Trudne dziedzictwo sarmackie. Jesteśmy jego ofiarami czy dziećmi?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Trudne dziedzictwo sarmackie. Jesteśmy jego ofiarami czy dziećmi?
Stanisław Antoni Szczuka w reprezentacyjnym czerwonym kontuszu – tradycyjnym sarmackim strojuFoto: Wikipedia/domenta publiczna

- Dzięki temu, że sarmatyzm jest piętnowany, to istnieje w dyskursie. I wypływa również temat kultury staropolskiej - mówi historyk dr Jacek Kowalski.

Posłuchaj

Dyskusja na temat Sarmacji i kultury staropolskiej (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Sarmatyzm bywa przedstawiany jako ciemny okres w historii Polski, z czym nie zgadzają się goście Trójki. Dr Jacek Kowalki wyjaśnia, że sam termin "sarmatyzm" ukuto w epoce oświecenia w momencie, gdy upadała I Rzeczpospolita, co przypieczętowało złą opinię o kulturze staropolskiej. - Ten termin pojawił się po to, by skrytykować schyłkową fazę kultury staropolskiej i tych, którzy byli przeciwni reformom za czasów króla Stanisława Augusta. Ale gdybyśmy zapytali otoczenie królewskiego o zdanie na temat Sarmatów, to pewnie opinie byłyby rozbieżne - opowiada autor książki "Sarmacja. Obalanie mitów".

Prof. Krzysztof Koehler zgadza się z tym zdaniem dodając, że dyskurs wokół sarmatyzmu i jego krytyka mają miejsce od czasów oświecenia. - Zastanawiam się czy to, że tożsamość sarmacka czy szlachecka jest długotrwałym tematem debaty, świadczy tylko o mocy tej koncepcji i formacji. Nie zapominajmy o tym, że w latach 90. również toczyła się dyskusja odnosząca się do tej idei - mówi profesor z UKSW.

W audycji opowiadamy o rodowodzie terminu, jego recepcji i kulturze staropolskiej.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Grzegorz Górny
Goście: prof. Krzysztof Koehler (historyk literatury, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, autor książki "Palus sarmatica"), dr Jacek Kowalski (pieśniarz, poeta, historyk sztuki, tłumacz, autor książki "Sarmacja. Obalanie mitów")
Data emisji: 22.03.2017
Godzina emisji: 21.09

sm/ei

Polecane