Jak wygląda sytuacja w mediach publicznych?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jak wygląda sytuacja w mediach publicznych?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Polskie Radio

Specjalne, dwugodzinne wydanie "Klubu Trójki" poświęcone było zmianom w mediach publicznych.

Posłuchaj

Jak wygląda sytuacja w mediach publicznych? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Goście Trójki odnieśli się do sporu, jaki wywołała tzw. mała nowelizacja ustawy medialnej, przegłosowana w ubiegłym tygodniu przez Sejm i Senat. Prowadzący audycję - Jerzy Sosnowski i Dariusz Rosiak - pytali swoich rozmówców m.in. o sytuację polskich mediów publicznych na przestrzeni lat.

Igor Janke - szef serwisu blogowego Salon 24 - stwierdził, że "polskie media publiczne nigdy do końca nie były publiczne". - Mniej lub bardziej utrzymywane przez państwo, zawsze okazywały się podatne na wpływy polityków - powiedział gość Trójki.

Z kolei Katarzyna Janowska - była dyrektor TVP Kultura - podkreśliła, że "największą bolączką mediów publicznych jest to, że 90 proc. Polaków wciąż nie płaci abonamentu". - Dokładnie odwrotnie niż w krajach o ugruntowanej pozycji mediów publicznych i sprawdzonym sposobie ich finansowania - dodała dziennikarka.

- Jeśli chodzi o istotę sprawy, problemem nie są pieniądze - ocenił Kazimierz Wóycicki, były dziennikarz BBC, w latach 90. redaktor naczelny "Życia Warszawy" i szef działu informacji krajowej w telewizyjnych "Wiadomościach". - Media publiczne nie próbowały tłumaczyć, jakie problemy stoją przed państwem, tylko polityka została sprowadzona do corridy między reprezentantami różnych ugrupowań - dodał.

Łukasz Warzecha - publicysta tygodnika "wSieci" i portalu "wPolityce" - stwierdził natomiast, że implementowanie w Polsce idealistycznych wzorców apolityczności mediów jest niemożliwe. - Trzeba znaleźć inną drogę - taką, w której media podporządkowane politykom, bo tego się nie da uniknąć, jednocześnie będą rzetelne. Będą rzetelnie informowały o tym, co robi zarówno władza, jak i opozycja - mówił dziennikarz.

Na inny aspekt uwagę zwróciła Agnieszka Romaszewska, szefowa Telewizji Biełsat i wiceprezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Akcentowała, że "podporządkowanie mediów publicznych rządowi zmniejszy propagandowy poziom agresji, który w tej chwili przekracza wszelkie granice wyobraźni".

Eugeniusz Smolar - były członek władz Polskiego Radia - zaznaczył z kolei, że w sytuacji, w której istnieje "bezpośredni nadzór polityczny w mediach, to błędy lub przypadki stronniczości będą traktowane jako wyzwania polityczne przy powszechnym braku zaufania do dwóch szczepów, które obecnie ze sobą walczą".

Gościem "Klub Trójki" była również Zuzanna Dąbrowska z Programu 1 Polskiego Radia. Poinformowała, że pracownicy i współpracownicy radiowej Jedynki napisali list otwarty, w którym domagają się, aby zapytano samych dziennikarzy, jak mają wyglądać media publiczne w Polsce.

W specjalnym wydaniu audycji przedstawiliśmy fakty dotyczące historii zmian w mediach publicznych w naszym kraju. Korespondenci Polskiego Radia mówili o sytuacji mediów publicznych we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Swoją opinię na temat mediów w Europie wyraził przewodniczący Europejskiej Federacji Dziennikarzy.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzą: Dariusz Rosiak i Jerzy Sosnowski
Goście: Zuzanna Dąbrowska (Program 1 Polskiego Radia), Igor Janke (szef serwisu blogowego Salon 24), Katarzyna Janowska (była dyrektor TVP Kultura), Kazimierz Wóycicki (były dziennikarz BBC, w latach 90. redaktor naczelny "Życia Warszawy" i szef działu informacji krajowej w telewizyjnych "Wiadomościach"), Agnieszka Romaszewska (dyrektor Telewizji Biełsat, wiceprezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich), Eugeniusz Smolar (były członek władz Polskiego Radia) oraz Łukasz Warzecha (publicysta tygodnika "wSieci" i portalu "wPolityce").
Data emisji: 4.01.2015
Godzina emisji: 21.07

mk

Polecane