Tragedia odrzuconego opozycjonisty w "Scenie teatralnej Trójki"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Tragedia odrzuconego opozycjonisty w "Scenie teatralnej Trójki"
Kinga Tabor, Magda Łaska, Beata Bandurska, Izabela Dąbrowska podczas nagrywania spektaklu "Ciała obce"Foto: Fot.: PR/Wojciech Kusiński

Inspiracją dla Julii Holewińskiej, autorki "Ciał obcych" był reportaż Jacka Hugo-Badera o Marku Hołuszko - polskim opozycjoniście, który postanowił zmienić płeć.

Zapraszamy 20 lutego 2011 o godz. 19.05.

"Ciała obce" Julia Holewińska
Reżyseria: Paweł Wodziński
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Oprawa muzyczna: Renata Baszun

Obsada: Miłogost Reczek, Beata Bandurska, Piotr Żurawski, Magdalena Łaska, Kinga Tabor, Zbigniew Konopka, Izabela Dąbrowska, Przemysław Bluszcz, Ewa Dałkowska, Emilian Kamiński, Henryk Niebudek, Joanna Drozda, Jakub Ulewicz, Janusz Rafał Nowicki


Dramat dotyka dwóch aspektów życia ludzkiego: odpowiedzialności za ojczyznę oraz miłości i szacunku do siebie samego. Jest to opowieść o braku akceptacji z tragicznym finałem, który nie może przynieść kojącego rozwiązania, bo każde posunięcie wiąże się z cierpieniem głównego bohatera i jego najbliższego otoczenia.

Jak podkreśla autorka, zależało jej na przywróceniu głosu tym, którym go w oficjalnej historii odebrano pomimo ich poświęcenia. Przykładem takiej osoby jest Ewa Hołuszko (dawniej Marek Hołuszko).

- Ta historia bardzo mnie zainspirowała. Zaczerpnęłam z tego tekstu splot dramaturgiczny. Moim zamiarem nie było ośmieszanie nikogo, ale pokazanie, że opozycja lat 80. to nie tylko dzielni chłopcy ze sztandarami, ale także bardzo kolorowe środowisko – tłumaczyła w "Klubie Trójki" Julia Holewińska.

W dramacie pojawiają się postaci – uosobienia Polski dawnej, szlachetnej, walczącej, dumnej (Jadwiga, Bogumił, Bolesław) oraz te, które uosabiają Polskę współczesną, której społeczeństwo zapomina o wartościach i karmi się chamstwem, szyderstwem oraz brakiem akceptacji. Te przeciwstawne osobowości koegzystują, by jeszcze mocniej zaznaczyć antagonizmy między światami, w których żyje główny bohater rozdarty pomiędzy prawdą a obłudą.

Są lata 80. Adama (jego "biblijne" imię jest również symboliczne w kontekście późniejszych wydarzeń i jego problemów z własną seksualnością) i Maryję poznajemy podczas spotkania opozycyjnych znajomych, zastanawiających się jak pomóc koledze, który trafił do więzienia. W ich rozmowach religia, walka, pojęcie prawdy i życie codzienne idą w parze, w której, co jakiś czas, jedna z tych sfer chce dominować.

 

 




Polecane