X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Trójka

Samobójcze misje Jana A. P. Kaczmarka

24.02.2012
0 0 0
Jan A.P. Kaczmarek
Jan A.P. KaczmarekFoto: fot. PR/W. Dorosz
- Opierałem się długo, bo wiedziałem, że po nieudanym podejściu do tematu takiego, jak koncert Jankiela, można zostać ukrzyżowanym - o samobójczych wyzwaniach, Festiwalu "Transatlantyk" i pracy z synem opowiadał w Trójce Jan A. P. Kaczmarek.
Posłuchaj
98'47 "Trójka pod Księżycem" - 24 lutego 2012
Jan A.P. i Szymon Kaczmarkowie w Trójce
Jan A.P. i Szymon Kaczmarkowie w Trójce

- Jak Państwo wiecie, do tej pory nikt nie zagrał koncertu Jankiela. Był to koncert wyimaginowany, literacki, wokół którego narosła legenda i niemożliwe oczekiwania. Miał w sobie siłę poruszania sumień i serc, wywoływania ekstremalnych wzruszeń - mówi zdobywca Oscara za muzykę do filmu "Marzyciel".

Jan A. P. Kaczmarek przyznaje, że długo opierał się propozycji Instytutu Adama Mickiewicza, ale upór dyrektora Pawła Potoroczyna sprawił, że napisał utwór, który wykonano po raz pierwszy 3 lipca 2011 roku na 200-lecie początku akcji "Pana Tadeusza". - Wiedziałem, że jest to samobójcza misja. To był pierwszy utwór, wobec którego miałem jak najgorsze przeczucia. Bałem się, że na końcu tej drogi nie dotknę istoty sprawy, bo przecież dziś inaczej patrzymy na historię, inaczej rozumiemy patriotyzm - wyjaśnia gość Barbary Marcinik. Utwór został napisany jako "widok z szybko jadącego pociągu", bo szybko zmienia się charakter wydarzeń i emocji, które kompozytor przeżywa patrząc na współczesna Polskę.

Kompozytor przyznaje, że 90 procent jego twórczości to muzyka filmowa, ale podejmuje się też wyzwań szczególnych. "Koncert Jankiela" jest jednym z nich, ale nie jedynym. W 2005 roku powstała na przykład "Kantata o Wolności" - utwór zamówiony przez Marszałka Województwa Pomorskiego z okazji 25. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych i powstania NSZZ "Solidarność", a dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. Z kolei "Oratorium 1956" powstało na 50-lecie wypadków poznańskiego czerwca, a "Otwarte Okno" - utwór napisany na dj-a, orkiestrę symfoniczną i fortepian - dla uczczenia 67. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Przy tym ostatnim Jan A. P. współpracował ze swoim synem Szymonem (DJ Oshowski), który także gościł w "Trójce pod Księżycem".

- Ktoś musi pisać utwory na te narodowe okazje i padło między innymi na mnie. Miałem szczęście napisać cztery utwory, które ułożyły się w taką ciekawą serię. Obecnie buduję koalicję ludzi dobrej woli by nagrać je wszystkie i wydać w jednym albumie. Przeszkodą są, jak zwykle, pieniądze - dodał z uśmiechem.

O tym, co łączy Poznań z Ameryką, a także powołanym przez siebie Międzynarodowym Festiwalu Filmu i Muzyki "Transatlantyk" oraz otrzymanej niedawno nagrodzie Giganta Jan A.P. Kaczmarek opowiadał nocą w Trójce. Zapraszamy do wysłuchania całej audycji "Trójka pod Księżycem - 24 lutego 2012" oraz fragmentu "Koncertu Jankiela":

 

"Koncert Jankiela" - utwór znany wszystkim Polakom, choć nikt go nigdy nie słyszał, na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza skomponował Jan A. P. Kaczmarek

0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Otwarte okno" w 67. rocznicę Powstania

Premiera utworu "Otwarte okno" Jana A.P. Kaczmarka oraz relacja z Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty.
Posłuchaj
07'48 O utworze "Otwarte okno", napisanym przez Jana A.P. Kaczmarka na 67. rocznicę Powstania Warszawskiego
09'38 Relacja z Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty i rozmowa ze Zbigniewem Bzymkiem, reżyserem

Utwór "Otwarte okno", napisany przez Jana A.P. Kaczmarka na 67. rocznicę Powstania Warszawskiego, zostanie zaprezentowany po raz pierwszy na piątkowym koncercie, który odbył się w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie. Za fortepianem zasiadł Leszek Możdżer. Muzykowi towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Macieja Sztora. Dwójka sprawuje patronat nad tym wydarzeniem.

W programie także relacja z Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty - w "Wybieram Dwójkę" rozmowa ze Zbigniewem Bzymkiem, amerykańsko-polskim reżyserem, który na co dzień współpracuje ze słynną nowojorską grupą teatralną THE WOOSTER GROUP, był też współpracownikiem Krystiana Lupy. Na festiwalu pokazuje swój debiutancki film UTOPIANS, który bierze udział w konkursie głównym.

0 0 0

Czytaj także

Jan A.P. Kaczmarek: W Stanach stałem się marzycielem (WIDEO)

27.11.2011
0 0 0
Jan A.P. Kaczmarek
Jan A.P. KaczmarekFoto: Przemysław Goławski/Polskie Radio
- W Polsce komunistycznej, gdzie wadziliśmy się albo z Bogiem, albo z cenzurą, albo z innymi poważnymi tematami, nie było miejsca na marzenia – mówił gość "Biura Myśli Znalezionych”.
Obejrzyj
Jan A.P. Kaczmarek w "Biurze Myśli Znalezionych" cz. 1
Jan A.P. Kaczmarek w "Biurze Myśli Znalezionych" cz. 2
Jan A.P. Kaczmarek w "Biurze Myśli Znalezionych" cz. 3

Jan A.P. Kaczmarek mówił, że przed emigracją chciał być artystą, który robi ważne rzeczy, "dotyka, szarpie struny w jakiejś ważnej sprawie". Twórca stwierdził, że Ameryka dokonała cudu w jego świadomości, otworzyła na zupełnie inną energię.  - Może to wynika z ogromnej ilość światła w Los Angeles, że ta ciemna, dramatyczna część mojej osobowości została zrównoważona tą lekką – mówił.

Kompozytor wspominał, że w Stanach zrozumiał, że marzenie nie dyskwalifikuje intelektualnie marzącego. - Więcej nawet, udało mi się dokonać takiej psychoanalizy i zdałem sobie sprawę, że wcześniej marzyłem, tylko to marzenie było starannie zamaskowane, do tego stopnia, że sam nie miałem świadomości, że marzę – mówił Marcinowi Zaborskiemu.

Do rozmowy z kompozytorem zaprosiliśmy Magdalenę Łazarkiewicz (reżyserkę i scenarzystkę), Pawła Potoroczyna (menedżera kultury, szefa Instytutu Adama Mickiewicza) oraz Pawła Sztompke (dziennikarza muzycznego). Na scenie Studia im. Agnieszki Osieckiej pojawił się ponadto wybitny pianista Andrzej Jagodziński.

Jan A.P. Kaczmarek to kompozytor, autor ilustracji muzycznych do kilkudziesięciu filmów, takich jak chociażby "Całkowite zaćmienie”, "Plac Waszyngtona”, "Niewierna”, "Wojna i Pokój” czy "Quo Vadis", zdobywca Oskara za muzykę do filmu "Marzyciel”, członek Amerykańskiej Akademii Filmowej, wirtuoz gry na fidoli.

(pg)

0 0 0