Lekarz staje przed wyborem: Mówić brutalnie prawdę? Wzbudać nadzieję?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Lekarz staje przed wyborem: Mówić brutalnie prawdę? Wzbudać nadzieję?
Jerzy StuhrFoto: Jan Bogacz/PAP

- W moim wypadku ostre postawienie sprawy było mobilizujące, ale innego może zniszczyć i odebrać resztę sił do walki – tłumaczył Jerzy Stuhr, odwołując się do swoich własnych doświadczeń w mierzeniu się z chorobą.

Posłuchaj

Jak powiedzieć pacjentowi o chorobie?
+
Dodaj do playlisty
+

 IX kampania społeczna Hospicjum to też Życie przebiega w tym roku pod hasłem: "Zdrowa rozmowa pomaga leczyć. Mów – Słuchaj – Zaufaj”. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na znaczenie właściwej komunikacji w procesie leczenia zarówno dla chorego, jego bliskich, jak i personelu medycznego.

W przedsięwzięciu biorą udział eksperci z dziedziny medycyny paliatywnej, onkologii, psychoonkologii i psychologii.

Ambasador kampanii, aktor i reżyser Jerzy Stuhr przekonywał w audycji "Na wyciągnięcie ręki”, że ciężkim zadaniem dla lekarza jest odkrycie, czego potrzeba pacjentowi. Jego zdaniem jednemu można powiedzieć "brutalnie” prawdę, gdyż to go zmobilizuje, a drugiemu, który jest na granicy załamania, należy prawdę o jego stanie zdrowia "podać w takich sposób, żeby wzbudzić w nim nadzieję.”

- W moim wypadku ostre postawienie sprawy było mobilizujące, ale innego może zniszczyć i odebrać resztę sił do walki – tłumaczył aktor, odwołując się do swoich własnych doświadczeń w mierzeniu się z chorobą.

Doktor Zbigniew Bogdan, kierownik medyczny z Hospicjum Domowego dla Dzieci w Gdańsku, tłumaczył, że ludzie nieraz nie rozmawiają z innymi, często bliskimi osobami o swoich problemach.

- Sam fakt, że zdarza się jakieś nieszczęście powoduje, że uruchamiamy psychologów i profesjonalistów, sami nie ruszamy z pomocą – podkreślił.

Alicja Stolarczyk, prezes Fundacji Hospicyjnej w Gdańsku, zaznaczyła, że ważne jest, by o chorobie mówić pacjentowi odpowiednio wcześnie, zaraz po złym rozpoznaniu, tak żeby zapewnić mu bezpieczeństwo i dać siłę do zmierzenia się z nią.

Eksperci podkreślali, że lekarze potrzebują szkoleń, by lepiej rozumieć potrzeby pacjenta i umiejętniej pomagać mu przetrwać ciężkie chwile, gdy dowiadują się o chorobie. Sami lekarze podkreślają, że nikt ich o tych sprawach nie uczył na studiach, wiedzę o tym, jak postępować w danej sytuacji zdobywają więc wraz z latami pracy.

W ramach akcji powstała strona internetowa zdrowarozmowa.pl

Polecane