosi straty - według gościa Trójki - spowodowane jest różnymi czynnikami, od wewnętrznych do makroekonomicznych. - Musimy doprowadzić, poprzez program restrukturyzacyjny, do poprawy sytuacji - zaznacza.
- Fajnie mieć narodową markę lotniczą, ale wszystko zależy od kosztów. Jeżeli mamy do LOT-u dopłacać Bóg wie jakie pieniądze, a on jest wciąż nierentowny, to ja jako podatnik nie mam na to specjalnej ochoty - mówi Bartosz Marczuk, ekspert Instytutu Sobieskiego, dziennikarz "Rzeczpospolitej".

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, której gośćmi byli: Marek Serafin (portal Polski Rynek Transportu Lotniczego Prtl.pl), Grzegorz Sobczak (redaktor naczelny magazynu "Skrzydlata Polska") i Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR).

Program prowadził Kuba Strzyczkowski.

Zachęcamy także do przeczytania artykułu Tomasza Molgi "LOT tylko dla patriotów" w najnowszym numerze tygodnika "Wprost" (nr 7/2013 (1564)) .

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku w samo południe. Zapraszamy.

Polecane